"The HDA Audio bus driver is required and not found"

Permalänk
Medlem

"The HDA Audio bus driver is required and not found"

Hallå!

Sitter och skall installera mitt nya ASUS P5B kort och får inte till ljudet. När jag skall installera SoundMAX ADI 1988 Audio driver så får jag föjande meddelande i en pop-up:

"The HDA Audio bus driver is required and not found"

Nån som kan hjälpa mig med detta snälla?

Får inget ljud ur högtalrana!

Mvh Micke

Permalänk
Medlem

Problemet är att du inte har installerat Microsoft HD Audio Buss-drivrutinen som lägger till stöd för HD Audio under Windows XP. Denna drivrutin ska följa med drivrutinen för ljudet såvida du inte laddade ner ett nedbantat drivrutinspaket utan detta. Se till att du laddar ned drivrutinspaketet med UAA Bus Driver eller kör med de stenåldriga drivrutinerna på cd-skivan som följde med moderkortet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

..och om man får detta meddelandet -fast- man kör med de stenåldriga drivrutinerna som följde med moderkortet? :/

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
..och om man får detta meddelandet -fast- man kör med de stenåldriga drivrutinerna som följde med moderkortet? :/

Jag utgår ifrån att du antingen hade servicepack 2 integrerat på installationsmediet eller att du har installerat det innan du försökte få in drivrutinerna för din HD-Audio baserade AC97-ljudkrets för om inte så är det inte så konstigt om drivrutinen inte vill fungera.....

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jodå, har SP2. Har nu försökt att flasha om bios samt avinstallera och ominstallera drivisen ett antal gånger, helt utan framgång. Finns det möjlighet att googla upp denna "HDA Audio bus" och lägga där den fattas eller var ska den vara? Är det ens en fil? Bioskomponent?

Btw: Har försökt med senaste drivisen också.

Mvh!

Edit: Fixat!
I Computer Management hade PCI bus i grenen System devices ett gult utropstecken. Uppdaterade drivisen varpå datorn automatiskt installerade Audio drivers. Problemet löst med andra ord Tilläggas bör dock att jag har kört diverse drivisar mm. som jag har hittat på alla möjliga sidor tidigare så det är inte säkert att detta fungerar för alla.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

sorry för bump men kan man skippa "service pack 2" delen och installera. jag vill inte ha service pack 2 men jag behöver installera soundmax