Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
helsingborg
Registrerad
Dec 2003

problem med dell cpu fläkt

En bekant till mig har fått problem med sin dell-dator, och tror att det är cpu fläkten som är trasig, men en ny från dell kostar 600 och han vill inte riskera det när han inte är säker (garanti borta pga utbytta delar). Han är inte så bra med datorer och bad därför mig om hjälp, men jag kan inte kolla den för tillfället då han bor en bra bit från mig.

Han säger att fläkten har en 6-pins kontakt (PCI-E kontakt?) och att datorn inte startar om han koplar in en annan cpu fläkt på en vanlig kontakt (kanske går att fixa i bios).
Så undrar om någon har liknande eller vet vilka ledare som är vilka, så man skulle kunna bygga en konverter eller liknande.

edit: (kanske borde ha postat detta i kylnings sektionen istället)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro/ghn
Registrerad
Jan 2005

Har man köpt dell så är det "bara" och ringa och dom kommer och tittar på det på plats, men risken är stor att dom tar med sig den. så sitter man utan dator i några dagar, veckor? sen knackar dell på och man har en fungerade dator =7

det är mkt och tänka på när man gör affärer med dell...

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sandviken
Registrerad
Nov 2006

ja men han sa att garantin var borta då kan dom inte komma ut

fuck intel core 2duo and fuck windows vista