Permalänk
Medlem

Hjälp med val av processor

Tjena!

I denna djungel av datorprodukter så vänder jag mig till Er experter med några simpla(?) frågor som jag hoppas att ni vill svara på.

Är i färd med att köpa en dator och innan jag trycker på "skicka beställningen" vill jag hemskt gärna höra era åsikter rörande processor valet.

Det är någon av dessa prollar jag väljer emellan...

AMD Athlon 64 X2 3800+(alternativt 4200+) 2.0GHz Socket AM2 1MB
(Lite billigare, och för mellanskillnaden kan man ju alltid köpa mer ram )

Eller

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB

Krav: Sval och driftsäker, prestandan kommer i andra hand
Använder framförallt till film och surfande.

Ingen av ovanstående processorer är "dåliga" va?

Fråga 2

Är det någon skillnad på temperaturutveckligen i ovanstående processorer? Någon som går svalare än den andra?

H/David

Permalänk
Medlem

Intressant fråga, jag har inget svar men skulle gärna utveckla frågan lite.

Hur varmt går AMDs Turion-processorer och hur varmt går Intels Pentium M-processorer. Båda dessa går väl svalare än AMD Athlon 64 X2 och Intel C2D? Och båda duger väl mer än väl till film och surf? har googlat runt en del men hittar inga bra benchmarks över värmeutveckling mellan olika processorer.

Permalänk
Medlem

TD04: Du får rätt mycket mer prestanda genom en C2D. Den är även energisnålare om jag inte minns helt jäkla fel.

Foging: De mobila varianterna är energisnålare, men även långsammare. (än C2D)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.