Nya ljudkort i X-fi-familjen

Permalänk
Melding Plague

Nya ljudkort i X-fi-familjen

Creative lanserade igår två nya ljudkort i sin X-fi-serie ljudkort. De heter Xtreme Gamer samt Xtreme Gamer Fatal1ty Pro Series och riktar sig till spelentusiaster. Korten stödjer EAX 5.0, Openal och Direct X och Fatal1ty-kortet har 64 megabyte minne.

Läs nyheten: Nya ljudkort i X-fi-familjen

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

todde dom skulle kosta skjortan, men dom verkar ha bra förhållande mellan pris/prestanda

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan denna fatalyty och den som finns redan ?

Permalänk
Medlem

Och de kommer inte ha problem med nForce moderkort?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag har ju redan haft mitt i en vecka, och jag undrar också var skillnaden ligger.

Jag hade planerat att köpa ett XtremeMusic först, men de försvann från deras (komplett och DBs) sortiment och ersattes av dessa nya.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att dom inte har problem med sprakande ljud som de tidigare har...

Lär väl aldrig komma en lösning på det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freco
Får hoppas att dom inte har problem med sprakande ljud som de tidigare har...

Lär väl aldrig komma en lösning på det...

Huh? Kan säga att mitt sprakande försvann med x-fi.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gwingis
Huh? Kan säga att mitt sprakande försvann med x-fi.

Efter alla år av ljudkortstillverkning får man väl säga att det var på tiden

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Funderar o köpa ett xtreme gamer men undrar om det är värt priset? har bara ett inbyggt på moderkortet

ett tips till personer som funderar att köpa.På webhallen finns det ett paket med ett xtremegamer + bf 2142 för 1098 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gwingis
Huh? Kan säga att mitt sprakande försvann med x-fi.

Ja det var ju inte illa!

Kolla forumet på creatives hemsida så ser du hur stort problemet är.

Har själv svåra bekymmer i vissa spel (tex BF 2142) och när nätverkskortet används flitigt samtidigt som man lyssnar på musik eller ser på film.

Permalänk

gah precis när man skaffat sig ett x-fi retail men spela roll

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

vad är klumpen uppe till höger till för tro?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
vad är klumpen uppe till höger till för tro?

Det är X-ram tekniken. det är den som kostar efter vad det smakar

Citat:

Boost performance even further in games with X-RAM support
Free up system memory and improve overall gaming audio performance in game titles like QUAKE 4, Battlefield 2, Prey and others that take advantage of X-RAM.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Citat:

funktionen CMSS-3D vilket gör om ett par stereohörlurar till flera högtalare

Det låter minst sagt revolutionerande :D.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Inaktiv

Openal (openAL) = open audio library?

Permalänk
Medlem
Citat:

funktionen CMSS-3D vilket gör om ett par stereohörlurar till flera högtalare

Antar att det är vad som är nytt?

Permalänk
Medlem

Hmm har ju det på min "gamer"

Får inte ihop det här riktigt, har dom satt samma namn som tidigare och enbart ersatt dom?

Permalänk
Medlem

Verkar bara vara budgetvarianter utan den där X-Drive som sitter i en 5.25"-plats och ger extra in/ut. Dessutom mindre avancerad CMSS-3D.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Den där klumpen har en röd LED, och lyser upp Fatal1ty-loggan, yikes!

Permalänk

är det hårvaruacceleration på xtreme gamer-kortet eller är det gjort på mjukvaruväg som audigy se? det ser ju ut som ett audigy se och det är inte roligt att spela ut2k4 med eax påslaget kan jag säga, det halverar ens fps mer eller mindre. en dual core processor kanske skulle råda bot på det dock.

Permalänk
Medlem

Snap, crackle and pop!
Creative i ett nötskal.

Dock har dom skärpt sig på slutet, programvaran är dock väldigt bloatad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Det låter minst sagt revolutionerande :D.

Jo, usch. Helt fel skrivet, och dessutom har 3d-ljud i två kanaler funnits i ett antal år. HL hade väl det redan från start? Dvs snart tio år sedan.

Givetvis är det alltså så att när man rör sig så är volymen olika i höger respektive vänster kanal, vilket gör att man kan lokalisera var en fiende är genom att göra en liten cirkel med musen och lyssna på skillnaden i fotstegsljuden.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Hmm.. Vilket av detta ska 'ersätta' X-Fi XtremeMusic? FÖr den har nämligen försvunnit från komplett så antar den har blivit ersatt..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvaxdack
Antar att det är vad som är nytt?

CMSS-3D är gammalt, tror de kom i samma veva som första Audigy, om inte så finns det på Audigy 2.

Fatality-kortet va i alla fall billigt.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

har jag fattat det fel men skulle dom inte ta bort EAX till Vista? Eller var det AUX? Om jag nu fattat det rätt så varför släppa dessa ljudkort då?

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE

Permalänk
Citat:

Anslutningsmöjligheterna är något förbättrade med en optisk utgång och en intern förbindelsemöjlighet till ljudkontakten i frontpanelen på en dator.

Vips! Där har ni svaret på den enorma utveckling som skett sedan förra generationen!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jo, usch. Helt fel skrivet, och dessutom har 3d-ljud i två kanaler funnits i ett antal år. HL hade väl det redan från start? Dvs snart tio år sedan.

Givetvis är det alltså så att när man rör sig så är volymen olika i höger respektive vänster kanal, vilket gör att man kan lokalisera var en fiende är genom att göra en liten cirkel med musen och lyssna på skillnaden i fotstegsljuden.

Är väl lite mer avancerat än så dock, antar att det handlar om att ljud bearbetas så att det efterliknas om hur örat uppfattar dem för att kunna avgöra avstånd och position. Finns väl ungefär två olika sätt att fixa hyfsad positionering på ljud, surroundljud där man har enskilda högtalare utsatta på vissa platser runtom sig, eller två högtalare tätt emot öronen som sedan sänder ut ljud som härmar hur ett mänskligt öra skulle uppfatta ljudkällor runt en. Jag anser att det sistnämnda borde vara mest exakt, så länge modifieringen av ljuden är bra. Vi har ju bara stereohörsel ändå

Permalänk
Medlem

Hmm, ska köpa ett X-fi till Julen. Funderar dock på skillnaden mellan Xtreme gamer och Fatal1ty korten. Vill definitivt ha frontpanel men xtreme gamer verkar inte gå att få den nya versionen med frontpanel:/

Permalänk
Medlem

Det kan väl inte finnas mer prisvärt kort än detta?!:
http://www.mjmultimedia.se/produktinfo.php?id=MzBTQjA3OTIwMDA...

Det räcker bra med detta alternativ tycker jag, vad säger ni?
Är det något som inte finns på detta kort som finns på de "värre" korten eller är det bara en massa krimskrams som tex frontpanel och drivrutiner?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.