Windows Vista levereras med över 19 000 drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

Windows Vista levereras med över 19 000 drivrutiner

Att drivrutiner saknas till nya operativsystem brukar vara standard, men med Windows Vista har Microsoft jobbat hårt med att se till att drivrutiner finns. Med dvdn medföljer cirka 19 500 drivrutiner och på Windows Update finns ytterligare 11 700.

Läs nyheten: Windows Vista levereras med över 19 000 drivrutiner

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

jaha och vad är bra med det?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
jaha och vad är bra med det?

Att man slipper ladda ner dem i efterhand och enklare tillgång.
Hur svårt var det att lista ut? =/

Permalänk
Testpilot

Vilket jobb att sitta och leta upp och sortera alla
Eller dom kanske får dom skickade till sig av alla företag och sen slänger in dom i samma mapp och hoppas på att det funkar

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
jaha och vad är bra med det?

Du som sitter med så sliten och föråldrad hårdvara borde väl verkligen uppskatta det??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Nån som har siffror på hur många det finns till ex linux, kan vara intressant att jämföra?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Nån som har siffror på hur många det finns till ex linux, kan vara intressant att jämföra?

Ubuntu ska klara nästan all ny hårdvara utan några extra nerladdningar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

frågar är ju bara kvaliten på drivisarna hade mycket problem med XP inbygdda till min skrivare och mitt scsi kort jag hade då.

Permalänk
Medlem

kommer den lägga alla drivisar på hårddisken då eller måste man stoppa i skivan om man stoppar i nått nytt som behöver drivisar? hoppas de inte lägger sig på hårddisken

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Mhm.. ubuntu "klarar av" det mesta men lycka till med att få ati:s drivisar att stämma direkt "out-of-the-box"... dock förmodligen mer ATi:s fel än linux communityns. Men ljud och wlan kort och sånt funkar prima efter 15 minuters installationstid fr o m att man klickar på "installera" på live-cd:n... way to go Canonical! Med WinXP är man ju tvungen att sätta av goda två timmar av sin tid på att hitta alla drivrutiner från nätet och installera dem och få allt att stämma... speciellt med alla jäkla omstarter!.. Linux: sudo modprobe (drivrutin) and that's it (om man bortser från de gånger man e tvungen att kompilera dem... men det tar inte så lång tid det heller )
Vista betan var inte mycket bättre, men fram till release kanske de blir smidigare än ubuntu, t o m

kan ett OS man är tvungen att betala för VERKLIGEN vara bättre en ett gratis... den som lever får se :);)

Permalänk
Medlem

Jaha nLite killarna får mkt att göra om nu de där 19000 ligger på hårddisken efter installation

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jaha nLite killarna får mkt att göra om nu de där 19000 ligger på hårddisken efter installation

indeed... jag vill inte ha den mängden skit på min HDD..
Hoppas verkligen dom fixar så man kan bara filtra ut de drivrutiner man verkligen behöver

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jaha nLite killarna får mkt att göra om nu de där 19000 ligger på hårddisken efter installation

Fast det är ju inte ett nytt problem, XP kom med 10 000.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Fast det är ju inte ett nytt problem, XP kom med 10 000.

... och det blev säkerligen fler iochmed servicepacken.

För övrigt så uppgraderar man ju med de nyaste drivrutinerna när man installerar om, men vem tycker INTE det är skönt att slippa sitta med USB-minnen och skivor när man precis installerat för att det inte finns några drivrutiner för nätverkskortet etc.

Ändå finns det inget jag testat som överträffar Linux när det gäller att fungera Out of the box.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

hoppas det kommer en bantat version av vista snart som INTE tar 15gb men har stöd för dx 10.. skit i allt blingbling ögongodis

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
hoppas det kommer en bantat version av vista snart som INTE tar 15gb men har stöd för dx 10.. skit i allt blingbling ögongodis

Installera w2k3 server......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Installera w2k3 server......

Sen när fick Windows 2003 Server stöd för DX10? ......

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Kollade lite i min Vista installation för ett tag sedan, tror det var låg omkring 0.5-1GB skrivardrivrutiner på disken. Ganska stora drivrutiner för de skrivarna. Övriga drivrutiner tog inte sååå mycket utrymme.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Ser det bara positivt att det bakas in många drivrutiner. Perfekt för människor som inte hänger på SweClockers. Dom klarar sig nog alldeles utmärkt med ett par versioner gamla drivisar. Jag skulle också uppskatta att slippa asa fram moderkortsskivan för att få igång Internet på burken efter en ominstallation.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Mitt ljudkort Auzentech Xplosion fungerade inte med Vista, likaså inte webcammen (Logitech 4000 Pro)
Auzentech ska släppa drivrutiner, det ska inte Logitech för denna cammen (vad jag vet).

Lösning: Väntar med Vista till drivrutinerna finns och ger cammen som julklapp till flickvännen ^^

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

För det första är det ju alltid trevligt med mycket drivrutiner, så att saker fungerar.
Sen kommer man ju till det lilla krux som säger att drivrutiner som finns i windows, oavsett variant, version eller annat, alltid suger någonting fruktansvärt.
Och ska jag vara helt ärlig så har jag ingen som helst önskan att ha all den skiten på min OSdisk, har tillräckligt mycket skräp där redan, varav det mesta faktiskt är bra-att-ha-men-inte-en-snöbolls-chans-i-helvetet-att-man-någonsin-kommer-använda från ms.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Mhm.. ubuntu "klarar av" det mesta men lycka till med att få ati:s drivisar att stämma direkt "out-of-the-box"... dock förmodligen mer ATi:s fel än linux communityns. Men ljud och wlan kort och sånt funkar prima efter 15 minuters installationstid fr o m att man klickar på "installera" på live-cd:n... way to go Canonical! Med WinXP är man ju tvungen att sätta av goda två timmar av sin tid på att hitta alla drivrutiner från nätet och installera dem och få allt att stämma... speciellt med alla jäkla omstarter!.. Linux: sudo modprobe (drivrutin) and that's it (om man bortser från de gånger man e tvungen att kompilera dem... men det tar inte så lång tid det heller )
Vista betan var inte mycket bättre, men fram till release kanske de blir smidigare än ubuntu, t o m

kan ett OS man är tvungen att betala för VERKLIGEN vara bättre en ett gratis... den som lever får se :);)

Som creative SB X-FI ljudkort? Det funka inte precis efter 15 min sist jag skulle installera Linux...Tvärtom var det fråga om att det kanske kommer stöd om ett halvår..med tur, nedförsbacke och köttbullarna på spisen.

Om det väl finns problem och saknas drivare kan det ta tid innan det händer nått med Linux. Sedan kan det hända att det kan skyllas på hårdvarutillverkaren mer än på Linuxfolket...Men det hjälper inte användaren som ska få igång datorn.

Menar nog att det är stor risk att helt ny hårdvara som använder nya chip för första gången inte omedelbart funkar med Linux direkt när prylarna släpps. Och att det ibland kan bli lång väntan innan det funkar med Linux. Samtidigt följer windowsdrivare med i kartongen.

Så för den som ofta köper ny hårdvara och försöker vara först med att prova det nyaste är det nog bättre att köra med windows.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Mhm.. ubuntu "klarar av" det mesta men lycka till med att få ati:s drivisar att stämma direkt "out-of-the-box"... dock förmodligen mer ATi:s fel än linux communityns. Men ljud och wlan kort och sånt funkar prima efter 15 minuters installationstid fr o m att man klickar på "installera" på live-cd:n... way to go Canonical! Med WinXP är man ju tvungen att sätta av goda två timmar av sin tid på att hitta alla drivrutiner från nätet och installera dem och få allt att stämma... speciellt med alla jäkla omstarter!.. Linux: sudo modprobe (drivrutin) and that's it (om man bortser från de gånger man e tvungen att kompilera dem... men det tar inte så lång tid det heller )
Vista betan var inte mycket bättre, men fram till release kanske de blir smidigare än ubuntu, t o m

kan ett OS man är tvungen att betala för VERKLIGEN vara bättre en ett gratis... den som lever får se :);)

Jag förstår dina argument, men om vi vänder på det så att vi har en rättvis jämförelse så blir det nämligen såhär:

Windows XP kom hösten 2001, och ett servicepack uppdaterar inte så många drivrutiner, utan mestadels systemfiler och funktioner. Att jämföra Windows XP med Ubuntu 6.xx (som kom 2006) är riktigt fel att göra ur hårdvarusynvinkel. Du får alltså tänka på att det skiljer fem år mellan versionerna, så ska du ha en rättvis jämförelse kan du ju ta en linuxdistro från 2002-2003 och se hur mycket stöd för modern hårdvara du har där.

Att kompilera nya drivrutiner är kanske inget en nybörjare vill ge sig på, och då är det enklare att sätta i skivan från tillverkaren och göra enligt manualen. (Men okej, det är många som också misslyckas med att ens läsa manualen )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

imo så är lan drivare viktigast och störst prio på en dist, samt grafik. Sen är det ju enkelt att uppdatera via windows update. Iofs är windows update så långsamma på att uppdatera sina drivers, något som borde göra´s i realtid när en ny drivare släpps!

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Hedersmedlem

Windows update-drivrutinerna lär väl gå igenom certifieringen först? Tar väl lite tid.

Bra med drivrutiner och för mig får de gärna husera på hårddisken om de inte tar flera gigabyte.

Minns den förfärliga windows 9x-tiden. När man skulle installera någon drivrutin och den klagade på att en fil fattades och man skulle sätta i windows-skivan. Grr. Då kunde man ofta trycka på "har diskett" och skriva sökvägen till windows-mappen eller windows\system-mappen. Ville det jäklas lite extra så fick man alternera mellan dessa för att få tag i alla windowsfiler utan skivan.
Man kan ju fråga sig varför inte windows själv vet om att filerna finns på hårddisken... Skitsystem. Gillar NT-serien mycket mer.

Var ligger alla drivrutiner i XP?
Är det C:\WINDOWS\Driver Cache\i386 ?
Den tar 87,5 MiB för mig. Inte så mycket att klaga över.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

...I så fall tycker jag att det är riktigt klent att vista inte kunde hitta min RAID-konfig. Nvidias standard-RAID borde väl vara så pass vanlig att de kunde ha med den i sin uppsättning drivrutiner?

EN sak som var bra i det läget var iofs att installationsprogrammet INTE krävde att man skulle ha drivern på diskett. (det var några år sedan jag kastade ut den)

Denna gång gick det att ta från usb-minne och cd/dvd.

Permalänk
Medlem

Ubuntu Feisty skall komma med drivisar från både DAAMIT och nVidia och tillsammans med detta Beryl/Compiz och AIGLX/XGL... Allt detta out-of-das-boxen!

Permalänk
Medlem

Det borde gå att välja på DVD:n vilka drivrutiner man vill ha.
Det nödvändiga är ju HD, CD/DVD, USB, ljud, tangentbord, mus, skärm och NIC.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd

Plug & Play FTW

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Ser inget problem med att ha 1880 drivrutiner som man aldrig använder på hårddisken. För rätt var det är behöver man en av dem och då är det inte kul att leta reda på XP skivan. Då offrar jag gärna någon gigabyte eller vad det tar för att slippa det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Mhm.. ubuntu "klarar av" det mesta men lycka till med att få ati:s drivisar att stämma direkt "out-of-the-box"... dock förmodligen mer ATi:s fel än linux communityns. Men ljud och wlan kort och sånt funkar prima efter 15 minuters installationstid fr o m att man klickar på "installera" på live-cd:n... way to go Canonical! Med WinXP är man ju tvungen att sätta av goda två timmar av sin tid på att hitta alla drivrutiner från nätet och installera dem och få allt att stämma... speciellt med alla jäkla omstarter!.. Linux: sudo modprobe (drivrutin) and that's it (om man bortser från de gånger man e tvungen att kompilera dem... men det tar inte så lång tid det heller )
Vista betan var inte mycket bättre, men fram till release kanske de blir smidigare än ubuntu, t o m

kan ett OS man är tvungen att betala för VERKLIGEN vara bättre en ett gratis... den som lever får se :);)

Roligt att du tog upp trådlösa nätverkskort. För det är främst bärbara som har trådlösa nätverkskort och de är också de som har störst problem med linux.

Oavsett dist så finns det extremt mycket problem och pyssel att få igång det på viss hårdvara.

Att det sen skulle ta 2 timmar att installera det i XP, ja, då har man nog fastnat på något forum på vägen. Annars är det riktigt starkt jobbat.