Shanghai - AMD:s första 45 nanometersprocessor?

Permalänk
Melding Plague

Shanghai - AMD:s första 45 nanometersprocessor?

AMD:s första processor som skall tillverkas med en 45-nanometersprocess och som skall efterträda den ännu ej släppta Barcelona-processorn heter Shanghai och skall dyka upp någon gång i 2008.

Läs nyheten: Shanghai - AMD:s första 45 nanometersprocessor?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket bara bekräftar att 65nm-processorer för AMD kommer att bli kortlivade (jfrt med 90nm).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ja, mindre än 12 månader mellan 65nm och 45nm. Sen o andra sidan så har inte AMD hållit sina egna lanseringsscheman den sista tiden. Så tiden får helt enkelt utvisa om 45nm släpps i tid.

Permalänk
Avstängd

Skulle börja produceras andra halvan av 2008. Kan betyda första halvan 2009 för oss. Det är ändå mer än 2 år, nästan 2.5 i värsa fall även fast dom inte spräcker tidsschemat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Skulle börja produceras andra halvan av 2008. Kan betyda första halvan 2009 för oss. Det är ändå mer än 2 år, nästan 2.5 i värsa fall även fast dom inte spräcker tidsschemat.

Ifall det skulle stämma så hamnar de 1,5 år efter Intel på 45nm...... Inte bra....

Permalänk
Medlem

Keep it up AMD. 65 nm vara inte länge men i alla fall.

Jag är iofs bara glad att de sparkade Intel i arschlet så att vi får se lite rörelse på marknaden.

Permalänk
Medlem

Tycker bara det är synd att det inte finns fler stora aktörer på markanden. Hade VIA haft samma kapital som AMD så hade det varit en väldigt intressant situation på marknaden idag.

Permalänk
Medlem

Instämmer.

Rätta mig om jag har fel här nu men höll inte Intel på att pressa bort VIAs möjligheter att göra x86 chip med ett licens/Patent krig eller något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Instämmer.

Rätta mig om jag har fel här nu men höll inte Intel på att pressa bort VIAs möjligheter att göra x86 chip med ett licens/Patent krig eller något?

Jo, något om att VIA skulle använda Intels patent utan tillåtelse. Var någon strid om att de nyttjade FSB bus också. Hoppas de klurar ut det.

AMD hade ju kunnat vissa sig stora här med att erbjuda korslicensiering till VIA. På detta sätt hade VIA kunnat nyttja HTT istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
AMD hade ju kunnat vissa sig stora här med att erbjuda korslicensiering till VIA. På detta sätt hade VIA kunnat nyttja HTT istället.

Genom att hjälpa en aktor som konkurrerar på bl a framtida tänkta marknader?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Genom att hjälpa en aktor som konkurrerar på bl a framtida tänkta marknader?

Point beeing? Är det inte AMD som whinar titt som tätt om monopol intel som inte är särskilt samarbetsvilliga för fem öre?

Edit: http://pic1.picbin.net/direct/kedmzis.jpg <--- hihihi

Permalänk
Medlem

"AMD och IBM tillkännagav nyligen att de är nära att skapa 45-nanometerskretsar med high-k-teknik."

High-k-teknik? Vad är det? Låter coolt iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
"AMD och IBM tillkännagav nyligen att de är nära att skapa 45-nanometerskretsar med high-k-teknik."

High-k-teknik? Vad är det? Låter coolt iaf

Citat:

The term high-κ dielectric refers to a material with a high dielectric constant (κ) (relative to silicon dioxide) used in semiconductor manufacturing processes which replaces the silicon dioxide gate dielectric. The implementation of high-κ gate dielectrics is one of several strategies developed to allow further miniaturization of microelectronic components, colloquially referred to as extending Moore's Law.

Vill du veta mer så kan du läsa på följande länk: http://en.wikipedia.org/wiki/High-k_Dielectric

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37253

Permalänk
Medlem

Ni har stavat fel på Barcelona i nyheten. Vart fasen finns redaktionsmedlemspresentationen så man vet vart man ska skicka PM eller mail?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Ni har stavat fel på Barcelona i nyheten. Vart fasen finns redaktionsmedlemspresentationen så man vet vart man ska skicka PM eller mail?

http://sweclockers.com/info_contact.php ???

längst nere på sidan till höger

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på en octocore från AMD? Skulle inte förvåna mig om Intel kom först med en sån.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
http://sweclockers.com/info_contact.php ???

längst nere på sidan till höger

Va fan! Jag kollade överallt _utom_ just neråt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ifall det skulle stämma så hamnar de 1,5 år efter Intel på 45nm...... Inte bra....

AMD brukar klara sig längre per process så att säga. Dom tar igen svagheten att inte ha råd att köra snabb övergång, med att göra chip som är bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMD brukar klara sig längre per process så att säga. Dom tar igen svagheten att inte ha råd att köra snabb övergång, med att göra chip som är bättre.

Spekulationer, men hursomhelst, AMD kan överraska.
Man kan ju undra var AMD vore idag utan samarbetet med IBM, det verkar ju som de kommer som räddaren i nöden varje gång de ligger illa till.
Eller är det kanske tvärt om?

Permalänk
Medlem

för att citera någon som jag inte kommer ihåg så väckte AMD jätten intel och intel kommer aldrig att göra om samma misstag som de gjorde, amd har ingen chans i framtiden imo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SBeaver
Spekulationer, men hursomhelst, AMD kan överraska.
Man kan ju undra var AMD vore idag utan samarbetet med IBM, det verkar ju som de kommer som räddaren i nöden varje gång de ligger illa till.
Eller är det kanske tvärt om?

Jag sa inte hur det blir denna gången. Jag sa hur det blivit alla gånger innan. Med andra ord spekulerar jag inte. Däremot så har man väl en förhoppning att AMD ska klara av att göra om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Skulle börja produceras andra halvan av 2008. Kan betyda första halvan 2009 för oss. Det är ändå mer än 2 år, nästan 2.5 i värsa fall även fast dom inte spräcker tidsschemat.

Intel ska ju inte släppa sina 45 nanometers fören under 2008 heller så ser inte att dom så sett ligger så mycket efter.

Bara för dom har fungerande chip i labben så betyder inte det att intel är nära att kunna massproducera heller. Gäller att få gelds som är höga nog för att processen ska gå med vinst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Intel ska ju inte släppa sina 45 nanometers fören under 2008 heller så ser inte att dom så sett ligger så mycket efter.

Bara för dom har fungerande chip i labben så betyder inte det att intel är nära att kunna massproducera heller. Gäller att få gelds som är höga nog för att processen ska gå med vinst.

Dom bör med lite tur kunna finnas på hyllan kring årsskiftet 2007/2008.
http://www.intel.com/technology/silicon/45nm_technology.htm
"Intel's 45nm Manufacturing"
"Intel's is currently developing its 45nm process on 300mm wafers in Hillsboro, Oregon, in D1D, a fab with clean-room space equivalent to 3.5 football fields. Two new 300mm fabs are being built for the coming 45nm ramp: Fab 32 in Ocotillo, Arizona (production due to start in the second half of 2007) and Fab 28 in Israel (production to start in the first half of 2008)."

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo
för att citera någon som jag inte kommer ihåg så väckte AMD jätten intel och intel kommer aldrig att göra om samma misstag som de gjorde, amd har ingen chans i framtiden imo

Inte för att du har en susning om vad du pladdrar om, men enligt vad du säger så vore Intel ena jävlar på att snooza.

Både Athlon XP- och Athlon 64-familjerna har dominerat ordentligt (prestandamässigt) på marknaden under sin livstid.

Ser man det hela ur ett utvecklingsperspektiv, så är det Intel som ligger risigt till. Så kopiöst mycket bättre är inte C2D än nuvarande AMD-arkitektur. AMD å andra sidan är "snart" klara med sin nya arkitektur, och det vore konstigt om den inte vore bättre än Core-arkitekturen. Vad det innebär talar ju för sig självt..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Inte för att du har en susning om vad du pladdrar om, men enligt vad du säger så vore Intel ena jävlar på att snooza.

Både Athlon XP- och Athlon 64-familjerna har dominerat ordentligt på marknaden under sin livstid.

Ser man det hela ur ett utvecklingsperspektiv, så är det Intel som ligger risigt till. Så kopiöst mycket bättre är inte C2D än nuvarande AMD-arkitektur. AMD å andra sidan är "snart" klara med sin nya arkitektur, och det vore konstigt om den inte vore bättre än Core-arkitekturen. Vad det innebär talar ju för sig självt..

Så du anser att ett företag med runt 20% av marknaden "dominerar" när konkurrenten har över 70%??

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Så du anser att ett företag med runt 20% av marknaden "dominerar" när konkurrenten har över 70%??

Ett företag är sällan störst pga att dom har bäst produckter. Störst är dom oftast då dom, var först med produckten och därmed har ett försprång i storlek, har volymer, har kontrackt och avtal med andra företag. Hade företagn gjort som vi konsumenter köpt bästa processorn som fans just nu så hade lätt 80% vart AMD maskiner när K7 och K8 regerade av alla fabriksmaskineran från HP, dell mm men så fungerar det inte. Fins avtal och andra facktorer som styr mer än 20% prestanda hit eller dit.

Sedan glömmer folk också att AMD bara ägnar ca 30% av sin producktionskappasitet åt processorer (inte ATI inträknat) rästen är deverse minneskretsar som EEPROM mm som dom säljer mycket av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Så du anser att ett företag med runt 20% av marknaden "dominerar" när konkurrenten har över 70%??

Felsyftning av mig där, jag menade prestandamässigt.

För att få ett bättre perspektiv över det kan du ju jämföra deras marknadsandelar FÖRE och EFTER Athlon-epoken.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Felsyftning av mig där, jag menade prestandamässigt.

För att få ett bättre perspektiv över det kan du ju jämföra deras marknadsandelar FÖRE och EFTER Athlon-epoken.

Eftersom jag haft datorer som hobby de senaste 10 åren, så är jag väl medveten om att det var med Athlon som AMD började komma in i matchen på riktigt. Med mina ögon sett då med K7 socket A (T-bird och Spitfire.).

pa1983:
Var har du hittat den siffran? 30%

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Eftersom jag haft datorer som hobby de senaste 10 åren, så är jag väl medveten om att det var med Athlon som AMD började komma in i matchen på riktigt. Med mina ögon sett då med K7 socket A (T-bird och Spitfire.).

pa1983:
Var har du hittat den siffran? 30%

AMD började inte göra x86 processorer. Dom har gjort anant lågt före dess. Är ju inte föres på 80 talet dom gav sig in på x86 marknaden och nu med ATI så har dom väl ännu störe producktion av x86 processorer och GPU:er. Men AMD gör mycket mer än bara processorer.

ca 30% sa jag eller 1/3 å det är väl en ganska känd siffra som gällt under K6/K7 tiden men det är väl itne förens på senare år dom ökat upp med många nya fabriker just för processorer men man ska fan itne tro att AMD primärt livnärar sig på processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
AMD började inte göra x86 processorer. Dom har gjort anant lågt före dess. Är ju inte föres på 80 talet dom gav sig in på x86 marknaden och nu med ATI så har dom väl ännu störe producktion av x86 processorer och GPU:er. Men AMD gör mycket mer än bara processorer.

ca 30% sa jag eller 1/3 å det är väl en ganska känd siffra som gällt under K6/K7 tiden men det är väl itne förens på senare år dom ökat upp med många nya fabriker just för processorer men man ska fan itne tro att AMD primärt livnärar sig på processorer.

Vad jag kan se på deras senaste finansiella rapport för fjärde kvartalet så verkar processorer vara den största inkomstkällan, och där medparten av produktion läggs också. Så visst fan är deras primära inkomstkälla