Nikon lanserar liten systemkamera

Permalänk
Melding Plague

Nikon lanserar liten systemkamera

Kameratillverkaren Nikon har idag släppt en ny digital systemkamera vilket blir deras minsta modell. D40 heter den och skall även vara den som väger minst av alla digitala systemkameror som Nikon har producerat. D40 har en 6,1 megapixel bildsensor samt bildprocessorn Image Processing Engine.

Läs nyheten: Nikon lanserar liten systemkamera

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar ju helt klart intressant. Kanske inte just själva kameran, utan att de andra 'gamla' kamerorna går ned i pris förhoppningsvis.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Priset kommer hamna på cirka 4 500 kronor tillsammans med objektivet ”18-55mm f/3.5-5.6G ED II AF-S DX Zoom-Nikkor” vilket placerar den under den tidigare modeller D50.

Priset blir snarare runt 6 000 kronor i Sverige (inklusive moms).

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk

6990:- med objektivet. nikonstore.se

Visa signatur

|Mac Pro|Quad Xeon 2,66 ghz|2048 mb FB-Dimm|1 TB Hd|GF 7300GT|Dell 24" dual|
|Macbook 1,83ghz|1GB|80GB Hd|

Permalänk
Medlem

Kan den verkligen förstora bilder 0,8 gånger? wow, måste springa och köpa
Nej, men vad menar ni med det?
Den har väl en maxzoom (på redan tagna bilder) på 19x om jag inte har fel...

Permalänk
Musikälskare

Verkar inte allt för het

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Den verkar inte ha någon display på ovansidan, synd. Dock så verkar den vara ganska bättre än D50 specifikationsmässigt.

Permalänk

Kan någon förklara ordet "systemkamera" för mig?

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
Kan någon förklara ordet "systemkamera" för mig?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Systemkamera ^^^^^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Kan den verkligen förstora bilder 0,8 gånger? wow, måste springa och köpa
Nej, men vad menar ni med det?
Den har väl en maxzoom (på redan tagna bilder) på 19x om jag inte har fel...

Sökaren visar bilden i 0.8 gångers förstoring (en förminskning med andra ord).

jeeq: det enda som är bättre än D50 är större sökare och skärm vad jag kan se. Några nackdelar är att den inte har stöd för bracketing och inte har någon övre display. Sen ser det ut att vara på tok för liten med tanke på att D50 är precis lagom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Sökaren visar bilden i 0.8 gångers förstoring (en förminskning med andra ord).

jeeq: det enda som är bättre än D50 är större sökare och skärm vad jag kan se. Några nackdelar är att den inte har stöd för bracketing och inte har någon övre display. Sen ser det ut att vara på tok för liten med tanke på att D50 är precis lagom.

Ja, men vad har det med skärmen att göra?
Är ju inte så att man kan se sökarens bild på skärmen...

Permalänk

Är det bara jag som vill ha lite tyngd i en systemkamera, och inte en så lätt som möjligt?

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silverridge
Är det bara jag som vill ha lite tyngd i en systemkamera, och inte en så lätt som möjligt?

Är väl bra att det finns både och? Finns massvis tunga ifall du söker efter det.

Permalänk

Om den verkligen kommer kosta 7000 med kitobjektiv ute i svensk butik så har den nog ingen större framtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Ja, men vad har det med skärmen att göra?
Är ju inte så att man kan se sökarens bild på skärmen...

Du har rätt, det har inget med skärmen att göra. Någon har skrivit fel...

Permalänk
Medlem

Gör som jag, köp en Olympys E500:
Bild 1
Bild 2

14-45mm & 40-150mm objektiv
1gb Ultra 3 kort
väska
____________
10.000kr

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite offtopic men
Finns det någon ny nikon eller annan digitalkamera som fungerar med
de gamla nikonobjektiven?

Permalänk
Medlem

Många här verkar vara väldigt insatta i kameror. Jag är väldigt besviken över min kompakta kamera som tar usla bilder i mörker. Blixten når heller ingen stans och klarar inte av att lysa upp bra.

Är en systemkamera ett bra allternativ för att förbättra bilder avsevärt i mörker?

Känns som att jag slösade bort massa bra fototillfällen när jag reste senast på grund av en dålig kamera. Visst en systemkamera är inte lika smidig men man får se till att ha väska med sig.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Billigare kameror har ofta en cmos-sensor istället för en CCD-sensor, och cmos-sensor kräver högsommardagar för att kunna ta bra bilder.

Sensor och optik är mycket viktigare än många megapixlar.
En några år gammal Canon Ixus med 2 mp tar säkert betydligt bättre bilder än en modern 6 mp billig kamera från en tillverkare utan rötter i kameraindustrin.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

AdissidA wrote: "Gör som jag, köp en Olympys E500:"

Nej tack. Blev besviken på en hel del med den. Tyvärr.

Atlas Patlas wrote: "Om den verkligen kommer kosta 7000 med kitobjektiv ute i svensk butik så har den nog ingen större framtid."

Det lär den inte göra. Nikonstore är alltid dyra. För 7000:- hade det funnits många kameror som vore bättre och Nikon är inte dumma.

jeeq wrote: "Den verkar inte ha någon display på ovansidan, synd. "

Samma fenomen som på de flesta budget dSLR.

mixdisk wrote: "det enda som är bättre än D50 är större sökare och skärm vad jag kan se. "

Samma bildprocessor som i D80. Dpreviews preview av kameran pekar på att Nikon kan ha en vinnare i det absoluta nybörjarsegmentet på dSLR-marknaden. Iaf enligt mig. Men det handlar om vilket pris den får ute i butik.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

För 7 000 på nikonstore får man en väska + 1GB minne med.
Cyberphoto.se tar t ex 6000 för kameran och kitobjektivet.

Visa signatur

Det är detaljerna som räknas...

Permalänk
Hedersmedlem

Helt klart intressant instegsmodell för de som växt ur kompaktkameran men som inte har möjlighet att köpa en D80 eller D200 (eller motsvarande canon) direkt.

CCDn verkar vara samma som i D50 och D70 så den kan man ju knappast klaga på.

Priset kommer förhoppningsvis att sjunka ganska snabbt vilket kommer att göra den till ett vettigare alternativ.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4RZ
Lite offtopic men
Finns det någon ny nikon eller annan digitalkamera som fungerar med
de gamla nikonobjektiven?

ja. Typ alla nya.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

För några hundralappar mer än Nikon D40 kan man få en Pentax K100D, som jag tycker verkar vara en bättre kamera. Speciellt om man tänkt utveckla sitt fotograferande med tiden. Klarar man sig utan bildstabilliseringen i K100D så kan man också välja K110D som med kitoptiken är för tillfället ca 500:- billigare än D40 med kitoptik.

Permalänk
Medlem

Läste igenom allt i hopp om att nån var smartare än skribenten (iaff i kamera facket)... till slut, lön för mödan.
Sensortyp!! TACK! nu slapp jag googla.

***********
meddelande till swec:

äh.. Rum för bättring iaff

Permalänk

"Billigare kameror har ofta en cmos-sensor istället för en CCD-sensor, och cmos-sensor kräver högsommardagar för att kunna ta bra bilder."

Nja... CCD och CMOS är två olika tekniker för att ta registrera ljuset. En CMOS censor behöver absolut inte vara sämre än en CCD utan kan ibland vara bättre. Se på CANON. Alla deras systemkameror har CMOS censorer och det innefattar den absolut bästa digitala systemkameran (innan man går över till mellanformat givetvis) på marknaden EOS 1Ds mkII.

Ja, systemkameror har mycket bättre "mörkerseende" än en kompaktkamera och detta har faktiskt mycket med sensorn att göra. Sensorn är mycket större i en systemkamera än en kompakt kamera. Ju mer pixlar man proppar in i en sensor (sk. fillrate) ju mer tullar man på känsligheten på chippet då pixlarna behöver mer ljusinsläpp. Det är därför kompaktkameror är mer brusiga vi högre ISO än systemkameror. Minst brus har i regel canon med deras CMOS sensor.

Om ni funderar på att köpa en kompaktkamera med 10 eller fler megapixlar så rekommenderas det INTE! Köp en med runt 6 istället. Det finns ingen anledning med så många mångapixlar i en sådan liten kamera med så kass optik. Detta gäller inte en systemkamera då storleken på censorn är mycket större...

Permalänk
Medlem

Jag har sett info om att D40 ska använda en nyutvecklad sensor som är speciellt framtagen för D40 (förmodligen en Sony-sensor). Så om det stämmer så är det inte samma sensor som i D50 och D70(s). Nikon brukar ju kunna förbättra bildkvalitet i sina nya instegsmodeller så att de kan bli bättre en äldre mer avancerade modeller, men om det är så i det här fallet återstår att se.

Eftersom de flesta kunder som köper en instegsmodell fotograferar i .jpg och inte är intresserade av att efterbehandla bilderna i ett bildredigeringsprogram så kommer säkert D40 likt D80 ha en del bildbehandlingsfunktioner inbyggd i kameran.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
AdissidA wrote: "Gör som jag, köp en Olympys E500:"

Nej tack. Blev besviken på en hel del med den. Tyvärr.

Finner absolut inga fel på den, kan klaga lite på bruset då ISO överstiger 1000. Vad är en hel del för dig då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Sökaren visar bilden i 0.8 gångers förstoring (en förminskning med andra ord).

jeeq: det enda som är bättre än D50 är större sökare och skärm vad jag kan se. Några nackdelar är att den inte har stöd för bracketing och inte har någon övre display. Sen ser det ut att vara på tok för liten med tanke på att D50 är precis lagom.

http://www.dpreview.com/articles/nikond40/

D40:n har ju betydligt mer grönt på sin sida än D50:n enligt jämförelsen lite längre ner på sidan. Men kanske D50:n har bättre på de viktigare egenskaperna än D40:n.

Jag håller med att den är för liten, ganska onödigt att göra den så. Men det måste väl komma någon som måste vara minst.