Rykten om uppdaterad Xbox 360

Permalänk
Melding Plague

Rykten om uppdaterad Xbox 360

På nätet sprids rykten om en uppgraderad Xbox 360 med kodnamnet Zephyr, nytt skall vara att den bland annat kommer med en hdmi-port som kan skicka ut en 1080p-signal.

Läs nyheten: Rykten om uppdaterad Xbox 360

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1080p går att få redan idag! via en VGA kabel

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

oh, 120G. borde gå loss på 6000 kr i lösvikt med nuvarande prispolitik att skaffa disken då.

..nå, kanske blir lite rabatt på den gamla.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Fy fan vad sne jag hade blivit om jag hade köpt den "sämre/äldre" versionen och sen så släpper dom nåt roligare. Hela poängen med konsoler e ju att dom skall ha samma specifikationer under hela livslängden. Men M$ känner väl pressen från andra *host* konkurrenter att släppa nåt bättre kanske ;P

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceglow
Fy fan vad sne jag hade blivit om jag hade köpt den "sämre/äldre" versionen och sen så släpper dom nåt roligare. Hela poängen med konsoler e ju att dom skall ha samma specifikationer under hela livslängden. Men M$ känner väl pressen från andra *host* konkurrenter att släppa nåt bättre kanske ;P

Det är ju alltid olika versioner av spelkonsoller. Se tillbaka på Playstation 2 Så har dom ett antal olika modeller. Vad som är den egentliga skillnaden på de olika beteckningarna av versionerna har jag mindre koll på dock. men det finns ett antal olika versioner. Även Playstation 1.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Att det kommer följa med en 120gb hdd tvivlar jag starkt på, däremot så har ju MS sagt att de ska komma en 120gb hdd, men den kommer garanterat säljas separat. Sen så kommer inte den nya 360n vara snabbare som många verkar tror, och den kommer inte att låta så mycket lägre då det är DVD-läsaren som ger ifrån sig de högsta ljudet och inte fläktarna. Däremot så försvinner värmeproblemen och möjligtvis den stora nätdelen. Den största nyheten är väl att den har en HDMI-port, bortsätt från det så märker inte konsumenten någon skillnad alls.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det är ju alltid olika versioner av spelkonsoller. Se tillbaka på Playstation 2 Så har dom ett antal olika modeller. Vad som är den egentliga skillnaden på de olika beteckningarna av versionerna har jag mindre koll på dock. men det finns ett antal olika versioner. Även Playstation 1.

Du pratar förmodligen om revisioner, dvs. där de bara fixat till någon bugg eller liknande, inte bytt ut hårdvara till något bättre...

Dock finns det ju PS2 och PS Two (slim), där hårdvaran bytts ut till sådan med mindre propositioner för att få en mindre konsol, och som har inbyggd nätverksadapter... Visst, här har de ju bytt ut hårdvara, en ny version, men det var 4 år mellan också... och så kostade den vad jag minns inte mer (inte mycket iaf, om det nu var så) än föregående version, till skillnad till nya versionen av 360; ~1år och kommer (förmodligen) kosta mer än föregående version(?)

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Räknar med att få den nya modellen gratis i slutändan. Vartefter den äldre versionen försvinner från marknaden blir de tvugna att ersätta med den nya modellen när kundernas boxar går sönder.
(vilket händer allas konsoller inom 3 år, det är ingen bonus, det är en feature! Kallödningar KAN vara the shit.)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Sweet..... Fattas bara att man kommer kunna chipa dem ordentligt också för att använda dem som Media Center

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det är ju alltid olika versioner av spelkonsoller. Se tillbaka på Playstation 2 Så har dom ett antal olika modeller. Vad som är den egentliga skillnaden på de olika beteckningarna av versionerna har jag mindre koll på dock. men det finns ett antal olika versioner. Även Playstation 1.

Väl medveten om att konsoler blir "uppgraderade" med tiden. Kan vara bättre tillverkningsteknik på CPU samt andra förbättringar för att minska strömförbrukning och liknande. Jag har däremot aldrig tidigare varit med om att man ändrar hur hårdvaran agerar och lägger till andra funktioner som inte skulle varit med från början. Vilket jag tycker detta handlar om. Som sagt inte särskilt rättvist mot dom som köpte konsolen från början. Men visst, man kan ju slänga den gamla i golvet och hoppas att man får den nya sorten på garantin ;p

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

65nm gör det bara billigare att tillverka cpu:n så M$ tjänar mera på varje såld 360.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

det dom verkligen behöver fokusera på att förbättra är den hopplöst usla interna layouten. (särskilt för kylningen)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Du pratar förmodligen om revisioner, dvs. där de bara fixat till någon bugg eller liknande, inte bytt ut hårdvara till något bättre...

Dock finns det ju PS2 och PS Two (slim), där hårdvaran bytts ut till sådan med mindre propositioner för att få en mindre konsol, och som har inbyggd nätverksadapter... Visst, här har de ju bytt ut hårdvara, en ny version, men det var 4 år mellan också... och så kostade den vad jag minns inte mer (inte mycket iaf, om det nu var så) än föregående version, till skillnad till nya versionen av 360; ~1år och kommer (förmodligen) kosta mer än föregående version(?)

så vore det inte mer irriterande om det kom en ny som var billigare och bättre istället om du redan har då?

PS2an förändrades faktiskt mer än till också, inte så här stora förändringar iof. men de var både till det bättre (IR, nätverk, bättre DVD) och till det sämre. (ingen drivekontakt) bla.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

fan jag som just köpt en ny.
nån som vet hur man sabbar den bäst utan att sabba garantin ?
Man får ju kanske en av de nya då hähä

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Du pratar förmodligen om revisioner, dvs. där de bara fixat till någon bugg eller liknande, inte bytt ut hårdvara till något bättre...

Dock finns det ju PS2 och PS Two (slim), där hårdvaran bytts ut till sådan med mindre propositioner för att få en mindre konsol, och som har inbyggd nätverksadapter... Visst, här har de ju bytt ut hårdvara, en ny version, men det var 4 år mellan också... och så kostade den vad jag minns inte mer (inte mycket iaf, om det nu var så) än föregående version, till skillnad till nya versionen av 360; ~1år och kommer (förmodligen) kosta mer än föregående version(?)

PS2 förändrades en hel del under första året.
DS Lite kom ju också rätt tidigt. Det är alltså inget nytt, och ingen behöver känna sig lurad eller nått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RadioNova
65nm gör det bara billigare att tillverka cpu:n så M$ tjänar mera på varje såld 360.

Skulle snarare säga att dom förlorar mindre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Skulle snarare säga att dom förlorar mindre

Vad jag läst så tjänar de pengar på varje konsoll sedan några månader tillbaka. I början gick de väl en $80 eller nått i förlust på varje enhet.
Det är lite värre för sony på den biten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
fan jag som just köpt en ny.
nån som vet hur man sabbar den bäst utan att sabba garantin ?
Man får ju kanske en av de nya då hähä

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

Ser man någon direkt skillnad i bilden mellan 1080p och 1080i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
1080p går att få redan idag! via en VGA kabel

Analogt ja, vem vill ha en sketen analog signal?

Kung_new: Ja, specielt i snabba spel. Men det ar extremt fa spel pa xbox som kors i 1080, om ens nagra? Jag tror det ar mer for att kolla pa HD-DVD filmer vilket alla kommer vara 1080p. Vill man lira spel med 1080p ar det PS3 som galler

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceglow
Fy fan vad sne jag hade blivit om jag hade köpt den "sämre/äldre" versionen och sen så släpper dom nåt roligare. Hela poängen med konsoler e ju att dom skall ha samma specifikationer under hela livslängden. Men M$ känner väl pressen från andra *host* konkurrenter att släppa nåt bättre kanske ;P

Ja håller med helt.Ja skulle va helt vansinig.Men som vanligt slängs saker ut på marknaden helt buggigt och dåligt.Steka ägg istället för spela haha

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Analogt ja, vem vill ha en sketen analog signal?

Kung_new: Ja, specielt i snabba spel. Men det ar extremt fa spel pa xbox som kors i 1080, om ens nagra? Jag tror det ar mer for att kolla pa HD-DVD filmer vilket alla kommer vara 1080p. Vill man lira spel med 1080p ar det PS3 som galler

Är du säker på att det kommer släppas spel i 1080p till PS3?? Grafikkortet är ju lite svagare i PS3an än xbox360. Om de gör det vore det extremt korkat tycker jag. Den grafikkraft(7800gtx?) där är i PS3an vill jag inte skall försvinna till extra hög upplösning, jag blir irriterad när de lägger kraft på upplösningar över 1280x1024. Ge oss bättre texturer, fler polygoner/objekt och annat istället... inte fan vill man ha fethög upplösning så det ser ännu kantigare ut än det redan gör. 1280x720 räcker utmärkt.
Undantaget är strategispel, men det är inte det jag tänkt köra på PS3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Är du säker på att det kommer släppas spel i 1080p till PS3?? Grafikkortet är ju lite svagare i PS3an än xbox360. Om de gör det vore det extremt korkat tycker jag. Den grafikkraft(7800gtx?) där är i PS3an vill jag inte skall försvinna till extra hög upplösning, jag blir irriterad när de lägger kraft på upplösningar över 1280x1024. Ge oss bättre texturer, fler polygoner/objekt och annat istället... inte fan vill man ha fethög upplösning så det ser ännu kantigare ut än det redan gör. 1280x720 räcker utmärkt.
Undantaget är strategispel, men det är inte det jag tänkt köra på PS3.

uhm,, men 30-40% av spelen är redan i 1080p ju. men annars håller jag med delvis, ser också hellre rök och insekter än fler pixlar.

sen begränsas texturerna av minnet, att det är en likställning med högre upplösning på skärm automatsiskt = större texturer är inte heller en given.

och till sist, "grafikkortet" i PS3 är inte svagare. "grafikkortet" i PS3 är CELL+RSX, inte RSX. det är ingen dator..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
uhm,, men 30-40% av spelen är redan i 1080p ju. men annars håller jag med delvis, ser också hellre rök och insekter än fler pixlar.

sen begränsas texturerna av minnet, att det är en likställning med högre upplösning på skärm automatsiskt = större texturer är inte heller en given.

och till sist, "grafikkortet" i PS3 är inte svagare. "grafikkortet" i PS3 är CELL+RSX, inte RSX. det är ingen dator..

*haha* åfan... det med 1080p på spelen har jag inte läst ett ord om så det utgick jag ifrån att de inte skulle göra då jag inte kunde komma på någon fördel med det.

Ja texturerna följer ju inte skärmupplösningen, det slank med som ett utryck för vad jag vill ha =).

Om inte RSX kan anses vara ett grafikort i PS3 så tycker jag inte XENOS i xbox360 är det heller. De artiklar på området kring arkitekturen hos konsollerna jag läst har beskrivit dem exakt som vanliga grafikkort och att de medför samma typ av begränsningar för systemen. Du kanske har fler artiklar jag borde läsa? Alltid intressant...

Xenos har ju specialgrejer som inte skulle funka på PC som tex den där Framebuffern som ser till att man kan lägga på AA utan att det påverkar prestandan märkbart negativt, det tyckte jag var en smart grej men funkar ju inte bra i högre upplösningar än 1280x720. Sedan är det väl en "halvimplementation" av DX10 i XENOS vilket väl är ett större avsteg än RSX som väl kör DX9?

Rent generellt av det jag läst så förväntar jag mig nog att spelen jag spelar på PS3 i vår/sommar inte kommer se bättre ut rent grafiskt än xbox360 spelen som kommit nu på sistone. Däremot så borde de kunde lära sig använda cell processorn till fet fysik och liknande om något år eller två, så den biten borde kunna bli lite bättre på PS3 innan det är dags för nya spelkonsoler igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Är du säker på att det kommer släppas spel i 1080p till PS3?? Grafikkortet är ju lite svagare i PS3an än xbox360. Om de gör det vore det extremt korkat tycker jag. Den grafikkraft(7800gtx?) där är i PS3an vill jag inte skall försvinna till extra hög upplösning, jag blir irriterad när de lägger kraft på upplösningar över 1280x1024. Ge oss bättre texturer, fler polygoner/objekt och annat istället... inte fan vill man ha fethög upplösning så det ser ännu kantigare ut än det redan gör. 1280x720 räcker utmärkt.
Undantaget är strategispel, men det är inte det jag tänkt köra på PS3.

Jada herregud Jag spelar redan tva st spel i 1080p. Demo's dvs. NBA 07 och Blast factor ar 1080p. Men som du sjalv sager, sjukt mycket hellre vill vi (iaf jag) ha fler polygoner, fler effekter och fetare fysik an 1080p upplosning. 720p racker gott och val. Jag menar man sitter liksom inte 50cm fran skarmen som man gor med en PC. Upplosningen behovs inte. Och sen det dar med att "grafikkortet ar sammre i PS3 an Xbox 360" ar inte sant. Inte det minsta om du gor lite forskning. Vart har folk fatt for sig det pa swec for? Iaf nog om det. Som en annan person sade har innan, det ar inte en PC. Det gar inte att jamfora. Jag har ett 7800GTX i min dator och grafiken jag satt i PS3 hittils totalt mosar allt jag spelat i PC vag hittils. COD3 till PS3 ar mycket snyggare an COD2 till PC. Rent effektmassigt iaf, bomber exploderar overalt, skit flyger hit och dit, rok overallt, flygplan som flyger forbi och spranger ner stora kyrklockor, 30+ tyskar som kastar granater och sprejar kulor overallt. Mycket mer interaktivt om man sager sa. Man far tanka pa att Cell processorn gor nastan precis lika mycket som grafikortet gor i PS3. Cell ar ca dubbelt sa kraftull som 360, sa om man tar med i berakningarna att PS3 och 360's gfx kort ar likvardiga sa har vi fortfarande cellen kvar. 2 teraflops ar fan inte att leka med. Cell ar 8st CPUer (sk SPUer) i 3,2GHz var. Spelutvecklarna har inte ens borjat komma i narhetev av att anvanda den fullt ut. Om det som star nastan overallt pa natet ar sant att endast ca 20% av cellen anvands hittils i det mest kravande spelet just pga programmerings SDK'n inte tillater det, sa kan jag inte vanta tills vi kommer upp i 80+! Om natt ar eller tva kanske?

Ja jag ar i USA just nu darfor har jag inte alla bokstaver

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Jada herregud Jag spelar redan tva st spel i 1080p. Demo's dvs. NBA 07 och Blast factor ar 1080p. Men som du sjalv sager, sjukt mycket hellre vill vi (iaf jag) ha fler polygoner, fler effekter och fetare fysik an 1080p upplosning. 720p racker gott och val. Jag menar man sitter liksom inte 50cm fran skarmen som man gor med en PC. Upplosningen behovs inte. Och sen det dar med att "grafikkortet ar sammre i PS3 an Xbox 360" ar inte sant. Inte det minsta om du gor lite forskning. Vart har folk fatt for sig det pa swec for? Iaf nog om det. Som en annan person sade har innan, det ar inte en PC. Det gar inte att jamfora. Jag har ett 7800GTX i min dator och grafiken jag satt i PS3 hittils totalt mosar allt jag spelat i PC vag hittils. COD3 till PS3 har mycket snyggare an COD2 till PC. Rent effektmassigt iaf, bomber exploderar overalt, skit flyger hit och dit, rok overallt, flygplan som flyger forbi och spranger ner stora kyrklockor, 30+ tyskar som kastar granater och sprejar kulor overallt. Mycket mer interaktivt om man sager sa. Man far tanka pa att Cell processorn gor nastan precis lika mycket som grafikortet gor i PS3. Cell ar ca dubbelt sa kraftull som 360, sa om man tar med i berakningarna att PS3 och 360's gfx kort ar likvardiga sa har vi fortfarande cellen kvar. Och jag tror inte riktigt folk fattar hur javla mycket kraft den har? 2 teraflops ar fan inte att leka med. Cell ar 7st CPUer i 3,2GHz var. Spelutvecklarna har inte ens borjat komma i narhetev av att anvanda den fullt ut. Om det som star nastan overallt pa natet att endast ca 20% av cellen anvands hittils sa kan jag inte vanta tills vi kommer upp i 80+! Om natt ar eller tva kanske?

Ja jag ar i USA just nu darfor har jag inte alla bokstaver

Jag tycker själv att PS3 och xbox360 spelen som tex COD3 och dylikt ser ungefär lika bra ut som till PC. Och det tycker jag är bra gjort! PC kommer dra ifrån snabbt i ren spelprestanda, men PC och konsoll kan ju inte riktigt jämföras.

Vi skall nog inte gå in på Diskutionen om prestanda i konsollerna. Det är en vetenskap i sig. Det är inte 7 riktiga CPUer i cell processorn, det är EN (i förhållande till tex intelprocessor) strippad riktig CPU och 6 "hjälpprocessorer". I Xboxen är det minst lika illa, där är det 3 strippade processorkärnor, dock symetriska sådana.
Men nog om det... det finns ju flera artiklar som förklarar varför man kan skratta åt de fantasisiffror(tex 2 teraflopp) som sony och microsoft använder i sin reklam för kraften i maskinerna =).
Kanske låter som jag är negativ till xbox360's och PS3's hårdvara, men det är jag inte... tvärtom roligt att de får prova ut tekniken någonstans ordentligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Jag tycker själv att PS3 och xbox360 spelen som tex COD3 och dylikt ser ungefär lika bra ut som till PC. Och det tycker jag är bra gjort! PC kommer dra ifrån snabbt i ren spelprestanda, men PC och konsoll kan ju inte riktigt jämföras.

Vi skall nog inte gå in på Diskutionen om prestanda i konsollerna. Det är en vetenskap i sig. Det är inte 7 riktiga CPUer i cell processorn, det är EN (i förhållande till tex intelprocessor) strippad riktig CPU och 6 "hjälpprocessorer". I Xboxen är det minst lika illa, där är det 3 strippade processorkärnor, dock symetriska sådana.
Men nog om det... det finns ju flera artiklar som förklarar varför man kan skratta åt de fantasisiffror(tex 2 teraflopp) som sony och microsoft använder i sin reklam för kraften i maskinerna =).
Kanske låter som jag är negativ till xbox360's och PS3's hårdvara, men det är jag inte... tvärtom roligt att de får prova ut tekniken någonstans ordentligt.

Ja precis jag skrev (SPUer). Skrev CPUer med mest for att folk skulle fatta Men sen sa gar inte riktigt spel som COD jamforas pa en konsoll. Sanna spel kommer alltid vara snyggare och battre pa PC. PC kommer alltid vara battre nar det kommer till hogupllost och "kristallklar" bild. Eftersom man sitter sa himmla mycket narmare skarmen. Konsoll spel ar dock hastlangde battre och snyggare nar det kommer till action och bildspel tex. Det finns INGET och jag menar absolut INGET spel som ens kommer i narheten av Gran Turismo HD pa PC. Jag ar stor bilspelsfan och GTHD ar helt sanslost. Specielt i repriserna, det finns vissa vinklar dar det ser nastan helt verkligt ut. Ibland brukar jag kora ett varv for att sedan bara sitta och njuta av reprisen Sen har vi tex spel som Metal Gear Solid, finns inget i PC vag som rar pa det i den genren. No way sager jag bara

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Ja precis jag skrev (SPUer). Skrev CPUer med mest for att folk skulle fatta Men sen sa gar inte riktigt spel som COD jamforas pa en konsoll. Sanna spel kommer alltid vara snyggare och battre pa PC. PC kommer alltid vara battre nar det kommer till hogupllost och "kristallklar" bild. Eftersom man sitter sa himmla mycket narmare skarmen. Konsoll spel ar dock hastlangde battre och snyggare nar det kommer till action och bildspel tex. Det finns INGET och jag menar absolut INGET spel som ens kommer i narheten av Gran Turismo HD pa PC. Jag ar stor bilspelsfan och GTHD ar helt sanslost. Specielt i repriserna, det finns vissa vinklar dar det ser nastan helt verkligt ut. Ibland brukar jag kora ett varv for att sedan bara sitta och njuta av reprisen Sen har vi tex spel som Metal Gear Solid, finns inget i PC vag som rar pa det i den genren. No way sager jag bara

Du och jag verkar tycka lika - PS3 kommer bli mycket finare, Gran turismo och Metal Gear Solid är klart dom bästa spelen som finns, inget som klår dom i sin genre Finns GTHD Till pc, trodde det bara fanns till PS2 - eller är det nåt jag fått om bakfoten?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Du och jag verkar tycka lika - PS3 kommer bli mycket finare, Gran turismo och Metal Gear Solid är klart dom bästa spelen som finns, inget som klår dom i sin genre Finns GTHD Till pc, trodde det bara fanns till PS2 - eller är det nåt jag fått om bakfoten?

Ja precis, finns inget till PC som kommer ens i narheten Nej GTHD finns inte till PC, isf maste jag skrivit lite tokigt. Sen far vi inte glomma Final Fantasy heller!

Gran Turismo
Metal Gear Solid
Final Fantasy

Dom tre spelen ar oslagbara, finns inget till PC som kommer i narheten av varken spelkansla eller grafik. Men sen nar man kommer till FPS och stragispel sa ar det helt spegelvant. Konsoller har sin fordel och PC har sina fordelar.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
*haha* åfan... det med 1080p på spelen har jag inte läst ett ord om så det utgick jag ifrån att de inte skulle göra då jag inte kunde komma på någon fördel med det.

Ja texturerna följer ju inte skärmupplösningen, det slank med som ett utryck för vad jag vill ha =).

Om inte RSX kan anses vara ett grafikort i PS3 så tycker jag inte XENOS i xbox360 är det heller. De artiklar på området kring arkitekturen hos konsollerna jag läst har beskrivit dem exakt som vanliga grafikkort och att de medför samma typ av begränsningar för systemen. Du kanske har fler artiklar jag borde läsa? Alltid intressant...

Xenos har ju specialgrejer som inte skulle funka på PC som tex den där Framebuffern som ser till att man kan lägga på AA utan att det påverkar prestandan märkbart negativt, det tyckte jag var en smart grej men funkar ju inte bra i högre upplösningar än 1280x720. Sedan är det väl en "halvimplementation" av DX10 i XENOS vilket väl är ett större avsteg än RSX som väl kör DX9?

Rent generellt av det jag läst så förväntar jag mig nog att spelen jag spelar på PS3 i vår/sommar inte kommer se bättre ut rent grafiskt än xbox360 spelen som kommit nu på sistone. Däremot så borde de kunde lära sig använda cell processorn till fet fysik och liknande om något år eller två, så den biten borde kunna bli lite bättre på PS3 innan det är dags för nya spelkonsoler igen.

fördelen är ju främst att kunna säga "spelet körs i 1080p, framtiden är här" men man ska inte underskatta betydelsen av marknadsföring, det misstaget har lika många gjort som de som hypat ihjäl sig istället. balans är prylen.

nå, du bör kunna hitta det i sådana som avhandlar maskinerna sett mer holistiska till deras arkitektur. du har förmodligen läst in dig på de typiska PC-analytikernas (Cnet, Toms etc) uppfattningar där de går in och (för att göra det begripligt jämför med just PC-delar) det må vara grunden för komponenterna, men det blir väldigt missvisande när man utelämmnar betydelsen tex av den sk "cirkulära databussen" som medger att CELL-RSX ganska fritt kan dela upp arbetet jämfört med XBoxen som inte gör det ekonomiskt möjligt att göra så. fråga Fredag om länkar kanske, har en känsla av att han har friskt med bokmärken..

ja MS sbas är en variant av DX10, nått sånt är dock inte fallet för RSX i just denna miljö.

för att exemplifiera lite hur olika koncepten är så jämför med PS2 som har en liknande komplex struktur, de första spelen till maskinen använde inte ens GS (GPUn) alls utan all grafik renderades direkt av EE (CPUn) även ett par andra DSP-chip satt också helt overksamma, utvecklarna visste inte hur de skulle använda dem då helt enkelt. (de visste inte ens att de fanns) idag är de bättre rustade redan från start med verktyg från Sony, men anekdotens resultat då kommer kanske visa sig i repris i viss mån ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint