Hybrid Storage Alliance

Permalänk
Melding Plague

Hybrid Storage Alliance

I dagarna har fem stora hårddisktillverkare startat upp Hybrid Storage Alliance. Alliansen syftar till att att dels snabba på implementeringen av hybrid-hårddiskar i bärbara datorer samt dels visa att hybridhårddiskar kan öka möjligheterna på en bärbar dator.

Läs nyheten: Hybrid Storage Alliance

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför fortsätta tragla med gamla slöa flash?
Det finns ju en handfull tekniker som spöar skiten ur flash, satsa på dem istället?
Phase change ser ju intressant ut i allafall.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Det är ju just läsprestandan som är grejjen. Det är ju därför som de inte kör med bara nand diskar än. Meningen är ju förmodligen att det som är på nand delen inte ska skrivas om så ofta.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

När min dator känns slö så är det inte för att hårddiskarna "bara" läser 50meg i skunden utan att accesstiden är så jävla slö på vanliga diskar att den faktiska läsprestandan hamnar på 5-10meg i skunden så fort den skall göra flera saker samtidigt. Det är ju denna access-tid som flashdiskarna spöar skiten ur vanliga diskar med och är den jag vill att mitt operativ och programvarorna skall ligga på. Till att lagra stora bökiga saker går det utmärkt med vanliga diskar.
Släpp flashdiskarna med en gång så jag kan köpa för guds skull!

Permalänk
Medlem

Okej, inte så insatt i det här, men läste lite på Wikipedia och hittade något inte helt nytt:
Flash memory has a limited number of write cycles before it fails, which is generally likely to be less than the number of write cycles for the same content when written to the actual platters of the disk. This means you are marrying a less reliable technology to the reliability of the hard drive resulting in the hard drive now becoming only as reliable as the Flash memory to which it is paired. In the event of failure of the flash memory it would be preferable if all the hard drive requirements are handled by the platters of the disk. This would prevent the user from losing the data already stored on the platters and avoid replacement of the drive.

Med detta i åtanke säger jag:
DO NOT WANT!

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

när du använt upp dom där överskrivningarna har du nog hittat nog med enkronor efter vägen till att köpa en ny...

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
När min dator känns slö så är det inte för att hårddiskarna "bara" läser 50meg i skunden utan att accesstiden är så jävla slö på vanliga diskar att den faktiska läsprestandan hamnar på 5-10meg i skunden så fort den skall göra flera saker samtidigt. Det är ju denna access-tid som flashdiskarna spöar skiten ur vanliga diskar med och är den jag vill att mitt operativ och programvarorna skall ligga på. Till att lagra stora bökiga saker går det utmärkt med vanliga diskar.
Släpp flashdiskarna med en gång så jag kan köpa för guds skull!

Jag håller helt och hållet med. Min MacBook har en helt sjukt snabb Core 2 Duo, 1 GB DDR2-minne, men det känns ofta som om det faktiskt inte spelar någon som helst roll då accesstiden på den interna hårddisken är så satans långsam! Hybriddiskar NU, tack!

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
när du använt upp dom där överskrivningarna har du nog hittat nog med enkronor efter vägen till att köpa en ny...

klockren

vad är bättre på en bärbar än bättre batteritid?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
när du använt upp dom där överskrivningarna har du nog hittat nog med enkronor efter vägen till att köpa en ny...

klockren

vad kan bli bättre på en bärbar än bättre batteritid?

Permalänk
Medlem

Låter som kartellbildning eller något snarare.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

ehm, vad hände, man ska inte kunna ha 2 inlägg efter varann