Produkttest: Asus Commando

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Asus Commando

Att sockel 775-moderkort med P965-kretsar är riktigt populära just nu är inte någon hemlighet, men oftast är de ett billigare alternativ. Vi har dock börjat se dyrare och mer extrema modeller. Asus Commando tillhör dessa och är helt dedikerat till datorspelare/överklockare. Vi vågar kalla moderkortet extremt, men räcker det till för att motivera en prislapp på runt 2200 kronor?

Läs produkttestet: Asus Commando

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra test 965 korten är väldigt bra idag. Alla tillverkare har väldigt bra kort ute, konkurrensen är verklien hård.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Vilket val av namn..
Men konkurrensen är liten om man vill ha kvalitet, asus eller epox..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Myket fint moderkort, tänker framförallt på placeringen av kontakterna och det faktumet att man själv kan avgöra om man vill använda det medskickade ljudkortet. Men jag vet ifan ifall jag hade varit villig att lägga 2200kr på det. Tycker att det då borde ha ingåt ett WiFi-kort i still med de som återfinns på P5B Deluxe eller P5W DH DELUXE

Permalänk
Medlem

mmm... asus. Mycket fint kort och även ett bra test måste jag säga.

Permalänk
Medlem

synd bara att displayen sak sitta bakom den va ju fin hehe

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Hedersmedlem

Snälla tillverkare.. ge fan i att ta bort parallellporten och serieportarna.. de må vara hur omoderna som helst, men det är de enda portarna man som en hyfsat normal användare kan använda för hemmabyggen. USB i all ära, men det är för krångligt att bygga saker själv till.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Ser rätt nijs ut, rent och fint runt sockeln så det får plats gigantiska kylare för de som riktigt vill OC.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Snälla tillverkare.. ge fan i att ta bort parallellporten och serieportarna.. de må vara hur omoderna som helst, men det är de enda portarna man som en hyfsat normal användare kan använda för hemmabyggen. USB i all ära, men det är för krångligt att bygga saker själv till.

Tycker också det är lite synd. Man kan som tur är köpa USB->serie/parallel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Snälla tillverkare.. ge fan i att ta bort parallellporten och serieportarna.. de må vara hur omoderna som helst, men det är de enda portarna man som en hyfsat normal användare kan använda för hemmabyggen. USB i all ära, men det är för krångligt att bygga saker själv till.

Tack! Helt riktigt. En dator som inte ens har RS232 kan knappast kallas för dator. RS232 är ju Gränssnittet med stort G. USB är ingen ersättare, bara ett komplement. USB har styva jobbiga kablar och tål inte mer än 5 meter utan aktiv repeater. Programmeringen av USB ska vi inte ens tala om, eller kontaktstandarden...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Vilken vacker layout särskillt i området runt CPU:n

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

trevligt. bra att ljudkortet är löstagbart, för tusan vad krångel jag haft för att få burken att ignorera det inbyggda..

är det bara jag som vill se bilder på bios? (inställningskärmskottalltsågivetvisochintespindlar..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Detta comando kortet är onekligen intressant men ingen SLI kompabilitet??? Trist

Jag vet inte var jag ska skriva detta med det känns ok att skriva det i ett test för ett moderkort. När ska vi få se ett test på EVGA's nForce 680i SLI? Om något kort verkat intressant för överklockare så är det ju det kortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tack igen för en bra test, ni ligger alltid ett steg före när det gäller att testa komponenter som säker många funderar att köpa för att uppgraderar sina datorer. Har varit nyfiken på E4300 även om jag har redan 2 c2d datorer, det är svårt att motstå en så pass överklock vänligt processor som man för dem pengarna.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Snälla tillverkare.. ge fan i att ta bort parallellporten och serieportarna.. de må vara hur omoderna som helst, men det är de enda portarna man som en hyfsat normal användare kan använda för hemmabyggen. USB i all ära, men det är för krångligt att bygga saker själv till.

Jag var tvungen att lägga min ihopbyggda LCD-display i lådan när jag uppgraderade mitt system.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scottet
Detta comando kortet är onekligen intressant men ingen SLI kompabilitet??? Trist

Jag vet inte var jag ska skriva detta med det känns ok att skriva det i ett test för ett moderkort. När ska vi få se ett test på EVGA's nForce 680i SLI? Om något kort verkat intressant för överklockare så är det ju det kortet.

EVGA vet jag inte om det blir något av men absolut 680i SLI, när vågar jag inte utala mig om.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scottet
Detta comando kortet är onekligen intressant men ingen SLI kompabilitet??? Trist

Jag vet inte var jag ska skriva detta med det känns ok att skriva det i ett test för ett moderkort. När ska vi få se ett test på EVGA's nForce 680i SLI? Om något kort verkat intressant för överklockare så är det ju det kortet.

Bara att hoppas att det kortet överlever ett två veckors testande....tveksamt..

Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte gillar de s.k. heatpipe-lösningarna?
Bra kylning i all ära men när man låser utformingen sådär så blir det väldigt jobbigt för alla som inte har moderkortet sittandes "rätt".

Riktigt trevligt kort i övrigt dock. Ett mycket möjligt framtida köp, måste bara bygga om min burk först...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Att be tillverkare ha kvar LPT-porten för att hemmameckare ska kunna roa sig är väl ungefär som att be volvo ha en fortsatt tillverkning av 240 för att tillfredsställa hemmapulare.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
Att be tillverkare ha kvar LPT-porten för att hemmameckare ska kunna roa sig är väl ungefär som att be volvo ha en fortsatt tillverkning av 240 för att tillfredsställa hemmapulare.

Det må stämma när det gäller budget-moderkort. Det här är ett moderkort som klassas som entuiast-moderkort, och då är det inte så ovanligt att man använder LPT-porten.

Permalänk

Är det någon som vet ifall commando går att använda direkt med E4300 olikt P5B Dlx som behöver flashas med annan processor?

Bra test !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vilket val av namn..
Men konkurrensen är liten om man vill ha kvalitet, asus eller epox..

Sen när går epox och kvalité i samma mening? Jag vet iofs inte hur det är nu för tiden men när det var nforce2 som gällde så var kvalitén hemsk men de klockade fint -.-

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
Att be tillverkare ha kvar LPT-porten för att hemmameckare ska kunna roa sig är väl ungefär som att be volvo ha en fortsatt tillverkning av 240 för att tillfredsställa hemmapulare.

Det där argumenter håller inte. 240 är en hel bil, medan parallellporten är en sak i ett befintligt system. Själv föredrar jag serieporten, men det är klart att båda portarna är eftertraktade.

Argumentet med bilen är knasigt, eftersom det handlar om teknikutveckling. Men RS232 är inte något som är omodernt, och någon ersättare finns ej. Det bästa vore förstås om PC-tillverkare kunde använda RS485/422 eftersom det är mer industristandard.

RS232 är ju ingalunde omodern på något sätt, att jämföra med en omodern bil är ju bara löjligt. Det finns ersättare till 240. Men inte till RS232 (finns finns det, men inte på PC-moderkort). USB är ett helt annat gränssnitt och även om användningsområderna är överlappande så är de inte helt samstämmiga. USB har t.ex. en högst begränsad kabellängd och rätt taskiga elektriska egenskaper och ett kontaktdon som inte är speciellt tåligt.

Att säga att man vill ta bort ditt eller datt bara för att man själv inte använder det är ju lite knasigt. Det finns en hel del saker jag kan vara utan...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

"Fortfarande inget stöd för SLI-tekniken med P965-kretsar (i alla nyare officiella drivrutiner från Nvidia), vilket får betydelse när även datorspelare är en av de stora målgrupperna för Asus Commmando."

Känns inte som att det är allt för många som kör på SLI system så det minuset känns lite tveksamt. Iaf motiveringen.

Permalänk

Jag skall hämta mitt moderkort imorgon, ligger på posten och väntar på mig. Ska bli kul att se det live också. Tack för ett kanon test syn bara att ni inte testade E6600 för den ligger på posten också;-)

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
Att be tillverkare ha kvar LPT-porten för att hemmameckare ska kunna roa sig är väl ungefär som att be volvo ha en fortsatt tillverkning av 240 för att tillfredsställa hemmapulare.

Det behövs inte, 240 förökar sig själva numera
Spelar ju ingen roll hur hårt de krashar eller rostar sönder, 4 fordons-elever (alt. 2-3 uttråkade förortskillar) och 2 veckor senare puttrar de på som om ingen någonsin hänt i vilket fall...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
Sen när går epox och kvalité i samma mening? Jag vet iofs inte hur det är nu för tiden men när det var nforce2 som gällde så var kvalitén hemsk men de klockade fint -.-

Epox fungerar utmärk, när korten är nya. Byter man moderkort 2 gånger om året märker man inte av deras korta kvalitet.

Epox måste ha köpte på sig ett gigantiskt lager av defekta kondingar som cirkulerade som värst 2001-2002 och ännu verkar de ha kvar av dem

(ta inte inlägget alltför allvarligt)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

varför kan swec klocka med alla c2d prollar utom e6600 som dom allra flesta använder. det borde ju vara mest intresant

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av honky
varför kan swec klocka med alla c2d prollar utom e6600 som dom allra flesta använder. det borde ju vara mest intresant

Det var ett moderkortstest, inte ett processortest. Sen har vi inte någon e6600 Än så länge iaf

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Bara jag som inte gillar de s.k. heatpipe-lösningarna?
Bra kylning i all ära men när man låser utformingen sådär så blir det väldigt jobbigt för alla som inte har moderkortet sittandes "rätt".

Spelar det någon roll hur man har kortet?
Jag vet att det ska funka så här:

Men å andra sidan funkar ju min VF900 kanon uppochner.