Vista gadgets, kompabilitet och finjustering (tweaking)

Permalänk
Medlem

***Bort***

*Inlägg editerat av Kanel*
§7 - Inget snack om innehav av piratkopierat material i forumet.

Visa signatur

Så är det sagt och så skall det alltid vara.. / wlater

Permalänk
Medlem

Är det någon som har hittat en bra Wikipedia-gadget? Jag skulle behöva en där man kan skriva in något och sedan öppnas det i browsern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wlater
***Bort***

Vet inte, fråga en moderator?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wlater
***Bort***

ja, ni har ju endå fått formatera hdd o så;)

Permalänk
Medlem

Yey! Jag hade problem med bla Firefox och Steam förut. Jag såg att Linksys fixat en ny firmware till min router (RV042) och nu funkar programmen som vanligt igen!

Permalänk
Medlem
Citat:

How to Clean Install Windows Vista with Upgrade Media

www.winsupersite.com/showcase/winvista_upgrade_clean.asp

Citat:

Windows Vista Activity Center

www.winsupersite.com/vista/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag har haft en del problem med Firefox, programmet liksom stannar upp en stund då och då ("not responding", ni vet), men det kraschar aldrig, utan stannar upp en stund och fortsätter sedan som vanligt igen. Hur kan jag smidigast analysera VAD det är som drar mest processorkraft vid dessa 'avbrott'?

Jag får aldrig upp min "task manager" i tid när Firefox väl stannar. Kanske inte ens är Firefox? Kanske är någon process som slukar prestanda så att Firefox också hakar sig?

Hjälp?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Exakt vad är det som händer? Låser den sig vid något speciellt tillfälle?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

http://www.joejoe.org/forum/index.php?automodule=blog&blogid=...

Till vänster finns lite gadgets. Jag har inte fått messenger-prylen att funka hos mig, någon annan kanske har bättre lycka? (Jo jag vet, den är lite gammal och en beta.)

Permalänk
Medlem

Jag har ett X-fi xtream music men kan inte få min mic att fungera? Lösning någon?
Någon som vet om det är möjligt att fixa creatives snygga egna volym kontroll??

Permalänk
Medlem

Bra tråd, skönt att få lite info om vad som fungerar och vad som fungerar mindre bra eller inte alls. Själv så väntar jag med att köpa och installera Vista tills jag köper en ny burk om 2-3 månader då min nuvarande burk inte är bra nog. Min förhoppning är att det även kommit ut mycket mer drivrutiner och patchar för att stabilisera både operativsystem och mjukvaran till Vista fram tills dess.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte, blir hela tiden kickad av PUNKBUSTER i bf 2142. Hur åtgärdar jag detta? Kör med windows brandvägg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Men visst, är man sån kan man givetvis stänga av alla nya funktioner, köra windows classic och ha ett XP. (ironi)

Men det ar ju precis det manga vill, Xp + DX10 utan en massa knussligheter och prestanda sugande meningslosa funtioner.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

bitlord funkar i vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zooLiz
Jag fattar inte, blir hela tiden kickad av PUNKBUSTER i bf 2142. Hur åtgärdar jag detta? Kör med windows brandvägg

Högerklicka på BF ikonen och tryck på kör som administratör så ska det nog funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaden
Högerklicka på BF ikonen och tryck på kör som administratör så ska det nog funka.

Det hjälper inte tro mig, jag hade samma problem.
Jag blev tvungen att stänga av UAC, då funkade allt bra.

Permalänk

Någon som vet om det kommit någon program grej eller något så man kan fixa antal nerladdning rutor i Explorern från 2 till hur många som helt samtidigt ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman
Det hjälper inte tro mig, jag hade samma problem.
Jag blev tvungen att stänga av UAC, då funkade allt bra.

Jag gick in i utforskaren och utforskade CDen och sedan högerklick på autostart -> egenskaper -> kompatibilitet -> Kör i win xp sp2

Detta fungerar perfa

Permalänk
Medlem

Om du har ett ASRock 939DUAL-SATA2 moderkort och inte får nätverket/internet att fungera, testa att installera LAN-betadrivrutinerna för ASRock 939DUAL-VSTA. Det fungerade för mig.

http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=939Dual-VSTA

Permalänk

Mozilla Firefox fungerar lite dåligt med diverse filmklipp som är länkade på sidor, är detta något som går att fixa?
Drygt att behöva öppna Internet Explorer och kolla klippet där.

Permalänk
Medlem

mistar intarnet: Samma problem här, skit störande!

Permalänk
Medlem

Någon som kan få FF att bli standard webbläsare?

Permalänk
Hedersmedlem

Några blandade tips som kanske passar i denna tråd:

*För att snabbt starta program som ligger i "Quick Start"-fältet
Tryck Wintangent+X, där "X" är placeringen i fältet för programmet du önskar starta. Ligger exempelvis programmet Screamer Radio som nr 2, startas det genom kommandot Win+2.

*Det finns ett val för att visa aktivitet över LAN i nätverksikonen nere i Tray (nere vid klockan). Högerklicka på den och välj 'Visa aktivitet'.

*Du når Aktivitetshanteraren (Task Manager) direkt genom kommandot Ctrl+Shift+Esc.

*Få UPnP att fungera för µTorrent (utan att ändra med Services)
Gå till 'Start' | 'Nätverk' | Högerklicka på din router och välj att se egenskaperna | klicka 'Inställningar' | Välja att lägga till en ny tjänst.
Ta reda på datorns IP-adress (IPv4) genom att öppna startmenyn | skriv "cmd" | i kommandotolken skriva "ipconfig" och leta upp och memorera/kopiera IPv4-adressen.
I fönstret för ny tjänst skriver du in IPv4-adressen i avsett fält och porten du angett i µTorrent i de båda nedersta fälten.

Notera att loggen i µT fortfarande säger att porten inte kan öppnas, men den gröna symbolen indikerar att det ändå fungerar.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får svenska som språk? Har finska nu. Och är lite bättre på svenska så det skulle underlätta litet.

Och är det ngn som får artifakter eller va man nu ska kalla det, grafikfel när man skall ge lov åt ngt program när man installerar dem. Dessa uppstår endast vid det tillfället. :S
Kan man stänga av ngn funktion så att man alltid måste ge lov åt Vista, eller hur det nu är. Kommer ihåg att det inte behövdes i Xp?

Tack.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Bra tips Kanel! Man kan även nå Task manager snabbt genom att högerklicka på aktivitetsfälet och välja Task manager där. Sen personligen så ser jag ingen anledning att ha kvar UPnP, hade den avstängd i XP med. (:

I'm: Menar du UAC? Du kan stänga av den om du vill, fast då bör du stänga av Security center i tjänster med så att du slipper få varning om att din dator inte är skyddad hela tiden. Ser dock ingen större anledning att stänga av den, det är inte så jätteofta den används direkt efter att man installerat allt och så.
Och vad gör grafikfel får du? Menar du att allt blir skuggat på skärmen utom rutan om att du måste ge tillstånd till Vista? Det är meningen att det ska vara så.

Har för övrigt gått tillbaka till mitt XP Pro igen, tillfälligt. Så fort det börjar ordna upp sig med drivrutinerna och min 64-bits version har anlänt så kör jag Vista igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Bra tips Kanel! Man kan även nå Task manager snabbt genom att högerklicka på aktivitetsfälet och välja Task manager där. Sen personligen så ser jag ingen anledning att ha kvar UPnP, hade den avstängd i XP med. (:

I'm: Menar du UAC? Du kan stänga av den om du vill, fast då bör du stänga av Security center i tjänster med så att du slipper få varning om att din dator inte är skyddad hela tiden. Ser dock ingen större anledning att stänga av den, det är inte så jätteofta den används direkt efter att man installerat allt och så.
Och vad gör grafikfel får du? Menar du att allt blir skuggat på skärmen utom rutan om att du måste ge tillstånd till Vista? Det är meningen att det ska vara så.

Har för övrigt gått tillbaka till mitt XP Pro igen, tillfälligt. Så fort det börjar ordna upp sig med drivrutinerna och min 64-bits version har anlänt så kör jag Vista igen.

Antagligen menar jag det! Ja det blir skuggat men det uppstår små artifakter runt rutan o i vissa fall kan man inte se den bara knappen. :/

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Bra tips Kanel! Man kan även nå Task manager snabbt genom att högerklicka på aktivitetsfälet och välja Task manager där.

Självklart, men kortkommando är mer smidigt, även om just dessa tre tangenter inte sitter optimalt i förhållande till varandra.

OT: Bra koll MS har på sina grejer. I förrgår fick jag mail om att leveransen av min beställda x64-skiva dröjer, med förväntat avsändningsdatum den 26:e. Nu ikväll fick jag mail om att den redan är skickad...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Självklart, men kortkommando är mer smidigt, även om just dessa tre tangenter inte sitter optimalt i förhållande till varandra.

OT: Bra koll MS har på sina grejer. I förrgår fick jag mail om att leveransen av min beställda x64-skiva dröjer, med förväntat avsändningsdatum den 26:e. Nu ikväll fick jag mail om att den redan är skickad...

Inte optimalt? Finns ju inget bättre. Vänster tumme över ctrl och shift och långfingret på esc. Man behöver inte titta på var man trycker eftersom det är kanten på tangentbordet, det här går ju att göra i sömnen

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Spara favoriter?

Har problem i Vista med att spara favoriter i internet explorer. Jag har importerat de favoriter jag hade i xp och när man nu trycker på "Lägg till i Favoriter" så komer det upp en ruta med:

"Det gick inte att skapa (hemsida, t ex Sweclockers.com)
Odefinerat fel"

Någon som vet hur det kan lösas? Lite jobbigt
Sen när man drar ut en genväg från adressfältet till skrivbordet så fungerar den inte, det står:

"Målet för den här Internetgenvägen är ogiltigt. Gå till egenskapssidan för internetgenvägar och kontrollera att rätt mål har angetts."

Visa signatur

Dator: Antec miditower - Asus P5N-E SLI - Intel core 2 duo E6400 2.13GHZ - Hiper Nätaggregat ATX 580W - 2x1024 MB RAM - Samsung SpinPoint T166 320GB - Sapphire Radeon X1950PRO 256MB

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hör hit, men är det någon som får lite äldre logitech hårdvara att funka?
Tex. MX500 och joysticken extreme 3d Pro.

Eller är det helt enkelt logitech som är sega med drivrutinerna?

Visa signatur

Asus P5kpl | E8500@3,8 | 4Gb | hd 4850 | P182b | Corsair 520w |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crater
Vet inte om det hör hit, men är det någon som får lite äldre logitech hårdvara att funka?
Tex. MX500 och joysticken extreme 3d Pro.

Eller är det helt enkelt logitech som är sega med drivrutinerna?

Mitt Logitech-tangentbord och min MX700 fungerar utmärkt.