Permalänk
Medlem

C++ projekt tips

Hej där, jag går Programmering A på gymnasiet och ska nu göra ett litet projekt att lämna in.

Vi har bara gått snart en termin så jag har ganska så begränsade kunskaper. Det vi ska göra är i stil med typ yatzy, 21 (black jack), hänga gubbe etc
Jag har ingen aning om vad för något jag ska göra, så vad gör jag, jo jag rådfrågar mitt favoritforum där man alltid får svar.

Så min fråga är: har ni någon skön idé på ett projekt som en nybörjare kan göra och lämna in?

Om ni har en bra idé så är lite hjälp på traven även uppskattat, vad jag ska tänka på, någon speciell funktion som är bra mm

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Måste det vara ett spel?

Kan du lista upp mer vad ni lärt er om? Som jag minns det så ska programmering A inte innehålla objektorientering (först i C-kursen) så ni kanske inte berört klasser och objekt ännu?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Oh sjysst!

Men nej det måste inte vara ett spel, det kan vara vad som hellst.

Permalänk
Medlem

The game of life är rätt kul och rätt intressant också. Inte jättesvårt heller, fick det som uppgift på ett C-prov i gymnasiet och jag klarade det utan att vetat vad GOL var innan (fick MVG).

Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Conway%27s_Game_of_Life

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Hedersmedlem

Åhh game of life
Precis något sådant. Som är lite intressant och verkligen man lär sig något på

Själv har jag ett skrivet i C++ som matar till konsollen. Dock är det någon bugg så det spårar ur. Någon gång då och då tar jag fram koden och läser och läser, men hittar inte felet. Blir tokig på detta (kanske inte så bra att posta nu när HAxxel kanske ska skriva det, han måste ju fundera lite själv )

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Måste det vara ett spel?

Kan du lista upp mer vad ni lärt er om? Som jag minns det så ska programmering A inte innehålla objektorientering (först i C-kursen) så ni kanske inte berört klasser och objekt ännu?

Jag läser programmering B nu. Det är C# vi läser och det är ju ett helt objektorienterat språk.

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Medlem

Hmm asså game of life verkar riktigt kul.

Men jag har kraftig begränsade kunskaper :S men vill verkligen lära mej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edholm
Jag läser programmering B nu. Det är C# vi läser och det är ju ett helt objektorienterat språk.

Det går ju att skriva mer eller mindre imperativt även i objektorienterade språk som Java och C#.

HAxxel: Kan du berätta vad ni lärt er, så kanske det är lättare att ge tips? Hänga gubbe borde inte vara så svårt så länge ni inte behöver rita upp gubben

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edholm
Jag läser programmering B nu. Det är C# vi läser och det är ju ett helt objektorienterat språk.

Jo språket må klara av det. Men frågan är om man använder det eller inte. Skulle verka väldigt tungt att introducera objektorientering i t.ex. Programmering A.
Man kan ju alltid använda standardklassen och skriva methoder som static hela tiden, då behöver eleverna inte "se" objektorienteringen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Det går ju att skriva mer eller mindre imperativt även i objektorienterade språk som Java och C#.

HAxxel: Kan du berätta vad ni lärt er, så kanske det är lättare att ge tips? Hänga gubbe borde inte vara så svårt så länge ni inte behöver rita upp gubben

min klasskompis fixade ett hänga gubbe spel efter att ha läst endast programmering A..det är klart det är knivigt men inte jättesvårt..

HAxxel: hur mycket har ni läst om "egna funktioner"?
kan du det bra så finns det mycket du skulle kunna göra..
rådfråga din lärare också

Permalänk
Medlem

Sjysst att ni vill hjälpa mej men jo hmm min kunskaper, för er som har läst programering så är det väll boken programering A

Men standard 1/0 satser lite loopar, villkorssatser, har jusst börjat med funktioner men det också.

Tja är det något speciellt kanske som jag behöver kunna? Så kan jag säja om jag gjort det.

Permalänk
Medlem

skriv en kalender. funderar jag på att göra när jag börjar med programmering A.

Visa signatur

8D

Permalänk
Hedersmedlem

Boken "programmering A" ? Det säger oss inte så mycket. Fast det låter som något rätt tunt på området. Har ni tillgång till något mer referensmaterial? (ungefär en bok om C++ på 700-1100 sidor). Läraren kanske kan låna ut sådan om ni behöver läsa på djupare. Du lär dig mycket om du själv måste komma på vad du ska göra (menar småbitarna, inte förslag till vad för projekt du ska göra) och söka efter det i boken.
Bra att ni har läst om funktioner iaf, då antar jag ni täckt slingor (for, while, do-while) redan?
Lite input och output till konsollen också?

När det är data som har ett samband så kan en array av variabler vara bra att använda. Har ni berört det?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Boken "programmering A" ? Det säger oss inte så mycket. Fast det låter som något rätt tunt på området. Har ni tillgång till något mer referensmaterial? (ungefär en bok om C++ på 700-1100 sidor). Läraren kanske kan låna ut sådan om ni behöver läsa på djupare. Du lär dig mycket om du själv måste komma på vad du ska göra (menar småbitarna, inte förslag till vad för projekt du ska göra) och söka efter det i boken.
Bra att ni har läst om funktioner iaf, då antar jag ni täckt slingor (for, while, do-while) redan?
Lite input och output till konsollen också?

När det är data som har ett samband så kan en array av variabler vara bra att använda. Har ni berört det?

Med "boken programering A" så menar jag lixom att dom som har läst det vet vad som finns i programering A.

Men vi ska gå över till java efter jul så vi är snart färdiga med c++ i grunden.

Men for, while, do-while kan vi ja, men vad menar du med input och output till konsollen? Menar du cout/ cin då eller?

Men jo planen är ju den att ni hjälper mej med att komma på något passande att göra och sen när jag gör det så upptäcker jag vad jag behöver och slår upp det i boken/internet såklart.

EDIT: tror jag ska försöka mej på ett hänga gubbe spel, så tror ni att ni skulle kunna ge mej lite hjälp på traven?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag slängde ihop ett enkelt sådant i C# för att se. Jag placerade min enorma ordlista på fem ord på samma rad (så det inte ska spela någon roll hur många ord det innehåller). Det blev 55 rader. Jag är inte så varm i kläderna när det gäller C++ och strängar. Har lite fobi emot det
Tog väl ca 20 minuter bara plus lite debuggning och knappa 50 rader. När man är ny på detta så kanske det inte är så lätt men det kändes lätt och var inte speciellt roligt att göra heller.
Dessutom lite mer tid eftersom jag lär mig C# språket så hade roligt med att optimera antalet rader också
Nu var det en väldigt lätt variant. Bara visar texten, ritar inte ut någon gubbe som kan bli hängd. För att konkret visa vad så slängde jag upp det här (tror det kräver .Net 2.0). Tips, de fem orden som finns är morot, bil, flygplan, cykel och potatis.

Korta drag vad du behöver ta reda på och veta:
Slumpa ett tal, stränghantering (som "innehåller?", "delsträng"). Gör en stor oändlig loop som gör ett "varv" per försök. Innuti där ska du ha test om bokstaven platsar någonstans (kan vara flera ställen!), se om hela ordet är rätt och ha en räknare som räknar ner så man kan bli hängd.
Jag vet inte vad ett bra tal för antalet försök man kan ha på sig så jag tog längden på ordet.

Du får göra vad du vill men om ni har mer än 2-3 entimmeslektioner på er kanske det är värt att titta på något annat, klurigare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Annars är ju The game of life det här spelet.

Men Conway's game of life är en kul grej att göra. Sen finns det massor med andra cellurar automata-grejer man också kan göra, WireWorld är en rätt kul grej också om man gillar elektronik och logiska portar. Kolla bara på vad de här människorna har gjort: En digital klocka! Här är den i liveform: Här (kräver Java)

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem

Satsa som sagt på hänga gubbe, jag gjorde det i Programmering A.
Några exempel på utbyggnadssaker du kan stoppa in för att "impa" mer på läraren:

Gör en meny med typ "starta spel, info, avsluta"..

Lägg "huvudspelet" i en while-sats som efter avslutat spel frågar om man vill spela igen.

Jag ritade upp den hängda gubben i typ 7 steg i en switchcase-sats.

Gör ingen skillnad på stora och små bokstäver när man gissar.

Skriv ut resultatet hur många gissningar man behövde och hur många man hade kvar innan man blev hängd.

Etc etc..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Annars om du får använda grafik, kanske lär dig programmera mot SDL och lär dig några enkla kommandon som att sätta pixlar, dra linjer (om det nu finns nån sån funktion, det borde det göra), så kan man ganska enkelt skapa ganska coola program. Jag gjorde ett program i VB (Visual Basic) en gång som simulerade en hängande kedja av linjer, kanske 50 stycken, som alla satt ihop med varandra. Tillsammans såg de ut som ett långt snöre som hängde och dinglade i musmarkören. Då får man lägga in lite fysik såklart i programmet så som gravitation. För att linjerna skulle behålla samma längd (ungefär) så la jag in en fjäderkraft i dem; när de var för korta tryckte de med en kraft utåt och när de var för långa ville de dra ihop sig med en kraft innåt. Sen måste man lägga in lite friktion i linjerna också, annars kommer de att dra ihop sig och vidga ut sig i all oändlighet. Ganska coolt program.

Ett annat program som jag också gjorde i VB var ett program som simulerade luftturbulens. På skärmen såg man en bild som motsvarade den luften som fanns på en 2-dimensionell yta. Jag hade delat in ytan i kanske 50 x 50 rutor, varje ruta hade olika mycketr luft i sig (vilket skapade olika stora tryck), och olika hastighet. Ju större tryck det var i en ruta destu större kraft riktades från rutan utåt åt alla sidor. Vilket fick luften i intilliggande rutor att accelerera utåt från rutan. Effekten av allt kodande var att jag fick ett program som simulerade tryckvågor väldigt bra. Överaskande faktiskt. Men tyvärr är VBs inbyggda grafikfunktioner så pass långsamma att det hela gick ganska långsamt trotts att planen inte var större än vad jag sa, ca 50 rutor bred kanske. Dock lite mer avancerat projekt eftersom fysik- eller speciellt simuleringsreglerna kan vara lite besvärliga. Jag gjorde emellertid programmet så att det klarade av att simulera med två olika gaser - jag fick bara räkna med två olika densiteter i varje ruta istället för en. Ett ganska coolt program faktiskt. Nu ska jag göra om programmet i C++ och SDL eftersom det är bra mycket snabbare. Så jag hoppas på ett bra resultat.

Lycka till hur som helst. Vid det här laget har du väl redan valt och kommit långt med ditt projektarbete. Men det kan kanske vara lite inspiration för andra som inte har bestämmt sig än eller som ska göra ett nästa år.

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriKri
Text.

Å andra sidan pratar vi way beyond Programmering A

Du förutsätter dessutom att han läser Fysik, vilket inte krävs för att läsa Programmering A

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Det går ju att skriva mer eller mindre imperativt även i objektorienterade språk som Java och C#.

C#, java samt C++ är imperativa programmeringsspråk