Fusion, kombinerad CPU/GPU från AMD

Permalänk
Melding Plague

Fusion, kombinerad CPU/GPU från AMD

Idag har AMD:s uppköp av grafikkortstillverkaren Ati slutförts. Samtidigt passar det nya företaget på att presentera Fusion som är konceptnamnet på de kommande x86-processorer som även innehåller en grafikprocessor.

Läs nyheten: Fusion, kombinerad CPU/GPU från AMD

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

nej jag gillade ATi-rött

Okdå, en GPU i en CPU, har denna CPU något uttag där jag kan stoppa min sladd? Eller kommer detta göra så att alla framtida AMD-moderkort kommer ha en VGA/DVI utgång?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Man blir ju nästan lite nostalgisk när ATIs sida nu är "borta".

Inte för att den var så bra men ändå...

Permalänk
Medlem

Det kommer att svida i plånboken om prollem kommer att kosta ungefär lika mycket som CPU+GPU gör nu. Aj aj...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TallBall
Det kommer att svida i plånboken om prollem kommer att kosta ungefär lika mycket som CPU+GPU gör nu. Aj aj...

Eller så blir det förhoppningsvis billigare totalt sett?

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Medlem

Inte tänkt på att detta borde leda till billigare, svalare och mindre bärbara.

Grrrrreat!

Lite förvånad över att de skrotade ATis hemsida sådär. Många lär ju bli något förvånade. De måste ju vårda ATis namn om de ska fortsätta använda det (för de skulle de väl?).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inte tänkt på att detta borde leda till billigare, svalare och mindre bärbara.

Förhoppningsvis blir de lättare att bära med sig och inte tvärt om

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

monsterbärbara datorer

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk

Detta var något jag funderade kring för flera år sen faktiskt, att det borde vara effektivare och billigare att integrera en gp rätt i cpu:n ;). Jag tror faktiskt det här är helt tänkt även om det antagligen inte är tänkt för några extrema aktiviteter ;).

Edit: fast ska detta gälla alla cpu:er eller bara visa? Och hur ska man lägga sig prismässigt? En gpu integrerad i moderkortet kostar ju inte många kronor idag så detta borde väll inte påverka priset nämnvärt?

För jag gissar att det är "lågpresterande" gp som ska byggas in och inte high-end?

Permalänk

Som jag har skrivit tidigare tror jag framtiden bär med sig såpass hög prestanda i varje kärna att man inte behöver ha olika struktur på cpu, gpu och ppu och alltså bara gör en multicore med ett stort antal kärnor där varje kärna tilldelas första bästa uppgift. Bara en värmekälla är mycket praktiskt och sedan kan man bara jobba på att få ner effekten så man inte ens behöver någon kylning så att man kan göra en PC liten som en mobiltelefon eller integrerad i monitorn... Typ.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Såå, nu har både "ATI" och nvidia grönt som sin "företagsfärg", bra, jättebra...

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Såå, nu har både "ATI" och nvidia grönt som sin "företagsfärg", bra, jättebra...

Fram tills Intel köper nVidia som då blir blå

Permalänk
Medlem

usch o blää... fattar inte vaför att hurrar? betyder d här att jag i framtiden kommer att behöva byta gpu varje gång ja byter cpu lr tvärtom så vill ja inte va me. alla gnäller över Dell osv om deras färdigbyggda lådor. kommer o sluta med att man köper en låda med moderkort där allting redan e intregerat d enda roliga blir o plugga in sina hårddiskar. okey, d kommer bli mer fart i burken men valmöjligheterna kommer o minska känns d ändå som... lr?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
usch o blää... fattar inte vaför att hurrar? betyder d här att jag i framtiden kommer att behöva byta gpu varje gång ja byter cpu lr tvärtom så vill ja inte va me. alla gnäller över Dell osv om deras färdigbyggda lådor. kommer o sluta med att man köper en låda med moderkort där allting redan e intregerat d enda roliga blir o plugga in sina hårddiskar. okey, d kommer bli mer fart i burken men valmöjligheterna kommer o minska känns d ändå som... lr?

För budget och laptops främst. Det kommer ta LÅNG tid innan detta påverkar oss entusiaster. Det finns inte plats med alla transistorer som behövs för oss på ett chip. Och sedan vill man kanske uppgradera dessa separat.

Om nu inte det blir någon slags 16x16 plattform med en himla massa socklar i framtiden. Man bara sätter i mera hybrid chip... Så får man både mer cpu och gpu prestanda.

Permalänk
Medlem

Grymt spännande det här måste jag säg!
PC världen går mot en revolution

Permalänk

detta är väl mest ett alternativ till integrerad grafik i moderkortet om jag föstått det rätt?

Permalänk
Medlem

CPU+GPU

Är det nån som vet hur stor en 80/90nm grafikkärna är idag? Och hur stor en 65nm CPU är idag? Jag antar att dessa cpu/gpuer blir byggda med 45nm teknik. Så man bör ju kunna trycka in en del genom att tillverkningstekniken är så pass mycket mindre än dagens grafikkort använder.

Jag har tidigare läst nån artikel som pratar om just det att integrerar grafikhantering i x86pipeline eller liknande och att det teoretiskt kan vara betydligt effektivare än dagens GPU teknik. Om nån kommer ihåg var det var så får ni gärna länka.
Så om man har riktig tur så kommer vi få se multicore CPUer med hyfsat vass grafikprestanda om några år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Såå, nu har både "ATI" och nvidia grönt som sin "företagsfärg", bra, jättebra...

Ja, det är ju färgen som avgör prestandan och priset....

Sarkasm, ifall ni inte förstod.

Permalänk
Medlem

Som SweC har rapporterat om tidigare så börjar GPGPU bli aktuellt, dvs att använda GPU för att beräkna annat än just grafik. Detta är förmodligen ett led i den satsningen. Om fler program skrivs för att kunna använda en GPGPU kan det vara smidigt att ha en GPU inbydd med CPU så att man har allting samlat och att man alltid har en GPU som man kan använda för GPGPU-beräkningar. Det kan alltså vara ett komplement till ett grafikkort ifall man vill ha GPU-kraft inte bara för grafikberäkningar, utan också för andra beräkningar samtidigt. Det kan därmed vara intressant även för entusiaster inom en inte alltför avlägsen framtid.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Ja, det är ju färgen som avgör prestandan och priset....

Sarkasm, ifall ni inte förstod.

Jo men det är ändå inte speciellt bra att både ATi och nVidia har samma färg. Kan ju uppstå vissa problem för konsumenterna om inte annat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

varm processor, varm gpu, som tidigare kunnat kylas av två separata kylare, nu ska de kylas av en, komemr alltså krävas en större o kraftigare kylning då? istället för två mindre kylanordningar, eller?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
varm processor, varm gpu, som tidigare kunnat kylas av två separata kylare, nu ska de kylas av en, komemr alltså krävas en större o kraftigare kylning då? istället för två mindre kylanordningar, eller?

Tänk dig sempron och X1300 i en "CPU". Det kommer garanterat inte finnas FX-62 med X1950XTX-whatever.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Tänk dig sempron och X1300 i en "CPU". Det kommer garanterat inte finnas FX-62 med X1950XTX-whatever.

nää, i o för sig, det är nog som du säger. bara de processorer o grafikkretsar som är lite svalare som kommer kunna köras tillsammans, men de lär ju bli ruskigt varma ändå

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
nää, i o för sig, det är nog som du säger. bara de processorer o grafikkretsar som är lite svalare som kommer kunna köras tillsammans, men de lär ju bli ruskigt varma ändå

Har svårt att tänka mig att de skulle bli varmare än dagens high-endprocessorer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Det råder ju inget tvivel om att det handlar om budget-prestanda på dessa GPU. En positiv effekt av att integrera GPU och CPU är ju dock att man undviker de flesta av de fördröjningar som annars uppstår i överföringen via PCI-E. Med andra ord kan man ha ett simplare chip och ändå få ut samma prestanda. Att tillverka en dualcore-processor med 2*512kB cache och en hyffsat presterande grafikkärna på 65nm bör gå ganska bra. Med tanke på att dagens budgetkort klarar sig på ca 15W, så skall det inte heller behöva bli någon enorm effektökning.

Permalänk

Amd satsar nog på att ta över intel's tron inom lågsegmentet.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka_krull
Amd satsar nog på att ta över intel's tron inom lågsegmentet.

Jag tror intel har kommit längre än AMD(+ATi) på detta området. Skall bli kul att se vad produkterna klarar av. I intels fall blir det troligen 45nm vilket borde ge lite plats.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Jag tror intel har kommit längre än AMD(+ATi) på detta området. Skall bli kul att se vad produkterna klarar av. I intels fall blir det troligen 45nm vilket borde ge lite plats.

på high-end området men jag tor nog att en sempron klår celeron...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
på high-end området men jag tor nog att en sempron klår celeron...

? Jag pratar om hur långt de har kommit med att integrera en GPU med en CPU. Exakt vilka cpuer som blir integrerade med GPU är det väl ingen som vet ännu!?