Vad ska jag uppgradera till? C2D, X2,XEON?

Permalänk

Vad ska jag uppgradera till? C2D, X2,XEON?

Har lite problem med vad jag ska välja att uppgradera till.

Har idag en Opteron 144 S-939 med 1GB RAM på ett Asrock Dual Sata moderkort.

Denna flyter väl på hyfsat men vill åt två cores så jag orkar installera Vista.

Har även 10st ECC-REG DDR2 minnen plus 2x Socket 604 3GHz Xeon proppar.

Vad jag då har för alternativ är följande

Alternativ1
1x X2 eller Opteron Dual-Core
1x PCI-E Grafikkort med stöd för Dx9

Alternativ2
2x XEON
6x ECC REG 512MB
Moderkort Socket-604 DUAL
PSU som har stöd för Moderkortet
1x PCI-E eller AGP med Dx9 Stöd

Alternativ3
C2D 1.83Ghz
Asrock 775 Moderkort med DDR1 stöd
1x PCI-E eller AGP med Dx9 Stöd

Alternativ4
C2D
Moderkort med VGA som klarar Dx9
1GB Minne

Alternativ5
Pentium D
Moderkort 775 med stöd för C2D
1GB Minne
PCI-E Grafikkort med stöd för Dx9
För att kunna uppgradera till C2D senare.

Är inte ute efter någon spelmaskin utan vill ha en rapp arbetsstation. Så vad ska jag välja

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ha valt Xeons eftersom du nu redan har dom grejorna och för att ivf jag skulle tycka att det är respekt med såna Om du nu är ute efter en rapp arbetsstation så är väl Xeon byggda för just server/high speed WS? Så för mig skulle det nog ha varit det självklara valet.

Det lämnar ju dock en hel del att önska ur uppgraderingssynpunkt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Känns dumt att köpa ett moderkort till ett par 604-Xeon's om man planerar att fortsätta "vidga sina vyer". NCCH-DL finns på Komplett för 1700:-, om jag inte minns fel (demo ex)
Jag hade satsat på en socket 775 platform, och köpt nånting i still med GA-965P-DQ6 och hoppats på att det stödjer vad jag eventuellt vill upgradera till på sikt, samma pris, ungefär, om jag inte minns fel.

En C2D rig är sanolikt snabbare än dual Xeon systemet, Så jag får nog tyvärr erkänna att jag hade gått den vägen (eller sålt av så mycket grejer att jag kunde bygga en singel CPU Xeon burk, med plats för en andra cpu, av dagens modeller)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.