Permalänk
Medlem

Python för web apps/scripts?

Hej. Om jag ska använda Python för scripts på internet, måste jag använda ett framework då? Eller kan man köra Python kod direkt i webläsaren? Om ni förstår hur jag menar.

Permalänk

Du kan aldrig köra python i webbläsaren tror jag inte, såvida ingen skriver en pythontolk i javascript (vilket kanske inte är helt otroligt med tanke på jython och ironpython )
Menmen, det jag tror du frågar är om du behöver ett framework och svaret på den frågan är nej. Du kan köra python direkt via cgi, men det är nog rekommenderat att använda ett framework. Själv har jag bara testat Django men det är mycket trevligt när man väl kommit igenom installationen av ett nytt projekt.

Permalänk

CGI är väl till för sånt? Har dock ingen koll på det direkt. Men ett ramverk är väl till för att underlätta webbapplikationer och det finns väl ett par till python där ute på intranätet.

Och skillnaden lär väl knappast vara stor att köra Python eller Django (vad de nu heter...)

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

http://www.python.org/dev/peps/pep-0333/

Det är dock enklare att börja med ett framework, á la web.py

Permalänk
Medlem

mod_python finns ju också

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Är rätt säker på att jag hört talas om nån slags python-grej som gör att man kan skriva python-kod som man gör med php, dvs direkt i htmlen. Kommer inte ihåg vad det heter just nu dock.

Spyce var det visst:
http://en.wikipedia.org/wiki/Spyce

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Du kan aldrig köra python i webbläsaren tror jag inte, såvida ingen skriver en pythontolk i javascript (vilket kanske inte är helt otroligt med tanke på jython och ironpython )

Faktiskt finns det (svaga) planer på att implementera Python-scripting i Firefox.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
CGI är väl till för sånt? Har dock ingen koll på det direkt. Men ett ramverk är väl till för att underlätta webbapplikationer och det finns väl ett par till python där ute på intranätet.

Jodå, brukar sägas att Python är det språk som har fler web-frameworks än keywords i språket. Om det är sant vet jag inte, men nog finns det många ramverk att välja på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
http://www.python.org/dev/peps/pep-0333/

Nja, det där är nog mer till för ramverken att implementera. Som webbkodare vill man nog helt ha lite extra lull-lull för att spara tid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
mod_python finns ju också

Ja, men det är inte så optimalt att jobba mot direkt tror jag. Dock bygger ju t.ex. Django på mod_python, så det bör man installera i vilket fall..

Om man räknar bort Zope finns det två mer populära ramverk för Python, Turbogears och Django. Av dem rekommenderar jag Django, som har riktigt bra prestanda (faktiskt en av de bästa ramverken oavsett språk) och är stabilt nog att det används för flera webbtidningar. Pylons är också ett klart intressant alternativ, som bygger på WSGI-specen och är modulbaserat. Så man kan välja delarna själv i hög grad. T.ex. kan man enkelt byta template-motor.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Vill gärna inte bli beroende av ett visst framework, så mod_python, CGI, finns det andra mer oberoende sätt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Tack för svaren. Vill gärna inte bli beroende av ett visst framework, så mod_python, CGI, finns det andra mer oberoende sätt?

Hur menar du med oberoende? Du är ju alltid beroende av något, om det så är WSGI, Python, mod_python etc...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Hur menar du med oberoende? Du är ju alltid beroende av något, om det så är WSGI, Python, mod_python etc...

Ja, men frameworksgör ju ganska stor inverkan. Kanske bättre att köra med ett eget framework? Men det är väl väldigt svårt att göra.

Så lite beroende som möjligt är bäst enligt mig förutom huvudspråket Python då förstås.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
http://webpy.org/

Trevligt, är nog precis det jag menar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Ja, men frameworksgör ju ganska stor inverkan. Kanske bättre att köra med ett eget framework? Men det är väl väldigt svårt att göra.

Så lite beroende som möjligt är bäst enligt mig förutom huvudspråket Python då förstås.

Varför vill du inte var "beroende"? Om du använder ett framework kommer det både gå lättare och du kommer antagligen lära dig mer, om hur man separerar kod/logik och om templates.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

För han har läst på nätet att det inte är lika coolt att använda frameworks?

Permalänk

Man är väl t.om "beroende" om man använder det där web.py?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Varför vill du inte var "beroende"? Om du använder ett framework kommer det både gå lättare och du kommer antagligen lära dig mer, om hur man separerar kod/logik och om templates.

Jag håller med dig!

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Varför vill du inte var "beroende"? Om du använder ett framework kommer det både gå lättare och du kommer antagligen lära dig mer, om hur man separerar kod/logik och om templates.

Därför jag vill ha full kontroll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Man är väl t.om "beroende" om man använder det där web.py?

Jag håller med dig!

Ja, men som det står på sidan:
"It's the anti-framework framework. web.py doesn't get in your way."
- Steve Huffman, reddit"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
För han har läst på nätet att det inte är lika coolt att använda frameworks?

Nej. Handlar inte om coolt eller inte. Snarare om kontroll.

Permalänk

Vad har du för superprojekt på G nu då som kräver denna kontroll?
/Nyfiken pojk.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Därför jag vill ha full kontroll.

Ja, men som det står på sidan:
"It's the anti-framework framework. web.py doesn't get in your way."
- Steve Huffman, reddit"

Nej. Handlar inte om coolt eller inte. Snarare om kontroll.

Ja varför behöver du denna kontroll? Ja menar frameworksen är ju designade med lite tanke bakom... du är ju absolut inte särskilt begränsad vad gäller resultat... det ett framework gör är ju egentligen att fastslå någon form av standard för upplägget av din kod

Permalänk
Medlem

bombur, du råkar inte höra till den sortens människor som bygger en egen dörr ut ur huset, eftersom den befintliga inte ger dig tillräckligt full kontroll över var du vill lämna din bostad?

det skulle vara intressant om du faktiskt kunde specificera exakt vad det är som exempelvis django (som jag faktiskt tycker är gediget även fast jag inte är något större fan av python) inte skulle tillåta dig ha kontroll över i din utvecklingsprocess.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Vad har du för superprojekt på G nu då som kräver denna kontroll?
/Nyfiken pojk.

Kan tyvärr inte avslöja, men det är inget jag har tid med nu, i så fall nästa år eller året därpå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Earlen
Ja varför behöver du denna kontroll? Ja menar frameworksen är ju designade med lite tanke bakom... du är ju absolut inte särskilt begränsad vad gäller resultat... det ett framework gör är ju egentligen att fastslå någon form av standard för upplägget av din kod

Visst är dom det, men det är alltid utvecklarna av det frameworket som bestämmer hur saker ska funka, det vill inte jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
bombur, du råkar inte höra till den sortens människor som bygger en egen dörr ut ur huset, eftersom den befintliga inte ger dig tillräckligt full kontroll över var du vill lämna din bostad?

det skulle vara intressant om du faktiskt kunde specificera exakt vad det är som exempelvis django (som jag faktiskt tycker är gediget även fast jag inte är något större fan av python) inte skulle tillåta dig ha kontroll över i din utvecklingsprocess.

Vem vet.

Precis som jag skrev ovan, har inget konkret exempel, men vet inte vad Django kan och inte kan, men jag tycker det är dumt att låsa sig till ett framework.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Visst är dom det, men det är alltid utvecklarna av det frameworket som bestämmer hur saker ska funka, det vill inte jag.

det är alltid utvecklarna av programspråket bestämmer hur saker ska funka, det vill inte jag.
programmeringsspråk gör ju ganska stor inverkan. Kanske bättre att köra med ett eget programmeringsspråk? Men det är väl väldigt svårt att göra.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Är inte django open-source? Det borde ju fasen vara lättare att ändra på det som inte fungerar som du vill. Jag har ändrat på ActiveRecords error_messages_for i rubyonrails för att få validation-messages precis som jag vill.
Jaja, du får göra som du vill. Känns som att det är lite attentionwhore över hela tråden/trådarna.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Är inte django open-source? Det borde ju fasen vara lättare att ändra på det som inte fungerar som du vill. Jag har ändrat på ActiveRecords error_messages_for i rubyonrails för att få validation-messages precis som jag vill.
Jaja, du får göra som du vill. Känns som att det är lite attentionwhore över hela tråden/trådarna.

Bongo, det är 3:e gången du nämner att jag försöker få attention, pfft.

Jag skriver när jag har frågor, tycker detta är en bra fråga. Ska jag annars gå och fråga på 64bits eller?