Moderkort med fyra nätverkskort

Permalänk
Melding Plague

Moderkort med fyra nätverkskort

Att entusiastmoderkorten blir mer extrema för varje dag som går har knappast ungått någon. I slutet av denna månad skall tillverkaren Gigabyte släppa ett moderkort som har fyra stycken gigabit-nätverkskort. Det bygger på Nvidias Nforce 680I-styrkrets.

Läs nyheten: Moderkort med fyra nätverkskort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

trevligt trevligt

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

jiddrans trevligt kort men vem behöver 4st nätverkskort in? iofs om man ska köra den som server eller så men ändå ingen sitter vell på 4 st 1000mbit linor eller något sånt där??

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ser väl hyfsat najs ut som serverkort. Men jag tror nog jag hellre hade tagit ett s771 moderkort med 1333MHz bus eller AMD s1207 alternativ istället..

Permalänk

Helt onödigt så länge man inte kör med Linux eller Unix Windows klarar ju bara av 1 anslutning åt gången

Permalänk
Medlem

Ett sånt kan jag tänka mig utan problem.
10 Sata och 4 nätverksportar... låter precis perfekt
Då kanske jag slipper ha dubbla nätverkskort i burken som sitter och äter platser

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
Helt onödigt så länge man inte kör med Linux eller Unix Windows klarar ju bara av 1 anslutning åt gången

Vad är det som hindrar Windows från att använda mer än ett nätverkskort åt gången?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Vad är det som hindrar Windows från att använda mer än ett nätverkskort åt gången?

Det kan bli konflikter ifall du kör ett kort med dynamsik adress och ett annat med statisk adress. Exempelviss ifall du har ett internet kort som du kör mot internet och ifall du kör ett annat mot xbox. Prövade det här hemma med resultat att internet slutade fungera.

Permalänk
Medlem

alltså fyra NICs har de ju lagt dit för det ksotar knappt nånting jämfört med totalt summan för kortet.. Hela kortet går ju i quad anda!

fyra cores, fyra minnes platser, fyra bios å då måste man ju ha 4 NICs så klart

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det kan bli konflikter ifall du kör ett kort med dynamsik adress och ett annat med statisk adress. Exempelviss ifall du har ett internet kort som du kör mot internet och ifall du kör ett annat mot xbox. Prövade det här hemma med resultat att internet slutade fungera.

Då har det nog mer med användaren att göra.
Jag sitter med 3 aktiva anslutningar just nu, och det fungar prima.
Mitt inbyggda till min testserver och 2 extra kort där det ena går till internet och det andra till nätverket.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det kan bli konflikter ifall du kör ett kort med dynamsik adress och ett annat med statisk adress. Exempelviss ifall du har ett internet kort som du kör mot internet och ifall du kör ett annat mot xbox. Prövade det här hemma med resultat att internet slutade fungera.

Då är det SBS det handlar om inte MS fel.

Jag kan dock tycka Quad NIC på moderkortet är lite halvt som halvt onödigt men en fördel kan det vara i tider där processor och annat börjar klara av hastighet för att köra virtualisering smidigt även på workstation.

Permalänk
Medlem

I like switches.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Men hallå? Är det bara jag som inte fattar varför man ska ha fyra nätverkskort? Okej om man har 2 om man ska köra routing via datorn, men annars vette fan...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Men hallå? Är det bara jag som inte fattar varför man ska ha fyra nätverkskort? Okej om man har 2 om man ska köra routing via datorn, men annars vette fan...

Det är inte så svårt. Finns många användningar av att ha många nätverksanslutningar,
Jag själv har som jag sade:
1 Direktanslutning till min testserver.
1 Anslutning till internet (brandvägg/router m.a.o).
1 Anslutning till lokalt nätverk (slipper belasta min stackars router med sånt som bara pågår lokalt).

Problemet är att jag måste ha en massa extrakort som sitter och äter upp kortplatser, vilket aldrig är kul. Med 4 kan jag platsa in en anslutning till xbox också, eller ha en extra utifall nån kommer och vill överföra filer så man slipper belasta hela nätverket för en sådan sak och så vidare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Men hallå? Är det bara jag som inte fattar varför man ska ha fyra nätverkskort? Okej om man har 2 om man ska köra routing via datorn, men annars vette fan...

Fil server ifall det är x antal pers som använder den.
Med tanke på antalet Sata portar så är det rätt lockande.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Bara jag som läste detta

"Nätverkskorten kommer från Nvidia och stödjer därmed Nvidias Teaming-teknik vilket låter flera nätverkskort agera som ett. Om man har utrustningen som krävs stödjer alltså moderkortet fyra gigabit, eller 500 megabyte per sekund via nätverket."

Där har ni svaret till vad man ska ha 4 nätverkskort till. Visst inte många som kan utnyttja men iaf.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det kan bli konflikter ifall du kör ett kort med dynamsik adress och ett annat med statisk adress. Exempelviss ifall du har ett internet kort som du kör mot internet och ifall du kör ett annat mot xbox. Prövade det här hemma med resultat att internet slutade fungera.

Konflikten uppstår då man en användare som inte klarar av att hantera systemet.

ett tips är att bara definiera en default gateway på det näverkskort du har ditt adslmodem kopplat till, antar att du har det.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

jag har 2 st inbyggda... men fattar typ inte varför jag ska ha det? till

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Medlem

jag har 2st gbit kort i mn tayan moderkort baserat på nvidia nforce pro chipset 2050 och 2200. En server med 2-4 portare är ju itne fel då om amn slår dom samman. Vist går inte å nytaj 4st om man itne har i alla fall två andra burkar med dubbla nicks var och sedan disakr i både server å workstation maskinerna som nytjar det. men möjligt är det ju. En redigt fet raid 5 aray kanske å lite raid0 SAS disakr i workstation maskinerna så kanske man kan nå i alla fall helften av det vid read från servern. Men kostar ju mer än det smakar.

Permalänk
Medlem

Har man ett större hemmanätverk och routrar sin trafik genom en server så är detta inte fel. Seperata LAN hemma som är uppkopplade mot samma server.

Riktigt trevligt moderkort.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

skulle va gött och ha flera linor till det åxå.. typ surf, spel, nerladdningar, upladdningar =D

Det kasnke är nästa grejj =P

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
...Om man har utrustningen som krävs stödjer alltså moderkortet fyra gigabit...

Jaha det stödjer bara 4gbit/s i vissa fall

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuckthelocals
jag har 2 st inbyggda... men fattar typ inte varför jag ska ha det? till

tja jag har 3 datorer här hemma som nyttjar mer än ett NIC ..

en dator använder 4 nätverkskort! det är min router
wan in
wlan ut
lan ut
osäkerlan ut

filservern:
har två nic.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag tänker testa MS ISA 2006 på en sån där.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd

Nyheten får det att låta som om nvidia uppfunnit teamingtekniken och att den skulle vara ny. Teaming har använts ett bra tag och är inte uppfunnen av nvidia. Dessutom uppnår man bara 4 gbit under väldigt speciella förhållanden och sällan under samma session, sannolikt inte med nvidias budgetlösning i vilket fall. Teaming är däremot mer nyttigt för att skapa feltoleranta nät och undvika att en maskin tappar kontakten bara för att en switch går sönder exempelvis (teaming går att köra mot flera switchar).
I min mening är nyttan med teaming bortkastad på målgruppen för detta kort. Målgruppen är i 99 fall av 100 inte mentalt kapabel att utnyttja finesserna.

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig om de kopplat nätverkskorten via PCI-bussen heller. Då ser det iaf snyggt på papperet till man börjar gräva lite i det.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Hehe, tänkte samma sak

Har man behov för 4 gbit nätverkskort har man antagligen behov för riktiga nätverkskort och inte integrerad skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Hehe, tänkte samma sak

Har man behov för 4 gbit nätverkskort har man antagligen behov för riktiga nätverkskort och inte integrerad skit.

Tyvärr så är ju de flesta "riktiga" korten också till PCI.

Problem uppstår när man har mycket trafik in/ut. Först måste hårddiskarna använda sig av bandbredden, sen nätverkskorten också. Ofta blir det tyvärr en flaskhals nånstans där, iaf på vanliga konsumentsystem.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Nja, riktiga nätverkskort är ju åtminstone till PCI-X. Om man nu har sådana kort så har man antagligen också raidkontroller på pci-x. Där får man ju minst 4 gånger högre prestanda än på vanlig pci. Förutsatt att man inte petar i 32bit kort

Permalänk
Medlem

Sant.
Men konsumentsystem kör oftast PCI-E.

Man blir ju rätt sur över att det knappt finns några PCI-E kort. Nä, skrota PCI-E helt, eller ev. ha kvar det till grafikkorten och kör på PCI-X istället om det ska vara såhär...