Nya processorer från AMD nästa år

Permalänk
Melding Plague

Nya processorer från AMD nästa år

Det har dykt upp en roadmap från AMD som visar vilka processorer som skall släppas under nästa år. Processorkärnorna har stjärnor som namn istället för städer och samtliga har stöd för Hypertransport 3.0 bland annat.

Läs nyheten: Nya processorer från AMD nästa år

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ah dual quad core kan bli trevligt!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att det verkligen gått över styr med multikärnor?
Jag menar, vad ska man verkligen med så många kärnor till när mjukvarusidan fortfarande knappt fattat att det är dags att börja koda tvåtrådigt? Två kärnor ser jag värdet av, fyra funkar också, men sen då? dual quadcore? till vilken nytta?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Till nyttan att då börjar mjukvaru utvecklarna göra program och spel som faktiskt kan använda kärnorna, men orsak till att köpa en själv finns ju inte igentligen förens detta redan är uppnått :/

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Är det bara jag som känner att det verkligen gått över styr med multikärnor?
Jag menar, vad ska man verkligen med så många kärnor till när mjukvarusidan fortfarande knappt fattat att det är dags att börja koda tvåtrådigt? Två kärnor ser jag värdet av, fyra funkar också, men sen då? dual quadcore? till vilken nytta?

för att man kan multitaska ?

och innan mjukvaran kommer så msåte hårdvaran finnas ..

lite som hönan eller ägget ...
båda är beroende av varandra

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Det är väl ungefär som det här med hdtv. Alla ska ha det men inte finns det något material att snacka om. Själv ser jag fram emot lanseringen av AMDs quadcore. Kan tänka mig flertalet prissänkningar från både Intel och AMD.

Permalänk
Medlem

kan ju vara trevligt med en quad core...

nödvändigt kanske inte är ordet men trevligt

Permalänk
Medlem

Quadcore blir skitbra för oss som redigerar film

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
för att man kan multitaska ?

och innan mjukvaran kommer så msåte hårdvaran finnas ..

lite som hönan eller ägget ...
båda är beroende av varandra

Sant, innan mjukvaran finns så måste hårdvaran finnas, men det här är inte hönan och ägget längre, det här är hönan och en lasbil med ägg, eller ett ägg och en hönsfarm.

Och visst är det bra att multitaska, det gör jag själv fruktansvärt mycket av, men om man verkligen har ett behov av mer än 4 kärnor så tror jag inte att det är en vanlig pc för hemmabruk man letar efter. För som det är nu så är det ju bara antalet kärnor som ökar, resten av systemen får inte ens i närheten av samma uppmärksamhet, så även om man sitter med 8 kärnor lär potentialen i dessa 8 blir gravt handikappad.

Och eftersom mjukvaran fortfarande inte ens taget steget upp till 2 på allvar än så känns det ju som ordentligt fel inriktning att köra ett "hur många kärnor kan vi få fram fortast"-race när resten av allting, både mjuk och hårdvara, fortfarande kryper fram i snigeltakt i jämförelse. Så visst, 2 kärnor har ju en klar nytta idag, 4 kärnor har det för de som använder sin dator på ett sådan sätt att det går att utnyttja, men mer än så är ju bara bling bling. Då ser jag hellre utveckling av resterande delar i systemen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vistt, jag håller med. Förhoppningsvis uppdaterar de Photoshop och annat grafiskt till riktigt multi-core stöd med. Och för gaming.. skulle inte skada. Men om man skall köpa dator nu... vad skall man satsa på?
Socket 1207 kommer ju antagligen bli dyrt hur man än ser det (man kommer ju nog itne undan som för med att köpa ett bra mobo och billig cpu och klocka), men AM2 lär inte heller bli helt billig.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

En ny sockel som skall motsvara dom nya kraven för effekten som krävs av framtidens processorer... Men hallå tror verkligen AMD att det kommer att gå att sälja processorer som förbrukar mer effekt än dagens... LOL

Intel har fattat galoppen och deras Core 2 Duo förbrukar mindre effekt men är betydligt effektivare än tidigare processorer, helt rätt väg att gå.

AMD sucks!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Intel har fattat galoppen och deras Core 2 Duo förbrukar mindre effekt men är betydligt effektivare än tidigare processorer, helt rätt väg att gå.

AMD sucks!

Att producera en processor som förbrukar mindre effekt samt är effektivare än Prescott kan man knappast kalla för en bedrift, snarare var det omöjligt att inte göra det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
En ny sockel som skall motsvara dom nya kraven för effekten som krävs av framtidens processorer... Men hallå tror verkligen AMD att det kommer att gå att sälja processorer som förbrukar mer effekt än dagens... LOL

Intel har fattat galoppen och deras Core 2 Duo förbrukar mindre effekt men är betydligt effektivare än tidigare processorer, helt rätt väg att gå.

AMD sucks!

Det behöver inte betyda att processorerna kommer dra mer ström, snarare tvärt om. De kanske optimerar sockeln så att processorerna kan arbeta mer effektivt och dra mindre ström. Core 2 Duo behövde också uppgraderade moderkort för att kunna bli tillgodosedda med deras strömkrav.

Eftersom att AMD dessutom går över till 65 nm så tvivlar jag på att processorerna kommer ha högre strömförbrukning. När man går ner i tillverkningsprocess så brukar även strömförbrukningen hänga med neråt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

fler kärnor != lägre energiförbrukning...

Permalänk
Medlem

Så Kuma blir den processorn som ska konkurrera med Core 2 Duo? Den måste ge Core 2 Duo rikligt med spö så att AMD inte behöver skämmas.

Spel använder sig inte av flera kärnor, men det har inte heller varit nödvändigt tidigare eftersom processorn inte varit flaskhals, men nu har den blivit det iom 8800GTX SLI. Däremot så har många rendering och videoredigeringsprogram stöd för flera kärnor. Något som skulle vara bra är om man tex kan använda 2 kärnor till att rendera, och sen använda de andra 2 till att spela.

Permalänk
Medlem

Ang. Agena FX och Agena. Nån vet hurvida Agena kommer ha upplåst multipler? Eller kommer upplåst multipler endast förekomma på Agena FX?

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
ah dual quad core kan bli trevligt!

way ahead of you dude:P

nätokraten, jag vet inte ang multipeln men man ska tydligen kunna justera kärnorna individuelt.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för jobbiga namn på stjärnor?
Kunde väl tagit lite roligare som man kände till tidigare?
Rigel, Betelgeuse, Vega, Fomalhaut och Antares.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Vistt, jag håller med. Förhoppningsvis uppdaterar de Photoshop och annat grafiskt till riktigt multi-core stöd med. Och för gaming.. skulle inte skada. Men om man skall köpa dator nu... vad skall man satsa på?
Socket 1207 kommer ju antagligen bli dyrt hur man än ser det (man kommer ju nog itne undan som för med att köpa ett bra mobo och billig cpu och klocka), men AM2 lär inte heller bli helt billig.

Jag är ingen photoshopräv men jag tror att photoshop använder flera trådar när det göra processorintensiva saker (dvs lägger på någon effekt på en bild). Själva programmet behöver inte vara multitrådat då det inte "gör" så mycket.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Är det bara jag som känner att det verkligen gått över styr med multikärnor?
Jag menar, vad ska man verkligen med så många kärnor till när mjukvarusidan fortfarande knappt fattat att det är dags att börja koda tvåtrådigt? Två kärnor ser jag värdet av, fyra funkar också, men sen då? dual quadcore? till vilken nytta?

När Amd och Intel ritar proppar tänker de inte så mkt på CS spelande Swecare. De tänker nog mest på serversystem, work stations mm. Där man ska inte kan få för många kärnor. Men för att hålla nere strömförbrukningen måste man gå mot Multi Core.

Men snart kommer ju Alan Wake mm för gamers med quad.

ANG phototshop så har jag sett att det går väldigt bra på socket 1207 jmf med 771.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
nätokraten, jag vet inte ang multipeln men man ska tydligen kunna justera kärnorna individuelt.

ok. Anledningen till att jag frågade var för att multiplern är upplåst endast på dagens dualcore AMD FX processorer. Då slog det mig att kanske det skulle bli samma sak på quad Agena-FX också. Om det är nån annan som vet, let me know.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
En ny sockel som skall motsvara dom nya kraven för effekten som krävs av framtidens processorer... Men hallå tror verkligen AMD att det kommer att gå att sälja processorer som förbrukar mer effekt än dagens... LOL

Intel har fattat galoppen och deras Core 2 Duo förbrukar mindre effekt men är betydligt effektivare än tidigare processorer, helt rätt väg att gå.

AMD sucks!

Du har dock inte fattat så mkt...

De flesta Amd 90nm drar fortfarande mindre i idle än vad C2D gör och då 90% av användandet av en dator är i idle eller lättanvändande så ger Amd lägre energikostnad och "total ägandekostnad" än vad Intel gör. En sån Amd X2 35wattere på 65nm som kommer drar mindre på load än vad en E6300 på 65nm gör i idle. Det finns nämligen redan 35wattare men HP och Dell har tagit de flesta. Även Amd 65 och 89wattarna drar betydligt mindre än Intel. Min gissning är att Amd är en cpu med IMC mm vilket inte Intel har där MCn inte klockas ner med proppen i Eist. C2D är dock utmärkt för oss entusiaster som gillar att överklocka då den inte drar betydligt mindre än en Amd 90nm på load.

Amd har haft "energikronan" sen K8 kom ut och har fortfarande inte förlorat den. Vi ser bara hur Intel efterapar Amd nu. Amd ville göra chip som gav mervärde till kunden medans Intel försökte lura folk att Clock=prestanda. Vilket många tyvärr gick på och fortfarande tror. Många tror att deras äckliga Prescott fortfarande är snabbast.

35 watts Sempron på 90nm finns i handeln nu om man letar lite.

Men själv så börjar jag luta mer och mer mot Intel nu när jag börjar lura på andra operativsystem. Amd är ju dåligt representerat vad gäller drivisar på *nix.

Permalänk
Hedersmedlem

En liten detalj till gällande skillnaderna mellan AMD och Intel arkitekturen:
- Intel har gjort framsteg och fått ner förbrukningen...
- ... däremot blir jämförelserna mellan processorer lätt missvisande.

AMD använder sig av integrerad minnes kontroller medan Intel fortfarande (jag skulle dock tro att de snart måste finna en annan lösning på detta) låter det skötas av en extern chipset. Detta gör beräkningen mer komplicerad: en Intel processor drar kanske mindre men slutsumman av systemet blir inte nödvändigtvis mindre än AMD's. En direkt jämförelse mellan endast AMD och Intel processorer blir därför mycket missvisande.

Den här problematiken är väl främst intressant för servermarknaden. Däremot är det en bra vink om att vi användare inte kan sluka marknadsföring med hull och hår; sanningen är inte alltid så enkel som den först kan tyckas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
En liten detalj till gällande skillnaderna mellan AMD och Intel arkitekturen:
- Intel har gjort framsteg och fått ner förbrukningen...
- ... däremot blir jämförelserna mellan processorer lätt missvisande.

AMD använder sig av integrerad minnes kontroller medan Intel fortfarande (jag skulle dock tro att de snart måste finna en annan lösning på detta) låter det skötas av en extern chipset. Detta gör beräkningen mer komplicerad: en Intel processor drar kanske mindre men slutsumman av systemet blir inte nödvändigtvis mindre än AMD's. Den här problematiken är väl främst intressant för servermarknaden. Däremot är det en bra vink om att vi användare inte kan sluka marknadsföring med hull och hår; sanningen är inte alltid så enkel som den först kan tyckas.

Exakt. Det är det totala systemet som räknas och där vinner Amd stort redan idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Exakt. Det är det totala systemet som räknas och där vinner Amd stort redan idag.

Nej det gör de inte, bara om man jämför med EE varianterna som inte är helt enkla att få tag på var jag vet.
Om man dessutom ser till prestanda/watt så blir det faktiskt intel som vinner klart, det är bara att acceptera det.
Visst Amd drar mindre vid idle men det är faktiskt så att man kan stänga av eller sätta datorn i vänteläge om man inte använder den och när man använder den drar intel mindre.

Sen att Amd inte är uträknade och dessutom har ganska bra priser numera även på X2 orna betyder inte att Intel faktiskt dominerar just nu.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slappy
Quadcore blir skitbra för oss som redigerar film

Jag är med dig broder

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
När Amd och Intel ritar proppar tänker de inte så mkt på CS spelande Swecare. De tänker nog mest på serversystem, work stations mm. Där man ska inte kan få för många kärnor. Men för att hålla nere strömförbrukningen måste man gå mot Multi Core.

Men snart kommer ju Alan Wake mm för gamers med quad.

ANG phototshop så har jag sett att det går väldigt bra på socket 1207 jmf med 771.

Tro mig, om det är nått jag struntar fullständigt i så är det CS.
Och även om jag inte kunde hålla med mer om att serversidan tjänar massor på fler kärnor, så är ett hemmasystem långt ifrån samma sak. Jag använder faktiskt min burk till mestadels saker som inte är spelrelaterade. Må det vara webdesign, photoshop, filmrendering eller annat, men trots att jag multitaskar tills jag tror min stackars propp och mina kära minnen ska smälta i ren protest så ser jag ingen nytta med mer än 4 kärnor i en persondator.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Det var en programmerare som hade sagt att det är mycket svårare att göra spel för processorer med flera kärnor än en kraftfull med bara en kärna. Det lär väl bli ännu värre med två quad processorer. Som jag sa i ett annat forum, processorena ligger långt före mjukvaran just nu speciellt om man spelar spel. Jag får ju stänga av en kärna på vissa ganska nya spel(trots fixar) medans många gamla spel funkar bra.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

" Windsor FX kommer bytas ut av Agena FX som har fyra kärnor (fyra fristående kärnor), stöd för Hypertransport 3.0 och passar i AMD:s sockel F."

WTF? Hur fan kom ni fram till att dom skulle vara fristående? Finns väl ingen information på hela internet som ens antyder en sån dum sak? Varför hittar nu på nyheter som inte stämmer? Igen!?

Permalänk

AM3 syntes inte till iaf....

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

Hela AMDs program ser ju totalt menlöst ut innan Agena. Jag är så less på att se den här idiotsatsningen på quadcore. 4x4 är rena skämtet, och att man satsar på olika socklar är rena örfilen på alla som satsat sina slantar på AM2. Så mycket för vissa forumkändisars skrikande om AM2s fördelar.
Jag står helt perplex inför dumheten i att inte satsa på att få ut Agena nu, och sedan raskt på quadcore K8L.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....