Permalänk
Medlem

Svårknäckt nöt, ingenting fungerar

vi tar det i kronologisk ordning:
jag sitter vid min dator, amd 64 3200+ socket 754, 2x512mb twinmos 400mhz, GF fx 5600.. jag tycker att mitt grafikkort börjar bli lite väl segt, och bestämmer mig för att köpa ett nytt, det råkade bli ett ati x1600pro 512 mb. jag kommer några dagar senare ihåg att jag avskyr ati, och lämnar tillbaka kortet för att fortsätta mitt sökande efter shysst gf-kort istället.. jag sätter tillbaka mitt 5600, och det är då helvetet bryter ut!
jag får ingen bild, ingen signal till skärmen alls.
jag byter till hemmaliggande grafikkort nr. 2, fortfarande ingen signal.
pluggar in skärm 2, ingen signal, sätter i graffe 1, med skärm 2, ingen signal.
plockar ut ram, hdd's, och dvd, ingen signal.
antar att eftersom att skärmen inte får någon signal, trots grafikkortsbyte, så borde det vara moderkortet det är fel på, skaffar nytt moderkort. fortfarande ingen signal.
testar med annat nätagg också, fortfarande ingen signal.
antar nu att det nästan borde processorn det är fel på, eftersom att allting annat är utbytt. köper en amd x2 4200 socket 939, ett asrock vsta939, och ett pci-e xfx 7600gt.
DET JÄVLIGA ÄR ATT DET FORTFARANDE INTE ÄR NÅGON SIGNAL TILL SKÄRMEN!

jag har bytt ALLA delar utom chassit!

hade jag varit helt borta på datorer, så hade jag trott att det var ett hårdvaruvirus som spred sig mellan komponenterna, så de smittade varandra..

så nu undrar jag om någon alls, här på sweclockers, har en blekaste aning om vad som i hela friden är fel!
jag är oändligt tacksam för vilket svar som helst, vet ni inte, så skriv det också. jag orkar inte längre!

Permalänk
Medlem

Tja, du verkar ju ha provat det mesta. Personligen så skulle jag ta med mig hårdvaran till en kompis/sätta i dom i en annan dator för att utesluta fel på vissa komponenter.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Tja, du verkar ju ha provat det mesta. Personligen så skulle jag ta med mig hårdvaran till en kompis/sätta i dom i en annan dator för att utesluta fel på vissa komponenter.

jo, jag får nog ta o göra det..
men jag har ju ändå gått igenom 3-4 grafikkort, 3 moderkort, 2 processorer, och 2 nätaggregat...
menmen, får testa det också!

EDIT!

efter misstankar kring defekta minnen, så tog jag ur dem, och satte i dem i ett annat moderkort, till en dator som jag håller på att bygga, ett oanvänt moderkort alltså, och när jag sen testade att starta upp, så hände det ingenting där heller.
för att säkra detta, så tog jag minne från en 3e dator(datorn jag skriver detta ifrån), och satte på det oanvända moderkortet, startar upp, och inte heller då händer någonting! jag flyttar vidare minnet till datorn där felen uppstod från början, och ingenting händer där heller..
jag flyttar tillbaka minnena hit till denna dator, och DÅ VILL INTE DENNA DATOR FUNGERA HELLER! men när jag tar ut minnet igen, så startar den upp som vanligt igen... till skillnad från de andra datorerna...

så nu är det inte längre bara något i stil med att moderkortet sabbar ramminnet, som i sin tur sabbar moderkorten det sätts in i, som det tidigare (KANSKE KAN HA) varit, utan nu finns även ett undantag, där datorn inte startat, men har man tagit ut stickan igen, så har datorn startat upp igen efteråt.

snälla hjälp mig någon!!