Windows Vista är klart

Permalänk
Melding Plague

Windows Vista är klart

Microsoft har idag meddelat att Windows Vista är klart för att levereras för tillverkning (released for manufacturing) vilket markerar att Microsofts första nya operativsystem för konsumenter på fem år är färdigt att levereras.

Läs nyheten: Windows Vista är klart

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

trevligt hoppas det blir bra.. tyckte betan sög :/

Permalänk
Medlem

domedagen är här!!

Permalänk
Medlem

ehrm...
Windows Vista är klart
Sen när blir ett OS från MS någonsin klart?
När jag var liten fick jag alltid en julklapp (lego) i form av en julkalender... ett litet paket med nya delar varje dag fram till julafton då man fick sista delen. Vilket känns ungeför som windows... man får ett OS och sen dimper det ner nya delar (a.k.a pluggar till säkerhetshålen och fixar till buggarna) i en jämn ström...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dragonballz
trevligt hoppas det blir bra.. tyckte betan sög :/

Vilken beta då? Det har funnits en del och de skikjer sig väldigt mycket. Sedan RC2 har har det gått att använda som huvud OS.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
ehrm...
Windows Vista är klart
Sen när blir ett OS från MS någonsin klart?
När jag var liten fick jag alltid en julklapp (lego) i form av en julkalender... ett litet paket med nya delar varje dag fram till julafton då man fick sista delen. Vilket känns ungeför som windows... man får ett OS och sen dimper det ner nya delar (a.k.a pluggar till säkerhetshålen och fixar till buggarna) i en jämn ström...

Och de nya patcharna förstör något annat och så pågår det till den dag då de släpper ett nytt os vilket går samma öde till mötes. Den som ska stå ut med det eviga uppdaterandet är användaren. Användare som i många ggr måste uppdatera hårdvaran för att sedan stå ut med den här eviga processen. I slutändan efter tusentals kronor och irritation kan användaren fått något gjort på datorn.

Permalänk

Inte för att vara jobbig eller nåt nu men, måste inte alla operativssystem uppdateras med jämna mellanrum? Det är ju inte direkt något specifikt Microsoft om vi säger så. Visst gör de flesta ett snabbare och bättre jobb men ändå, känns som ni klagar på att alla Microsofts produkter behöver uppdateringar, även om de flesta andra också behöver det. Eller nåt. *flumma i månskenet*

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
ehrm...
Windows Vista är klart
Sen när blir ett OS från MS någonsin klart?
När jag var liten fick jag alltid en julklapp (lego) i form av en julkalender... ett litet paket med nya delar varje dag fram till julafton då man fick sista delen. Vilket känns ungeför som windows... man får ett OS och sen dimper det ner nya delar (a.k.a pluggar till säkerhetshålen och fixar till buggarna) i en jämn ström...

Det är väl bra att microsoft uppdaterar sina OS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tur det att microsoft uppdaterar sina OS då folk hittar kryphål som alltid finns.. Finns ju även med linux os. Hade de aldrig uppdaterat sina OS så hade det ganska snabbt varit ajöss med dem. Prova att sitta på ett windows OS utan att uppgradera. ganska segt efter ett tag.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Inte för att vara jobbig eller nåt nu men, måste inte alla operativssystem uppdateras med jämna mellanrum? Det är ju inte direkt något specifikt Microsoft om vi säger så. Visst gör de flesta ett snabbare och bättre jobb men ändå, känns som ni klagar på att alla Microsofts produkter behöver uppdateringar, även om de flesta andra också behöver det. Eller nåt. *flumma i månskenet*

Naturligtvis måste alla os bli uppdaterade, det finns inget perfekt os.
Så på så sätt finns det ju inget os som är helt klart. Enda skillnaden är väl i mitt tycke att där andra OS blir uppdaterade för att man vill göra en bit bättre, så blir windows uppdaterat för att biten saknades allt som allt, eller var så felformad så den knappt passade in i pusslet alls

Sen var ju det jag skrev faktiskt lite sarkastiskt menat. Precis som att säga att alla MS operativsystem ha en leveranstid lika lång som sin livstid

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas det kommer ut på MSDN academy alliance snart (tog någon/några veckor _efter_ "general availability" som visual studio 2005 kom upp) så man kan få testa detta. Testade beta 2 och har någon senare build 5744 i iso men inte orkat installera (och väntar hellre på "färdiga").

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Grattis då Microsoft

*host*skicka pm så får ni adressen dit ni kan leverera Ultimate skivorna*host*

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Avstängd

tycker det är ett j*vla whine om MS, det är väl bra om det kan uppdateras, jag tycker att det skönt att få uppdatera istället för att vänta längre. Jag har aldrig i mitt hela liv haft problem med windows , dock har jag haft problem med andra mjukvaru saker. Verkar som hobby att gnälla på ms att inte ett spel eller program funkar , men det ligger hårdvara bakom också som kanske inte kommunicerar bra med xp , och även mjukvara.

Ser det väldigt possitvt att vista är här !

Bara ett exempel.
Och alla vet att en beta aldrig blir som fullversionen , tycker ni wow beta är likt wow idag ?

Permalänk
Medlem

minst 1gb minne till xp, skitsnack, kommer ihåg att jag körde med 256 för ett bra tag sen , och de funkade kanon,

Permalänk
Medlem

Bra att det är klart för leverans. Nu kan det snart börja testas på allvar av OEM köpare. Nu är det bara att vänta SP1.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur lång tid det tar innan svenska versionen blir klar. Det tog ju några månader för Windows XP tycker jag mig minnas.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
minst 1gb minne till xp, skitsnack, kommer ihåg att jag körde med 256 för ett bra tag sen , och de funkade kanon,

Såklart det startar men vad kan du göra?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
minst 1gb minne till xp, skitsnack, kommer ihåg att jag körde med 256 för ett bra tag sen , och de funkade kanon,

Jag provade iaf RC1:an på min andra burk (athlon64 3200+ med 512mb) och det var ingen trevlig upplevelse. Ram-minnet tog slut nästan direkt och datorn började swappa när jag startade Internet Explorer... uvva uvva.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

XP fo life.

Permalänk
Medlem

när kommer man som privat perosn kunna få tag i det den 10 novenber eller?

Visa signatur

| Prescott 3060Mhz | Leadtek 6800le 128mb | Asus P4P800-X | 2x512mb Twinmos PC3200, 512mb A-Data PC3200, 256mb Twinmos PC3200 | 120gb Maxtor, 180gb IBM, 160gb samsung | Viper 500W | Razer Diamondback 1600dpi Plasma | 2x 120 fläkt | Zalman 7700 CU CPU | Zalman VF770 CU/AL GPU |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
minst 1gb minne till xp, skitsnack, kommer ihåg att jag körde med 256 för ett bra tag sen , och de funkade kanon,

Haha, ja men gick det snabbt? Om vi säger såhär, i större sammanhang där exempelvis datorerna ingår i stora nätverk, tilldelas hemkataloger och eget inlogg mot en server ska du se att ett XP med 256MB ram blir duktigt mycket slöare, så där räcker inga fjuttiga 256MB RAM inte...

Permalänk

bara att börja uppgradera inför nästa generations spel.

Permalänk
Medlem

Spring!!! Domedagen är här!
Windows Vista är klart..
Haha, om 2 år och 2-3 SP kanske.

Varför inte fixa klart Xp innan nästa skämt ska ut?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Jag provade iaf RC1:an på min andra burk (athlon64 3200+ med 512mb) och det var ingen trevlig upplevelse. Ram-minnet tog slut nästan direkt och datorn började swappa när jag startade Internet Explorer... uvva uvva.

Jag tyckte RC2 64bits var outhärdligt på en Athlon 64 3000, 1,2GB DDR och nåt någorlunda hyffsat ATI kort med 128MB. Ingen positiv erfarenhet alls det inte :p.

Permalänk
Medlem

Kul med nya OS. Det som jag mest funderar över är när communityn lyckas piratkopiera Vista och om det lyckas till 100%.
Ps. Det var baar en tanke, föra alla på SweC köper naturligtvis sina licenser.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem

Tycker att Vista Ultimate är för dyr, så jag satsar på Vista Business. Borde väl fungera lika bra som Ultimate, när man ska överklocka?

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Japp, windows var fruktansvärt kasst, bluescreens, häng hela tiden osv... fram till jag köpte en licens, började sköta uppdateringarna som det var tänkt. Köpte ett bra antivirus samt spyware program.

Sen dess har jag inte haft ett enda problem med windows.

Jag ser fram emot vista och kommer uppgradera till det ASAP!

Permalänk
Medlem

...soon at a FTP near you..sorry I mean at a STORE near you...

Får vi se då om MS slår de inofficiella kanalerna med sin release. Jag menar att mycket iframtiden för att mota kopiering i alla dess former är att ligga väl till i distributionsledet. Detta både för t.ex. mjukvara och tv-program. Idag är t.ex. många som plockar ner Lost innan relesen i svensk TV, detta leder till lägre tittarsiffor och lägre reklamintäkter.

Permalänk
Medlem

Jag ska byta till Windows 2003...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Frågan är hur lång tid det tar innan svenska versionen blir klar. Det tog ju några månader för Windows XP tycker jag mig minnas.

"On a conference call with Jim Allchin, Microsoft announced that they will have 18 languages at launch in January and will ship 32 within 100 days of English RTM."
Från neowin. 18+32=50, och man kan ju hoppas svenska är bland de 18 första.
Och så står det ju "within" så det måste ju inte vara exakt 100 dagar tills resterande 32 släppts, bara att alla ska ha släppts efter 100 dagar.
Jag antar de menar "(release) of english RTM" (dvs 30 januari). Eller kan de verkligen mena igår (8:e)?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Jag provade iaf RC1:an på min andra burk (athlon64 3200+ med 512mb) och det var ingen trevlig upplevelse. Ram-minnet tog slut nästan direkt och datorn började swappa när jag startade Internet Explorer... uvva uvva.

Nu var det iofs XP som gOry hade kört 256 MiB och inte sagt något om hur Vista skulle klara sig på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atipower
när kommer man som privat perosn kunna få tag i det den 10 novenber eller?

Lagligt så får du det 30 januari.
Sen återstår väl att se hur lång tid de kan hålla detta tätt. Först om någon vecka eller så för MSDN anslutna. Säkert någon som lägger ut det då. Iaf sen 30 november som företagskunder för tillgång till det, då lär definitivt någon lägga upp det för nedladdning.
Återstår att se hur Vistas antipiratskydd står upp mot alla crackförsök.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG