WII o gamecube kompatibilitet

Permalänk
Medlem

WII o gamecube kompatibilitet

Hej jag undrar hur det blir om man vill spela gamecube spel på en wii. Hur blir det med handkontroller, sparfiler, osv osv.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Från vad jag har förstått så behöver du en GC-hankontroll och ett GC-minneskort. Ja, och sen spelet då, men sen ska det bara var att plugga i prylarna, i med spelet och spela.

Edit**
Enligt vissa så ska wii kräva ett av nintendos orginal-minneskort, hurvida det stämmer eller inte har jag inte den blekaste aning. Att tänka på kan också vara att kontroller-portarna på wii sitter lite annorlunda, så när maskinen står vertikalt är det den port som är närmast som är port 1 om jag fattat det rätt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

wii har utag för gamecube kontroller, och gamcube minnest kort också om jag inte misstar mig.

Skriv i denna tråden istället:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=5838...

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

4 gamecube kontroller och 2 gamecube minneskort kan man max ha

Permalänk
Medlem

jaha så man kan inte spela gamecube spel med wiimoten eller classic controllern? går det inte att spara GC sparfiler på WII hårdisken/minnet?

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
jaha så man kan inte spela gamecube spel med wiimoten eller classic controllern? går det inte att spara GC sparfiler på WII hårdisken/minnet?

Det går att spela gamecube spel med classic kontrollern, men inte med wii kontrollen.

Permalänk
Medlem

Går det att spela "classic"-spelen med GC-kontroller då också?

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Inga problem alls att spela GC spel.

Wii har samma hårdvara som finns i gamecuben men snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Inga problem alls att spela GC spel.

Wii har samma hårdvara som finns i gamecuben men snabbare.

Inte för att vara sån, men vad svarade du på egentligen?

Jag tror kanske att de flesta i den här tråden är ganska medvetna att det _går_ att spela GC-spel på WII:n. Frågan handlade väl snarare om vilka kontroller man kunde spela vilka spel med.

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

ja tack så mkt, nu vet jag om dosorna, menne... sparfiler, hur blir det med dom? Kan man spara på flashminnet på Wii´n lr måste jag ha ett GC-minneskort=????

Jag kom på en till fråga ; passar/fungerar minneskortet jag har i min sonyericsson W710i i minneskortsläsaren i Wiin ??? USB fungerar inte att ladda över bilder med iaf.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Är det inte sD kort till nintendo:n?
Din SE-nalle använder ju i vart fall MemoryStick (av någon viss typ) från konkurenten Sony... så jag tvivlar tyvärr på att det funkar.

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Ti 4400: Måste ha ett GC minneskort om jag inte minns fel, har för mig vi testade det på en polares Wii.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber
Går det att spela "classic"-spelen med GC-kontroller då också?

Nej, med gamecubekontrollern kan du bara spela gamecubespel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Nej, med gamecubekontrollern kan du bara spela gamecubespel

Que? Det går utmärkt att lira majoriteten utav VC spel med Gamecube kontrollen. Faktum är att den är att föredra.

För att spela GC spel så behöver du ett GC minneskort samt en GC kontroll. Ifall minnet är utav trejdepart är skitsamma, då Wii:n registrerar det ändå. Dock är det värt att notera att många tredjeparts minneskort ballar ut ibland, vilket inte är så skoj. Alltså, du kan inte spara någon som helst GC information på Wii:ns interna flashminne, likså kan du inte använda Wii:kontrollen eller någon utav dess tillbehör när du är i Gamecube läge.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det går att spela gamecube spel med classic kontrollern, men inte med wii kontrollen.

Eh? Jag har hört annorlunda? Är du 100% säker på det? Provat själv? Någon annan som kan bekräfta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
Eh? Jag har hört annorlunda? Är du 100% säker på det? Provat själv? Någon annan som kan bekräfta?

Det går inte. Wiimoten stängs av så fort GC läget sparkar in, Classic Controller inkoppad eller ej. Går inte ens att stänga av enheten med fjärrkontrollen, än mindre spela med den.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Det går inte. Wiimoten stängs av så fort GC läget sparkar in, Classic Controller inkoppad eller ej. Går inte ens att stänga av enheten med fjärrkontrollen, än mindre spela med den.

Okay tack!

Personer som MooDHooDs gör att man tappar förtroendet för forum lite. Tänk och kolla upp fakta innan ni skriver! Inte så kul ifall någon går och köper en classic controller endast för att spela gamecubespel baserat på vad MooDHooDs sa

Permalänk
Medlem

Bi99uy kanske redan har sagt detta, men jag säger det igen:

Wii Remote: Wii-spel, NES, Turbografx, SEGA Megadrive

Classic Controller: Samtliga Virtual Console

GameCube Controller: GC-spel, Samtliga Virtual Console

Observera att GC-spel ENDAST kan spelas med GC Controller, och att denna kan spela samtliga Virtual Console-spel. Enda anledningen att skaffa en Classic Controller om du redan har en GC Controller är att du slipper sladden tvärs genom rummet (sladd till Wii Remote dock). Men så finns Wavebird också...

Källor: Wii Shop Channel, eget GC-spelande på Wii

Och ja, du behöver GC-minneskort för att spara GC-spel. Själv kan jag inte rekommendera tredjepartstillverkade kort. Har inte själv några dåliga erfarenheter av dem, men min polare avverkade två stycken i när han försökte spela F-Zero GX. Sen skaffade han ett kort av Nintendo. Det var fysiskt mindre, hade mer lagringsutrymme och var billigare, om jag minns rätt. OCH det fungerade. Och på den tiden jag haft GC har i alla fall inte jag fyllt mitt 251-blockskort helt och hållet.

EDIT: En sak till: Det stämmer att den GC-port som är närmast DVD-läsaren är port ett. Jag blev lite fundersam över varför kontrollen inte svarade första gången jag skulle spela Metroid Prime på Wii... Minneskortplatserna är lite enklare - den övre är A och den undre är B.

Permalänk

Hur är det med tredjepartstillverkare av gamecubekontroller och VC-spel? Jag körde med en och den fungerade inte. Hade jag bara en dålig kontroll eller e det fler som inte får det att fungera med 3:e parts?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pekingare_86
Hur är det med tredjepartstillverkare av gamecubekontroller och VC-spel? Jag körde med en och den fungerade inte. Hade jag bara en dålig kontroll eller e det fler som inte får det att fungera med 3:e parts?

Det måste jag testa. Min tredjeparts fungerar fint i GameCube-spel.
Har inte testat mina VC-spel. Hmm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Det måste jag testa. Min tredjeparts fungerar fint i GameCube-spel.
Har inte testat mina VC-spel. Hmm.

Hur gick det? och om det gick vad har du för märke på kontrollen?

Permalänk

själv har jag 4st gc kontroller av billigaste sort. fungerar utmärkt med VC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pekingare_86
Hur är det med tredjepartstillverkare av gamecubekontroller och VC-spel? Jag körde med en och den fungerade inte. Hade jag bara en dålig kontroll eller e det fler som inte får det att fungera med 3:e parts?

Varför skulle man vilja ha tredjepartstillverkade kontroller...? Visst, många har autofire och sånt men det är lite fusk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord E
Varför skulle man vilja ha tredjepartstillverkade kontroller...? Visst, många har autofire och sånt men det är lite fusk

hehe ne det e i sig sant :P. Vill helst inte ha 3:e parts men jag hittar inte några originaldosor till rimliga priser. De har ju slutat tillverkas så de som har dem tar bra betalt om de så även är begagnade.

Permalänk
Medlem

Apropå kompatibilitet...
Går det att spela mario kart double dash med åtta spelare via LAN mellan en gamecube och en Wii, med en vanlig trådlös ethernetbrygga för att koppla gamecubens broadband adapter till den trådlösa Wii?

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Apropå kompatibilitet...
Går det att spela mario kart double dash med åtta spelare via LAN mellan en gamecube och en Wii, med en vanlig trådlös ethernetbrygga för att koppla gamecubens broadband adapter till den trådlösa Wii?

Riktigt bra fråga! Fråga Nintendo eller prova (borde ju räcka med en Gamecube och en Wii)! Kan kanske fungera men man ska väl inte hoppas på alltför mycket eftersom det kanske inte ens är samma system. Men iofs borde det fungera tycker jag

Permalänk

Jag ropade hem en begagnad originalkontroll på tradera istället, men det låter ju som om jag bara hade otur med min 3:e part som jag köpte på Kjell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord E
Riktigt bra fråga! Fråga Nintendo eller prova (borde ju räcka med en Gamecube och en Wii)! Kan kanske fungera men man ska väl inte hoppas på alltför mycket eftersom det kanske inte ens är samma system. Men iofs borde det fungera tycker jag

Jag har hört att gamecubespel ska fungera bra på wii, även de som som har onlinefunktion.
Så den trådlösa nätverksfunktionen borde vara kompatibel med gamecubens broadband adapter, men man vet ju inte säkert..

Mario kart med mer än fyra spelare borde bli ett rätt fräckt partyspel.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Jag har hört att gamecubespel ska fungera bra på wii, även de som som har onlinefunktion.
Så den trådlösa nätverksfunktionen borde vara kompatibel med gamecubens broadband adapter, men man vet ju inte säkert..

Mario kart med mer än fyra spelare borde bli ett rätt fräckt partyspel.

Dom sket ju i att fixa så man kan spela multi med GBA-spel på DS så jag hoppas att dom inte gör samma miss igen

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Jag har hört att gamecubespel ska fungera bra på wii, även de som som har onlinefunktion.
Så den trådlösa nätverksfunktionen borde vara kompatibel med gamecubens broadband adapter, men man vet ju inte säkert..

Mario kart med mer än fyra spelare borde bli ett rätt fräckt partyspel.

Det fungerar inte att använda nätverksmöjligheterna i GC läge. Vart ju rätt värdelöst ändå, enda direkta anledningen till att folk köpte adaptern var för att Streama spel över nätverket.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum