Olika märken på minnen => kompabilitetsproblem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Olika märken på minnen => kompabilitetsproblem?

Har sedan tidigare 2x512Mb TwinMOS twister PC3200 C2 som jag kört med en längre tid utan problem, men nyligen bestämde jag mig för att uppgradera lite, så skaffade 2x512Mb Corsair Value Select PC3200 CL2.5.

Problemet som jag fått är att jag inte får systemet stabilt om jag har bägge paren minnen inkopplade. Kör jag med TwinMOS minnena i slot 1+3 och Corsair-minnena i 2+4 så Krashar WoW med ganska täta mellanrum (möjligt att andra spel gör också, har inte provat), byter jag istället, så att jag har Corsair i 1+3 och TwinMOS i 2+4 så startar systemet om sig allt som oftast oavsett om jag gör något krävande eller inte.

Kör jag bara med antingen Corsair eller TwinMOS, så funkar allt utan problem, så det verkar inte vara något fel på någon av minnes-stickorna, problemen uppkommer bara när jag har alla 4 inkopplade samtidigt.

Någon som har några förslag på något mer som jag kan prova, eller ska jag ge upp och acceptera att minnena inte kommer samarbeta?

Har ett ASUS P4P-800E deluxe moderkort, om det är till någon hjälp.

Uppdatering:

Om jag sätter kortena i "udda par", dvs, Corsair i 1+2 och TwinMOS i 3+4 så verkar det som att systemet kör stabilt, men då får jag inget dual-channel.