Stöd för flera kärnor på tapeten

Permalänk
Melding Plague

Stöd för flera kärnor på tapeten

Sedan Intel lanserade sina första processorer med Hyperthreading-tekniken vilket gjorde att en fysisk processor blev två logiska processorkärnor har mjukvarustödet för flera kärnor lyst med sin frånvaro. Men sedan Intel och AMD gått över helt till processorer med två fysiska kärnor har det börjat ändra sig.

Läs nyheten: Stöd för flera kärnor på tapeten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vad kul det kommer att bli att pröva crysis på sin dator när man införskaffat ett dx10 kort
Stöd för 2 kärnor

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd

nåja, hur gick det med 64 bitars stödet ?

men eftersom många spel till kexbox och praystation skall utnyttja flera kärnor så blir det kanske ett naturligare skifte.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

64bits stöd borde komma mer och mer iom vista

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

men tyvärr så finns vista både i 32-bit version och 64bits...

Permalänk
Medlem

Ja vista borde nästan bara släppas i 64bits version då alla nya datorer sedan ett tag tillbaka är 64bits...

påäldre datorer som athlonXP tror jag ingen vill köra vista ändå ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMan
men tyvärr så finns vista både i 32-bit version och 64bits...

crap

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk

synd att de inte släpper updates till äldrespel

så som UT = unreal tornament "99"
hade gärna varit gött o använda bägge 2 men kanske de e på väg ett program som gör så att alla andra program blir 2-4 trådiga istället?
detta bygger ju givetvis på något grymtadvanserat program som kan ta och koda om allt så snabbt men men...

när de gör spel 2 trådiga kör ena proppen tex ljud o sånt medans andra kör grafik? eller äör de likafördelat som nu bara attt de nyttjar allt till max istället?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

"-=FULLMOON=-": Du har nog inte riktigt förstått hur flera trådar fungerar, det förstår ioförsig inte jag heller. Men det verkar en aning magi det du skriver. Alan Wake kör tvåtrådigt och det dom har gjort enligt dom är att lasta vissa fysikberäkningar på den andra kärnan (typ som en tornado som suger upp allting, se demofilmen).

Men annars så handlar det messt om att (som jag har uppfattat det) dela upp dom beräkningsintensiva delarna på båda kärnorna. Det ska då helst handla om många likvärdiga beräkningar vilket gör att för att optimera kod kan det krävas rejäl omstrukturering och vissa typer av kod passar inte särskillt bra för två trådar. Så att på ett automatiskt sätt göra kod tvåtrådig är nog inte möjligt, det kräver nog en intelligent programerare. Och koden ska nog hellst ha skrivits med flera trådar i åtanke redan från ruta ett. Rätta mig gärna ni som vet bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

så som UT = unreal tornament "99"

Brukar inte skriva så här men -> WORD!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jo vore skojj med UT :), Men det funkar inte riktigt så att man bara släpper en update. Man måste göra om en grymt stor del av spelet.

Visa signatur

TBA

Permalänk

perfekt! jag har precis skaffat en x2 4800+

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
synd att de inte släpper updates till äldrespel

så som UT = unreal tornament "99"
hade gärna varit gött o använda bägge 2 men kanske de e på väg ett program som gör så att alla andra program blir 2-4 trådiga istället?
detta bygger ju givetvis på något grymtadvanserat program som kan ta och koda om allt så snabbt men men...

när de gör spel 2 trådiga kör ena proppen tex ljud o sånt medans andra kör grafik? eller äör de likafördelat som nu bara attt de nyttjar allt till max istället?

Tyvärr finns det inget enkelt automagiskt sätt att få ett program som är kodat för en enkel kärna att köra på dubbla kärnor. De skulle få koda om väldigt mycket av spelet för att få stöd för flera kärnor.

I programmering för en enkel kärna är det mycket lättare att hålla händelser i rätt ordning som de skall utföras än om du programmerar flertrådigt.

Du kan som programmerare välja hur du delar upp körningen på de olika processorerna, ett sätt är att låta den ena kärnan ha hand om vissa funktioner som AI och fysik, medan den andra har hand om övriga delar av spelet. Ett annat sätt är att helt enkelt distribuera alla händelser till båda kärnorna för att maximera utnyttjandet av processorkärnorna. Det senare ställer ännu högre krav på programmeringen, eftersom det är lätt att få körningen av koden på de olika kärnorna i osynk.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men angående 64 bitars stöd så har MS lagt till en ganska bra grej med deras "Games for Windows" stämpel. Spel med denna stämpel måste fungera i både 32 och 64 bitars versioner av Windows Vista. De kommer ju inte använda 64 bitars tekniken, men man slipper iaf spel som inte funkar om man har 64 bitars versionen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SinQ
Alan Wake kör tvåtrådigt och det dom har gjort enligt dom är att lasta vissa fysikberäkningar på den andra kärnan (typ som en tornado som suger upp allting, se demofilmen).

Alan Wake är programmerat i 5 trådar: Rendering, Ljud, Streaming, Fysik och " terrain tessellation".

Permalänk

Som tillägg till nyheten kan jag säga att Multicorestöd kommer komma till Sourcemotorn till julen, eller våren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Meningen är att spelen skall bli multitrådiga. Att klara max två kärnor är inte äkta multitrådning. Det skall gå att klara hur många som helst. T.ex 8 eller 16 kärnor.

När nu både intel och AMD satsar på allt fler kärnor i sina processorer måste det vara lönt för spelutvecklarna att välja sådana lösningar. Oavsett hur mycket mer jobb det innebär...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

GJ Blizzard, for once.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Ja vista borde nästan bara släppas i 64bits version då alla nya datorer sedan ett tag tillbaka är 64bits...

påäldre datorer som athlonXP tror jag ingen vill köra vista ändå ...

Problemet är ju bara att väldigt få av dagens spel ens startar på 64-bitars Vista. Säljs det ens 32-bitars processorer idag? Eller rättare sagt, 32-bitars processorer som klarar att köra Vista?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att spelutvecklare skjuter upp lanseringsdatumet om de känner att det inte är klart. Se på Blizzard som alltid har skjutit upp lanseringen och Diablo 2 var väl över 2 år försentat och blev inget dåligt guldkorn i samlingen.

Denna teori håller inte alltid för i så fall måste Duke Nukem 4 Ever bli det bästa spelet som någonsin skapat

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Brukar inte skriva så här men -> WORD!

Samma här WORD:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
synd att de inte släpper updates till äldrespel

så som UT = unreal tornament "99"
hade gärna varit gött o använda bägge 2 men kanske de e på väg ett program som gör så att alla andra program blir 2-4 trådiga istället?
detta bygger ju givetvis på något grymtadvanserat program som kan ta och koda om allt så snabbt men men...

när de gör spel 2 trådiga kör ena proppen tex ljud o sånt medans andra kör grafik? eller äör de likafördelat som nu bara attt de nyttjar allt till max istället?

Något sådant lär vi aldrig se till UT99.
Det är oftast bra mycket enklare t.ex. att göra kod till 64-bitars. Som bäst så behövs bara en omkompilering och jag har för mig UT2003 fanns i 64-bitars (för linux) en vecka efter att AMD släppte sin första 64-bitarsprocessor (Opteron på våren 2003).
Man måste skriva om motorn rejält mycket, ingen chans att epic gör det om du inte ger dem en specialbeställning med en FET summa pengar
De har ju tampats en hel del med att göra om unrealmotorn till multitrådat så unreal engine 3 är väl det (och därmed UT2007).

Någon här skrev att det är lätt att exekveringen hamnar i osynk. Inte riktigt så, man lägger in spärrar (t.ex. semaforer) som gör exekveringen av vissa trådar får stå still och vänta. Detta är inte bra eftersom man inte utnyttjar max av alla trådar då. Bäst är om problemet kan beskrivas med en algoritm som skalar upp med samma faktor som antalet kärnor/processorer. I vetenskapliga beräkningar brukar detta vara "enkelt" men för spel som i sin natur är mer linjära är det problem. Det enkla sättet att multitråda spel är alltså att flytta ut hela delar av motorn (AI, fysik, ljud osv) till olika trådar och synkronisera dem med semaforer eller vad man använder. Prestandan blir dock inte garanterat n gånger så mycket där n är totala antalet kärnor.

Jag läste att Valve höll på med sin multitrådning så hade de skapat ett mellanting mellan att dela upp saker från komponenter och ha specifika algoritmer som exekverar på flera trådar. Det låter bra. Även om Gabe är bitch ändå... (vad han gnällde på att nya generationens spelkonsoller hade flera kärnor och ville inte göra något sådant, sen vände han kappan och prisade det).

Om någon här har gjort ett program som kan ta valfri källkod och automatiskt multitrådat det med en nära optimal skalningsfaktor så rekommenderar jag er att sätta ett fett copyright på det och börja sälja licenser. Jag kan lova att ni kommer bli snuskigt rika på detta...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Något sådant lär vi aldrig se till UT99.
Det är oftast bra mycket enklare t.ex. att göra kod till 64-bitars. Som bäst så behövs bara en omkompilering och jag har för mig UT2003 fanns i 64-bitars (för linux) en vecka efter att AMD släppte sin första 64-bitarsprocessor (Opteron på våren 2003).
Man måste skriva om motorn rejält mycket, ingen chans att epic gör det om du inte ger dem en specialbeställning med en FET summa pengar
De har ju tampats en hel del med att göra om unrealmotorn till multitrådat så unreal engine 3 är väl det (och därmed UT2007).

Någon här skrev att det är lätt att exekveringen hamnar i osynk. Inte riktigt så, man lägger in spärrar (t.ex. semaforer) som gör exekveringen av vissa trådar får stå still och vänta. Detta är inte bra eftersom man inte utnyttjar max av alla trådar då. Bäst är om problemet kan beskrivas med en algoritm som skalar upp med samma faktor som antalet kärnor/processorer. I vetenskapliga beräkningar brukar detta vara "enkelt" men för spel som i sin natur är mer linjära är det problem. Det enkla sättet att multitråda spel är alltså att flytta ut hela delar av motorn (AI, fysik, ljud osv) till olika trådar och synkronisera dem med semaforer eller vad man använder. Prestandan blir dock inte garanterat n gånger så mycket där n är totala antalet kärnor.

Jag läste att Valve höll på med sin multitrådning så hade de skapat ett mellanting mellan att dela upp saker från komponenter och ha specifika algoritmer som exekverar på flera trådar. Det låter bra. Även om Gabe är bitch ändå... (vad han gnällde på att nya generationens spelkonsoller hade flera kärnor och ville inte göra något sådant, sen vände han kappan och prisade det).

Om någon här har gjort ett program som kan ta valfri källkod och automatiskt multitrådat det med en nära optimal skalningsfaktor så rekommenderar jag er att sätta ett fett copyright på det och börja sälja licenser. Jag kan lova att ni kommer bli snuskigt rika på detta...

Hur funkar det med läsning från hårddiskar när spelen blir multitrådade? Blir inte hårddiskarna en flaskhals eller går det bra eftersom allt laddas över till ramminnet på grafikkortet eller till systemramminnet?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Problemet är ju bara att väldigt få av dagens spel ens startar på 64-bitars Vista. Säljs det ens 32-bitars processorer idag? Eller rättare sagt, 32-bitars processorer som klarar att köra Vista?

finns inte enbart 32bits cpuer idag som säljs, de som säljs idag är x64.

men de är kompatibla med 32bit. så det går att köra utan problem.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Vid flertrådat så kör man med delat minne. Så det behöver ju bara laddas in en gång. Det ska inte göra någon skillnad. Det är ganska orelaterat faktiskt så du kanske kan vidga frågan lite? Det är intressant att tänka på detta.

Med multicore brukar det inte kännas som windows "hackar" när hårddisken arbetar mycket. Jag ser rätt roliga möjligheter här.
Om vi tar exempel med spel liknande battlefield 1942 där man dör och får vänta ett tag och man vet kartrotationen skulle det vara fiffigt (om man har mycket RAM-minne) att spelet medans man väntar på att bli spawnad börjar ladda in nästa karta, utan att det märks alls på spelet (dvs när man ser flygplan och ljud svisha förbi). Är spelet inte så processorintensivt så kan man tänka sig att man även kör detta när man verkligen spelar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att 3dmark 07 ska stödja 4 kärnor eftersom jag tycker att man då vandrar bort ifrån att ge en bild av vad hårdvaran faktiskt presterar i spel. När nästan inga spel har stöd för två kärnor så kommer de och ger stöd för fyra. Då kommer folk att tro att quad core ger prestanda i spel trotts att det inte gör det. men det är väll det som har hänt med 3dmark på senare år, man har mer och mer gått ifrån att ge en bild av spelprestanda mot att bli nått slags bizzart benchamark för konstiga hårdvaruuppsättningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
finns inte enbart 32bits cpuer idag som säljs, de som säljs idag är x64.

men de är kompatibla med 32bit. så det går att köra utan problem.

Jo, jag fattar att 64-bitars processorer är bakåtkompatibla, det var inte det jag menade eller frågade.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd

2 kärnor OCH 64bit tack

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

mnm ge oss 64bit nu!

jag har kört XP x64 ett bra tag nu mycket trevligt OS!

Visa signatur

Nätverksnörd