Produkttest: Stort processortest - AMD mot Intel

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Stort processortest - AMD mot Intel

Nya processorer kommer hela tiden och nu är det framförallt modeller som har två processorkärnor som dominerar utbudet. AMD och Intel säger sig båda ha de processorer som ger mest prestanda för pengarna. Bara en av dem har rätt och utfallet blev ibland lite annorlunda än väntat när vi testade de flesta processormodeller (AM2 och Core 2) på marknaden.

Läs produkttestet: Stort processortest - AMD mot Intel

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den överklockade E6300'an presterade ju riktigt bra... var det med originalkylaren ?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Avstängd

bra test!
det tackar vi för

Permalänk
Medlem

haha amd vart smiskad i alla tester juh amd is tha shit

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Onödgt test om man frågar mig, ganska självklart vid det här laget att C2D spöar Athlon X2 serien. FFS en klockad E6300 lär ju tillochmed slå AMD's FX-62'a.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Den överklockade E6300'an presterade ju riktigt bra... var det med originalkylaren ?

Ja det var med originalkylaren

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Onödgt test om man frågar mig, ganska självklart vid det här laget att C2D spöar Athlon X2 serien. FFS en klockad E6300 lär ju tillochmed slå AMD's FX-62'a.

Då frågar vi inte dig helt enkelt.

Bra test Swecfolket. Det enda jag önskar nu är att ni uppgraderar era stapeldiagram till något mer estetiskt tilltalande och mer lättlästa.

Se och lär av Anandtechs diagram.

Tack för ett bra test!

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Den är riktigt nice E6300:an! Dock skulle jag aldrig betala de pengarna för den. Desutom är jag fett nöjd med AMD och kommer även i fortsättningen köra med AMD oavsett om nu Intel är "bättre"

Visa signatur

Spelrigg:
Xbox Series X

Permalänk

haha, nej så oväntat resultat

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

blir mer och mer lockande med e6300. men jag väntar nog ett tag till och ser vad som sker med cpuna som kommer. först blir det en ny bil:)

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Bra test, saknade dock Pentium D i billigare versioner att jämföra med.

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk

Vad är det nu för träsk AMD har gått ner sig i? De får allt hitta på något om de ska klara sig...

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Kul att en så pass billig prolle ligger med i täten. Bara dumt att köpa någon annan prolle än E6300 om man skall köpa ny. Bara moderkorten fixas till så FSBn inte sätter stopp.

Det var längen sedan vi såg en så pass prisvärd prolle från Intel, om vi någonsin har gjort det!?...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Då frågar vi inte dig helt enkelt.

Bra test Swecfolket. Det enda jag önskar nu är att ni uppgraderar era stapeldiagram till något mer estetiskt tilltalande och mer lättlästa.

Se och lär av Anandtechs diagram.

Tack för ett bra test!

//fog

Absolut, diagrammen är en gammal kvarleva men kommer att bytas ut!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Skönt att man köpte en E6600

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm.. helt klart intressant. nästa uppgradering till speldatorn får bli en C2D fast arbetsstationen får tuffa på med 2x Opteron 244 @ 1.91ghz

Det skulle vara intressant med en 1M super-pi test oxå

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem

Trevigt med tester som vanligt mera mera tester
Iof är man inte i uppgraderingstankarna nu, men de kan vara kul o hålla sig updaterad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Kul att en så pass billig prolle ligger med i täten. Bara dumt att köpa någon annan prolle än E6300 om man skall köpa ny. Bara moderkorten fixas till så FSBn inte sätter stopp.

Det var längen sedan vi såg en så pass prisvärd prolle från Intel, om vi någonsin har gjort det!?...

Celeron 300A?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Undrar om det ser likadant ut med quadcore senare. Liten sugen på att uppgradera redan. Inte bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Celeron 300A?

Glöm inte vad var det nu Celeron 2 566 Mhz (Kommer inte ihåg exakt modell eller megahertz) samt P3E 700 mhz.

Det som många glömmer när de ska köpa Core 2 Duo är att det inte finns dividers nedåt. Dvs. det går inte att köra minnet långsammare än FSB (Tills RD600 dyker upp iaf). Så man måste köpa ett minne som klarar den FSB man i slutänden tänkt använda (Många på forumet som velat köpa ett budgetsystem och inte kunnat klocka högt alls pga. minnena).

Om man tex. ska klocka en E6300 och vill komma upp i 3 Ghz. Det blir alltså 7*430. Då måste man också köpa ett minne som klarar 430 Mhz (860 Mhz DDR2). Och det gör inte alla budgetminnen, iaf inte utan en höjning av Vdimm till runt 2.1-2.3V som då moderkortet måste kunna klara att ge. Asus P5B kan tex. bara ge 2.1V till minnet (Tar upp just det kortet för att det är populärt) så om man har ett minne som inte klarar det är P5B inget bra val.

Rätta mig gärna.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Tror att det har smygit in sig ett fel, konvertering av lame-diagrammet förekommer två gånger.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk

roligt att veta att man köpte rätt propp till kompisen då.. dock så hade det inte varit fel hur D prollarna hängde med.. dock finns det i äldre tester men men... sj kör jag min i D805 2.66@ 3.50 blir till och slå 1ghz efter ny kylare o chassi ( sign )

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en överklockningsjämförelse mellan 6300, 6400, 6600 och 6700 och se vilka som klockar bäst. 6400 är ju riktigt trevlig i pris/prestanda segmentet då den är billigare än 6600 och klockar ofta bättre. Dock måste man ha ett bra moderkort till den.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Celeron 300A?

Jo kanske, den överklockade bra men den låg i alla fall inte i toppskiktet på processormarknaden då men det gör E6300

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
hmm.. helt klart intressant. nästa uppgradering till speldatorn får bli en C2D fast arbetsstationen får tuffa på med 2x Opteron 244 @ 1.91ghz

Det skulle vara intressant med en 1M super-pi test oxå

Visst får den det. Det vore intressant att veta hur Opteron låg till i ett sånt här test. Men hela testkonfigurationen skulle bli annorlunda med Registrerade/ECC minnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplod
Skönt att man köpte en E6600

Grattis, ska jag också göra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jo kanske, den överklockade bra men den låg i alla fall inte i toppskiktet på processormarknaden då men det gör E6300

Celeron 300A gick att klocka till 464 MHz med originalkylaren. När Celeron 300A släpptes var den snabbaste P2:an på ca 450 MHz, så nog låg C300A med i toppskiktet alltid.

I vissa test var en överklockad C300A snabbare än motsvarande P2 i samma hastighet, då Celeron körde sin cache i högre hastighet. I andra test vann P2, då den hade mer cache.

Permalänk
Medlem

Dåligt nöjd man känner sig nu när man vet att man gjort ett bra köp...
Tack till alla som tipsade mig om E6600

Permalänk

Jag satt just och tänkte att jag ville se en jämförelse av de senaste årens cpuer för att se om c2d verkligen är det enda rätta men så tyckte jag att det skulle vara för jobbigt att leta reda på en sådan. Glatt överaskad blev jag av att se en nu när jag startade explorer! Får se om testet besvarar mina frågor.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Låter som det blir Intel nästa gång då för mig, men får hoppas AMD tar upp kampen, så här får det ju inte se ut!
Jag tror också starkt på E6400 om man inte vill lägga ut allt för mycket pengar på processorn.
Mitt nya system som jag filar på just nu.