Tearing med VGA-kabel från Joytech (X360)

Permalänk
Medlem

Tearing med VGA-kabel från Joytech (X360)

Har precis fått hem min nya Xbox 360 och köpte samtidigt en VGA-kabel på Webhallen för 199kr.

Xboxen är kopplad till min Panasonic PV60 42" med upplösning 1024*768.

När jag använder VGA kabeln blir det så kallad tearing-effekter när bilder rör sig på skärmen. Det är märkbart störande.
Använder jag den medföljande componentkabeln med upplösningen 720p blir detta ej märkbart.

Vad kan detta bero på?

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Tearningen beror helt och hållet på vilket spel man kör och det uppkommer varesig man kör med komponent eller VGA. Kan vara att du kör det i en lägre upplösning som gör att du upplever det mer?

Dessvärre finns det tearing i majoriteten utav 360 spel idag. Att utvecklarna inte kan sätta på simpel V-sync förstår jag inte.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Den tearing som uppstod med VGA-kabeln var ruskigt märkbar!
Med componentkabel var detta problem helt försvunnet till bekostnad av bildkvalitét.

Upplösningen som kördes via VGA var plasmans nativeupplösning, 1024*768 i Widescreen. Med component valde jag helt enkelt 720p.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Jag kan bara instämma med Arson. Med VGA (RGB-signal) får jag väldig tearing i alla spel jag prövat (inte så många, eftersom boxen åkte på reparation) till skillnad från samma spel med komponent. Däremot är jag väldigt nöjd med färgerna med VGA. Men tearingen är inte uthärdlig (1920x1080 console settings, men jag antar att den ställer ner till lägre när spel startar).

Jag kör inte joytech, utan original-vga-kabeln.

Permalänk
Medlem

Hmm, då är det alltså ingen mening att uppgradera till Microsofts egna slang.

Finns det ingen patch eller liknande för att slippa detta problem? Jag menar jag och gekk kan ju knappast vara de enda med samma problem...

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att det är fixat när jag får tillbaks den från reparation... ;D
Nej, men det finns kanske en liten liten möjlighet att det är hårdvarufel.

Permalänk
Medlem

Helskumt. Jag har lika mycket tearing oavsett ifall jag kör med VGA, Komponent eller Komposit. Kör PDZ för att testa förövrigt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

kör ni med "i" på komponent? sluta med det isf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint