Vista gadgets, kompabilitet och finjustering (tweaking)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Går ändra vad stäng av knappen i startmenyn ska göra.
Hardware and Sound -> Powersettings -> Edit Plan Settins -> Advanced

Är inte riktigt säker på om jag förstår. Hardware and sound? Var hittar du det? Låter som en skum kombination av inställningar. "Hårdvara och ljud"? Power Options i Kontrollspanelen du menar? Hittade något i menyn till vänster som heter "Chose what the power button does", men det tycks inte lägga in stäng av-knappen i startmenyn. Påverkar inte den bara vad den fysiska Av/På-knappen på datorchassit? Hur som helst var den redan inställd på "Shut down".

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Är inte riktigt säker på om jag förstår. Hardware and sound? Var hittar du det? Låter som en skum kombination av inställningar. "Hårdvara och ljud"? Power Options i Kontrollspanelen du menar? Hittade något i menyn till vänster som heter "Chose what the power button does", men det tycks inte lägga in stäng av-knappen i startmenyn. Påverkar inte den bara vad den fysiska Av/På-knappen på datorchassit? Hur som helst var den redan inställd på "Shut down".

Han skrev troligtsvis fel och menade egentligen Kontrollpanelen.

I vilket fall så är jag rätt säker på att det går att ändra, men sittar inte på Vista nu så jag kan inte kika själv. Men det borde ju inte vara alltför svårt att hitta om du kollar igenom kontrollpanelen under lämpliga punkter, framför allt Power options som redan nämnts. Kolla i Personalize med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Är inte riktigt säker på om jag förstår. Hardware and sound? Var hittar du det? Låter som en skum kombination av inställningar. "Hårdvara och ljud"? Power Options i Kontrollspanelen du menar? Hittade något i menyn till vänster som heter "Chose what the power button does", men det tycks inte lägga in stäng av-knappen i startmenyn. Påverkar inte den bara vad den fysiska Av/På-knappen på datorchassit? Hur som helst var den redan inställd på "Shut down".

Ja det är poweroptions i kontrollpanelen jag menar, läste bara vad som stog längst upp i "adress"fältet och skrev av det.

Om du där trycker på "change plan settings" under den aktiva profilen kan du sedan trycka på advanced för att få upp en lång lista på massa expanderbara alternativ. Under "powerbuttons and lid" har du ett alternativ för startmenyn.

Permalänk
Medlem

CS 1.6 fungerar endast i software mode för mig, inte i OPEN GL.
Det betyder förståss att det inte går att lira cs 1.6 i vista för mig, har förstått att det fungerar för vissa, kan inte svara på vad det beror på faktiskt...nyare graffe kanske.

Kan någon bekräfta att det idag inte finns något sätt att partitionera hårddisken från vista på?

gjorde tabben att formatera och installera vista först, och inte xp, och nu vore det mycket segt att behöva formatera skiten igen...

Permalänk
Medlem

Administratörsverktyg-Datorhantering-Diskhantering

Partitioneringsfunktionerna är mycket bättre i Vista, du kan till och med krympa existerande partitioner.

Dock så kan den fortfarande bara göra Primära och inte Förlängda logiska partitioner vilket är rätt kasst.

Permalänk
Medlem

Tack:)
jag upptäckte det, det var ju helt fantastiskt bra.

Försökte sen boota xp från skiva (XP pro ultimate), efter ett tag kommer det upp en varning att "all data kommer tas bort och skrivas över" av XP, utan att jag får välja vilken partiotion den ska läggas in på.
någon lösning?

Permalänk
Medlem

om den skriver över xp så bör det ju bli på den partition du har xp på eller hur?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Alltså, det var inte så jag menade...men skit samma, nu är det nya problem som gäller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Mycket möjligt och troligt att det är så, men bäst att kolla för säkerhets skull.

Ska bli intressant när (tror knappast det förtjänar ett "om") slipstreamprogrammen för Vista kommer ut, man bör ju kunna banta ner det rätt rejält.

Man kan fråga sig vad det egentligen är som tar så grymt mycket plats för Vista, mitt engelska Business tar ~8gb när hibernations- och pagingfilen är borttagna, jämfört med mitt svenska XP Pro som inte ens tar 2gb (visserligen slipstreamat, men tog bara bort lite småfunktioner som WMP, Indexering och systemrestore).
Man hade kunnat tänka sig att Vista skulle blivit 4-5gb, men 8gb? Icke.

Vlite Beta finns ute, man kan ta bort en hel del trots att det bara är beta.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Provade prog:

Mohaa - fungerar ej, vet ej varför. Vill gärna ha hjälp.

ASE - vista gnäller om det, men det verkar funka iaf.

D-Tools v4.08HE - funkar, men kan inte stänga autostart, i regedit finns ingen post att ta bort i ".../.../run"

Fråga:

Varje kväll ser jag och frugan på ett avsnitt av prison break eller rome eller någon annan serie på tv, via datorn. Varje morgon när familjen sover tittar jag på ett avsnitt av Naruto eller nåt annat som bara jag tittar på, medan jag äter frukost. Jag kör extended desktop, så eftersom jag aldrig kommer ihåg att flytta tillbaka spelaren till skrivbordet på kvällen så måste jag starta tvn varje morgon för att hitta spelaren och flytta tillbaka den till skrivbordet. Kan någon berätta för mig hur jag får tillbaka spelaren till skrivbordet utan att sätta på tv:n? Jag vill inte ändra till clone mod och jag vill inte köra två olika spelare. Tack!

Gadgets:

Jag undrar varför ingen ställt den självklara frågan - tempmätare och tempvakt som gadget? Nåt i stil med abiteq.

Visa signatur

hp pavilion slimline s3050sc

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tihimasmo
[...]
Fråga:

Varje kväll ser jag och frugan på ett avsnitt av prison break eller rome eller någon annan serie på tv, via datorn. Varje morgon när familjen sover tittar jag på ett avsnitt av Naruto eller nåt annat som bara jag tittar på, medan jag äter frukost. Jag kör extended desktop, så eftersom jag aldrig kommer ihåg att flytta tillbaka spelaren till skrivbordet på kvällen så måste jag starta tvn varje morgon för att hitta spelaren och flytta tillbaka den till skrivbordet. Kan någon berätta för mig hur jag får tillbaka spelaren till skrivbordet utan att sätta på tv:n? Jag vill inte ändra till clone mod och jag vill inte köra två olika spelare. Tack!
[...]

Om du kan alt+tabba eller bara markera spelaren i aktivitetsfältet (så den har fokus alltså) så ska det nog gå att ordna om du har en vettig mediaspelare som använder windowsfönster.
Testa det här på en vanligt fönster i windows som du har markerat (men inte förstorat). Utan att hålla in tangenter så tryck på knapparna i den här ordningen:
alt,mellanslag,nerpil,enter.
Nu är det bara att röra fönstret med musen eller piltangenterna. Du vet väl hur skärmarna är logiskt placerade så det borde vara lätt att hitta tillbaka till datorskärmen då.
Om spelaren är maximerad så får du nog "restore"/"återställ" först. T.ex. fungerade det här på IE7 fönster men inte firefox, så jag kan inte garantera.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

bra tråd, har inte lyckats av stänga av varningen om ont om ledigt diskutrymmen i Vista eftersom register posten man gjörde ändring i på Xp är borta i Vista, någon som vet?

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk

Tack för tipset om flytt. Nu längtar jag bara efter tips på resten.

Prog testat:

AbitEQ - funkar ej.

Efterlyser ett bra tempmonitor program som funkar med vista. (Ultimate, 32)

Tack tack.

Visa signatur

hp pavilion slimline s3050sc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbrolle
bra tråd, har inte lyckats av stänga av varningen om ont om ledigt diskutrymmen i Vista eftersom register posten man gjörde ändring i på Xp är borta i Vista, någon som vet?

Hmm, kikat runt överallt? Nästan säker på att jag stängde av det i Vista någonstans. Kolla typ egenskaper på hårddiskarna, papperskorgen, diskrensning etc.

tihimasmo: Om du tycker det är viktigt så skaffa Everest (förslagsvis Ultimate Edition), kan monitora varenda del av din dator som går. Har dock inte testat det i Vista, men ser ingen anledning att det inte skulle fungera.

Permalänk

kostar pengar?

Visa signatur

hp pavilion slimline s3050sc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Hmm, kikat runt överallt? Nästan säker på att jag stängde av det i Vista någonstans. Kolla typ egenskaper på hårddiskarna, papperskorgen, diskrensning etc.

tihimasmo: Om du tycker det är viktigt så skaffa Everest (förslagsvis Ultimate Edition), kan monitora varenda del av din dator som går. Har dock inte testat det i Vista, men ser ingen anledning att det inte skulle fungera.

har hittat 2 nyklar som är kopplade till det nämligen
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows Search/Gather/LowDiskMinimumMBytes
och
HKEY_LOCAL_MACHINE/\Software\Microsoft\Windows Search\Gathering Manager\BackOffLowDiskThresholdMB

den första kan jag ändra från c8 ( 200 mb gränsen innan vista varnar om ont om ledigt utrymmen )) till 0 . Post nummer 2 kan jag inte ändra , har kollat runt på google och man måste ändra nåt, jag citerar : a new way for vista is setting both to nil
"HKLM\Software\Microsoft\Windows Search\Gather\LowDiskMinimumMBytes"

"HKLM\Software\Microsoft\Windows Search\Gathering Manager\BackOffLowDiskThresholdMB"

But before this remember my probably need to change ownership of the Key
so that you can change permissions to your user or administrator to full control.
Någon som vet hur vad man menar med need to change ownership of the Key?
Tacksam för hjälp

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbrolle

But before this remember my probably need to change ownership of the Key
so that you can change permissions to your user or administrator to full control.
Någon som vet hur vad man menar med need to change ownership of the Key?
Tacksam för hjälp

Markera nyckel. Edit-menyn, permissions.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tihimasmo
kostar pengar?

Betala, gör som dom flesta andra skulle gjort här eller skyll dig själv. >_>

Permalänk
Medlem

Kan upplysa om att Adaptech 2940U2W inte fungerar i vista ultimate 64 iaf.
Annars fungerar väl det mesta hjälpligt om man har mycket minne
ska hem å prova stänga av lite tjänster sen

Btw (om ingen lyckats att INTE nämna det tidigare...) så fungerar smb-shares med xbmc skitkass i vista, googlade lite olika lösningar nyss men har inte hunnit testa dem..

Visa signatur

...excellent

Permalänk

Ok, nya problem. Testade everest ultimate för att se om det var bra. Funkade bra och en gadgetpanel fanns till vista sidopanel, med vad man än ville ha för nuffror. Problemet jag stötte på är att jag inte får programmet att starta upp med windows, eftersom jag måste tillåta det varje gång det startas. Jag har redigerat tillståndet i egenskaper och jag kör som admin.
Ytterligare ett problem är att det inte minimerar till tray, som jag har markerat i pref-menyn. Kanske nåt som löser sig om man köper fullversion.

Visa signatur

hp pavilion slimline s3050sc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tihimasmo
Ok, nya problem. Testade everest ultimate för att se om det var bra. Funkade bra och en gadgetpanel fanns till vista sidopanel, med vad man än ville ha för nuffror. Problemet jag stötte på är att jag inte får programmet att starta upp med windows, eftersom jag måste tillåta det varje gång det startas. Jag har redigerat tillståndet i egenskaper och jag kör som admin.
Ytterligare ett problem är att det inte minimerar till tray, som jag har markerat i pref-menyn. Kanske nåt som löser sig om man köper fullversion.

Har som sagt personligen inte testat det i Vista, men om du är osäker så kan du ju faktiskt snika ner det lite snabbt på ett mindre lagligt sätt, och är du nöjd så köper du det sen om du vill.

Sen så finns det många olika program till XP för att lägga till en extra ikon bredvid Minimera, Maximera och Stäng (eller högerklicka på minimera istället för en extra ikon) för att minimera till Systemtray, det är möjligt att det nu finns uppdaterade versioner för Vista, så kika runt lite (läs: Google ). Testade bland annat TrayIt till XP för ett tag sen och det var riktigt trevligt och smidigt program som inte tog några extra systemresurser.

Permalänk

Jag har ett problem med CS som jag skulle vilja ha hjälp med, så fotr jag trycker på musen i cs så blir skärmen svart, detta vara i 0.5 sek , sen är den som vanligt igen. (har nvidia, vista buisnnies och senaste drivar) nån som vet vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

************************************************
Behåll det här e-postmeddelandet som referens.
************************************************

Artiklar i din beställning av Microsoft-produkter skickades idag.

Beställning för: Windows Vista AM
Beställningsdatum: February 2, 2007

Yosh! Äntligen kommer mitt x64 Vista Business! :>

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
************************************************
Behåll det här e-postmeddelandet som referens.
************************************************

Artiklar i din beställning av Microsoft-produkter skickades idag.

Beställning för: Windows Vista AM
Beställningsdatum: February 2, 2007

Yosh! Äntligen kommer mitt x64 Vista Business! :>

Min HP x64 skiva ska ha skickats den 15:e, men än har jag inte sett till den. =/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Då var den äntligen här
http://www.tweakguides.com/TGTC.html
Håll till godo - o springer ni på nått som är jätteintressant så ta gärna upp det här.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
http://www.joejoe.org/forum/index.php?automodule=blog&blogid=...

Till vänster finns lite gadgets. Jag har inte fått messenger-prylen att funka hos mig, någon annan kanske har bättre lycka? (Jo jag vet, den är lite gammal och en beta.)

Vet ni om det finns någon gadget som visar både MSN och antalet epost, som i MSN ordinarie fönster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evertwes
Vet ni om det finns någon gadget som visar både MSN och antalet epost, som i MSN ordinarie fönster.

Är det inte bättre att helt enkelt köra vanliga MSN? :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Är det inte bättre att helt enkelt köra vanliga MSN? :/

Det kan nog vara sant jag trodde att jag kunde få eposten. Det är den jag är intresserad av att få i en gadget. Som det är nu kan fönstret för MSN ligga dolt o då ser man det inte.

Permalänk
Medlem

Om du har Gmail så skaffa Gmail Notifier, en underbar skapelse. (: