Permalänk
Medlem

Val mellan Intel och AMD

Ska skaffa ny processor och nytt mobo. Det jag har tänkt mig är att köra Intel för de verkar vara ledande vad gäller prestanda för stunden. Men tyvärr går det ju inte klocka med Intels moderkort (kraftigt begränsat iaf), vilket går med AMD. Nu undrar jag vad ska man välja; Intel (bra prestanda) eller AMD (klockningsmöjligheter). Vilket märke ger bäst prestanda Intels processorer eller en klockad AM2:a?

Jag har tänkt mig följ:

mobo: ASROCK 775DUAL-VSTA
cpu E6300 el Pentium D 820

/Dani

Permalänk
Medlem

Intels moderkort?

Själv kör jag med ett Asus p5b och har fått upp min e6400 till 3.02 ghz. Intels core 2 duo är extremt klockvänliga, kolla bara tråden på klock forumet där står det mycket info och vilka moderkort som kan va bra att använda.

Permalänk

jag tycker att intel är rätt val.
jo det går att överklock intel om man har rätt moderkort, själv har jag klockat min från 3,2 Ghz till 3,53 Ghz med asus ap5vd1-x.

Permalänk
Medlem

Re: Val mellan Intel och AMD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani_v
Ska skaffa ny processor och nytt mobo. Det jag har tänkt mig är att köra Intel för de verkar vara ledande vad gäller prestanda för stunden. Men tyvärr går det ju inte klocka med Intels moderkort (kraftigt begränsat iaf), vilket går med AMD. Nu undrar jag vad ska man välja; Intel (bra prestanda) eller AMD (klockningsmöjligheter). Vilket märke ger bäst prestanda Intels processorer eller en klockad AM2:a?

Jag har tänkt mig följ:

mobo: ASROCK 775DUAL-VSTA
cpu E6300 el Pentium D 820

/Dani

Var har du fått att det inte går klocka intel ifrån? har ju alltid gått bra att klocka intel (t.ex p4:or på 7Ghz säg nån amd som kan det, ok vet att det är extrem klockning och inte nåt som är enkelt bara exempel)

C2D är också väldigt klockvänlig (inte så höga klockfrekvenser som p4:orna men fortfarande) och intels(kanske inte intels egna men moderkort tillverkade av t.ex asus eller gigabyte) moderkort funkar också bra att klocka med. Ta nåt med 965 chipset bara. t.ex asus p5b

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Re: Val mellan Intel och AMD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dani_v
Ska skaffa ny processor och nytt mobo. Det jag har tänkt mig är att köra Intel för de verkar vara ledande vad gäller prestanda för stunden. Men tyvärr går det ju inte klocka med Intels moderkort (kraftigt begränsat iaf), vilket går med AMD.

Kul att ingen har påpekat det mest uppenbara... Intels egna moderkort är oftast sällsynt dåligt utrustade för överklockning, men alla andra tillverkare gör lika överklockningsbara kort till Intel, som till AMD.

Det hela är ett missförstånd. Välj du ett moderkort för Intel, som är erkänt bra på överklockning, om du vill klocka, så ska du se att det blir minst lika bra som AMD's plattformens olika alternativ. Just nu har du som du mycket riktigt påpekat även övertaget i prestanda på Intelplatformen, så slutresultatet kan nog bli mycket glädjande.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Val mellan Intel och AMD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Kul att ingen har påpekat det mest uppenbara... Intels egna moderkort är oftast sällsynt dåligt utrustade för överklockning, men alla andra tillverkare gör lika överklockningsbara kort till Intel, som till AMD.
B!

Ehhm...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Var har du fått att det inte går klocka intel ifrån? har ju alltid gått bra att klocka intel (t.ex p4:or på 7Ghz säg nån amd som kan det, ok vet att det är extrem klockning och inte nåt som är enkelt bara exempel)

C2D är också väldigt klockvänlig (inte så höga klockfrekvenser som p4:orna men fortfarande) och intels(kanske inte intels egna men moderkort tillverkade av t.ex asus eller gigabyte) moderkort funkar också bra att klocka med. Ta nåt med 965 chipset bara. t.ex asus p5b

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt.. jag öppnade fönstret i går eftermiddags, innan du hade svarat, men blev bortkallad innan jag hann formulera ett svar. När jag sedan svarade i morse, då hade du svarat, men inte syntes det hos mig :- )

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.