Intel producerar 45-nanometer Penryn-kärna

Permalänk
Melding Plague

Intel producerar 45-nanometer Penryn-kärna

Intel sa i måndags till Reuters att de har producerat den första prototypen av den kommande processorkärnan Penryn med en 45 nanometers tillverkningsprocess. Penryn-kärnan förväntas lanseras i första hälften av nästa år enligt information som dök upp på Intel Developer Forum i Taipei tidigare i år.

Läs nyheten: Intel producerar 45-nanometer Penryn-kärna

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu är det fart på intel. Skönt att se att AMD kom och gav dom en spark i häcken för netburst så att konsumenterna fick lite bra grejer.

Permalänk
Medlem

oj nu går det snabbt 65 har ju nyss kommit ut så har de redan en prototyp av nya kärnan ... bra jobbat.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

65nm komm för ett år sen har ja för mig om...

Permalänk
Medlem

Ser mer framemot Nehalemstrukturen 2008. Ny socket och förhoppningsvis octocore processor.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Jädrans vilken fart dom har

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
65nm komm för ett år sen har ja för mig om...

Ja, då kom det ju nyss.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

ja var och pissa nyss men inte va det ett år sen....

elektroniksaker blir gamla snabbt

Permalänk
Avstängd

Jahapp. AMD får skärpa sig. Dom sa för ett och ett halvt år sedan att dom skulle ligga jämnsides med Intel på processövergångar från och med 0.09µ.
Men jag tycker det verkar sämre än på länge. Och vad har dom gjort sedans K8 släpptes? En ynka brygga så dom kan ha dualcore. Annars har det varit fattigt med uppgraderingar av den "slöa" gamla K8-coren.

Permalänk

nåja intel kan väll bara komma ner till 25 nm så amd behöver inte jäkta:P

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Okej, AMD ligger alltså långt efter Intel när det gäller tillverkningsprocess. Men hur är det med IBM och Sun egentligen? Är inte de också mitt i övergången mellan 90 och 65nm?

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

$$$ har nog lite med att AMD inte är vid 45nm än.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Okej, AMD ligger alltså långt efter Intel när det gäller tillverkningsprocess. Men hur är det med IBM och Sun egentligen? Är inte de också mitt i övergången mellan 90 och 65nm?

Det har varit väldigt lite uppmärksamhet runt IBM på senare tid, antagligen för att det inte händer så mycket runt deras PPC längre. De har istället fokuserat på Cell. Den "ska" tydligen produceras som 65nm med början någon gång 2007. IBM har haft... vissa problem med SOI såsen, för att få till det, om man så säger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av D A
$$$ har nog lite med att AMD inte är vid 45nm än.

Dollar har säkert med det att göra, även om det inte är den enda anledningen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
ja var och pissa nyss men inte va det ett år sen....

elektroniksaker blir gamla snabbt

Men sen så pissar du å andra sidan mer än tre gånger om dagen, nya tillverkningsprocesser kommer bara runt varannat år eller så. Och då är det nyss.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jahapp. AMD får skärpa sig. Dom sa för ett och ett halvt år sedan att dom skulle ligga jämnsides med Intel på processövergångar från och med 0.09µ.
Men jag tycker det verkar sämre än på länge. Och vad har dom gjort sedans K8 släpptes? En ynka brygga så dom kan ha dualcore. Annars har det varit fattigt med uppgraderingar av den "slöa" gamla K8-coren.

Kommer väl inte hända så mycket, K8L uppgraderingarna är ju ungefär de samma uppgraderingar Intel gjorde på Yonah/Core Duo, för att skapa Core 2 serien. Dessutom tar det väl ett år innan vi får se K8L. De verkar dock hänga med bättre på servermarknaden än gamer/desktop.

Permalänk
Medlem

Tack vare hyper-transport, och med numa, har de ett fantastiskt övertag vad det gäller minnesbandbredd, men utöver det har AMD inte mycket i dag, tyvärr. K8L ska jag vara en halvseriös genomgång av arkitekturen, så förhoppningarna där har ju varit höga. Hur vida det hjälper mot ett Intel som verkar ha kommit ut ruggigt starkt efter ett par taskiga ronder kvarstår att se. AMD kanske hoppas på teknisk knockout.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Problemet för AMD är att dom utveklat saker i många år som dom senare lagt på is. K8L är ju en nödlsöning när dom övergett både K9 och K10.
Dualcore fick inofficiellt kallas K9 lite grann. Och K8L kallas inofficiellt K10 ibland. Men det är ju inte de äkta. Egentligen har dom ju lagt ner två stora projekt.

Permalänk
Inaktiv

men vafan AMD! vad ni kommer lagga! blir ju fan sur hur långt efter man kan ligga! sämre än så här kan det väl nästan inte bli, och K8L kanske kommer först 2008! intels processorer kommer ju att vara 10 ggr snabbare när AMD kommer med K8L som knappast kan ta igen det enorma försprånget intel har atm... ARRRGGGGHHHH!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Problemet för AMD är att dom utveklat saker i många år som dom senare lagt på is. K8L är ju en nödlsöning när dom övergett både K9 och K10.
Dualcore fick inofficiellt kallas K9 lite grann. Och K8L kallas inofficiellt K10 ibland. Men det är ju inte de äkta. Egentligen har dom ju lagt ner två stora projekt.

Det värsta är att du förmodligen har rätt.. K8L (eller vad den nu egentligen ska kallas) är ju fortfarande samma processor som nuvarande k8:or.. skillnaden ligger i HTT 3, n3 cache och att den ska klara 4 IPC istället för 3... Annars ar jag inte sett mycket mer....

Permalänk
Avstängd

Liksom, sedans AMD i forna tider släppte ur-athlon vad har dom gjort? Inte särskillit mycket om man kollar alla saker intel hunnit med att göra sedans dessa forna tider.
Tur för AMD att Intel kört sig själva i botten med P4. Så dom så gott som alltid låg efter utom en kort period på några månader med P4 C.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Problemet för AMD är att dom utveklat saker i många år som dom senare lagt på is. K8L är ju en nödlsöning när dom övergett både K9 och K10.
Dualcore fick inofficiellt kallas K9 lite grann. Och K8L kallas inofficiellt K10 ibland. Men det är ju inte de äkta. Egentligen har dom ju lagt ner två stora projekt.

Vad har AMD på gång nu då? Bortsett från fixen K8L... De kan ju inte bara lägga ner projekt efter projekt, det låter helt enkelt inte bra.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Intel jobbar ganska fort nu.. AMD Kom igen få se lite då. Sitt inte och drick kaffe och äta bullar varje dag.. rör på fläsket AMD.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Vad har AMD på gång nu då? Bortsett från fixen K8L... De kan ju inte bara lägga ner projekt efter projekt, det låter helt enkelt inte bra.

AMD har K8L. Det är det enda som sagts så vitt jag vet. deras 0.045µ planer verkar inte vara annat än att krympa 0.065µ. Och det lär väl komma för sent det med. Dom sammarbetade ju med IBM om en teknik som kunda höja frekvenser med många hundra MHz. Kanske till och med en bra bit över 1000.
Men det verkar som vanligt varit hypat och om den ens används så kommer vi knappast se stor skillnad.
Liksom K8L kommer i 0.065µ och då endast i 2.9GHz. Vet inte om det är tillräckligt.

Det AMD satsar på nu är OEM, mobilt och server. OEM når dom med intigrerade grafikkort i processorn, likadant det mobila segmentet.
På serversegementet kommer dom försöka utnyttja övertaget med Hypertransport, intigrerad minneskontroller och ATI. Till att bygga råstarka servrar med GPGPU-er och enorm prestanda.

Deras planer för oss verkar inte så stora just nu. Det är en marknad som kräver mycket resurser i förhållande till avkastningen.
AMD försöker väl etablera sig i medvetandet som serverdoningar på samma sätt som Alpha, SUN och IBM. Det är ju helt klart ett bra sätt att trygga sin framtid då det är ett marknadssegemnt där man tål motgågnar i perioder.
I entusiasternas prestandasegment räcker det med en felsatsning i stil med prescott för att ett så litet företag som AMD skulle åka ut om dom inte hade andra marknader att falla tillbaka på.

Permalänk
Medlem

Problemet är att Intel har nya saker på G, AMD har bara K8L, HT3.0, L3 cache och DDR3 för att få ut mer från K8 kärnan. När AMD kommit rätt till med 65nm, K8L och kanske DDR3 så är redan Intel på god väg med att släppa nästa generation, K8L kan inte ta upp något försprång.

Men glöm inte att Core 2 är lika mycket samma processor som Core (Yonah) som K8L är med K8. Det är ganska naturliga förbättringar. K8L kommer nog inte ligga jämnt om de inte kan skruva upp frekvensen väldigt högt. Gäller att Intel misslyckas med det som ska efterträda Core 2 för att AMD ska stanna kvar på high-end segmentet.

Kanske dags för AMD att börja fila på en FBDIMM lösning, många kanaler och NUMA så kan det nog bli riktigt fett, men man behöver något snabbare än de DDR2 baserade.

Permalänk
Avstängd

Tror absolut inte att AMDs nyckel till framgång kommer ligga i en sån lösning. Det är en otymplig och dyr lösning för att få upp processorns möjligheter att utnyttja sin redan existerande prestanda. Du får inte snabbare prolle utan bara mer av den befintliga prestandan ur den.
Och AMD har redan nu en väldigt bra lösning inom det området. Så även massvia förbättringar kommer ge i jämförelse små ökningar.
Det dom behöver är förbättringar på chipnivå. Mycket har inte bättrats sedan K7. Dom har breddat ALUerna till 64 bit. Och dom har fixat bättre prefetch. Med K8L kommer en massiv uppdatering av FPUn. Sen är det nog dags att göra något åt det som AMD behövt göra länge. Biffa upp ALU. Om jag inte missat något så var P4 bättre på det, och Conroe är riktigt bra på det.
AMD kommer aldrig kunna mäta sig med ett starkare chip med hjälp av starkare kringutrustning.
Intel försökte kompensera för ett svagt chip med bussar och cache när dom körde P4. Det funkade bitvis. Men det är inte hållbart.

Permalänk
Medlem

-Boris-

Självklart måste de producera K8L först, just nu spelar det ju ingen roll att de har mer bandbredd än Intel. Det borde vara dags med FBDIMM med DDR3 när AMD hunnit ge ut K8L. K8L är ju trotts allt bara motsvarande de förbättringar Intel gjorde på Yonah för att få Merom, men man måste ju matcha det Intel har 2H07 med K8L. FBDIMM med DDR2 suger ju i latencys dock så det är ju ingen idé.

Tänkte bara att med L3 och bättre minneskontroller bör FBDIMM med DDR3 passa in, men det kanske inte finns i tillräckligt snabba versioner när K8L släpps dock. L3n är väl där för att kunna utnyttja minnet mer förutom att skyffla data bättre mellan kärnorna. Fast det blir väl inte fören 2008 med ny serversockel som FBDIMM/DDR3 kommer hur som helst, sen har inte AMD mer planer än så, medans Intel väntas komma med en 8 core Harpertown-kärna 2008/2009.

Jaja, man får väl se hur AMD lyckades med 65nm och se om de kan hänga med med det. Intressant att de inte kallas Rev G btw.