Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2006

Vart ligger FELET?

Äer inget proffs på datorer men jag har bytt chassi!! å nu får ja inte de å fungera...Har växlat platsen på hårdisken mellan "IDE 1" & "IDE 2" på portarna i moderkortet men får inte de å fungera!

på vilken port ska hårdisken och på vilken ska cd-läsaren sitta?

Får på skärmen bara

"CMOS checksum error - Defaults loaded"

///Micke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Nov 2006

Brukade köra hårddiskarna på ide1 och cd/dvd på ide 2. Kolla så att allt sitter som det ska i chassit. Böt chassi för länge sedan fick ingen bild på skärmen efter det. Kollade och dubbelkollade allt, antagligen var det krypströmmar eller liknande som ställde till, plockade ur allting ur chassit och monterade ner allt nogrant sedan, vet inte om jag hade lite för brottom första gången men andra gången funkade utmärkt i vilket fall.

Annars piper datorn vid uppstart? Lyssna på pipen de berättar vilket fel datorn stöter på vid boot. info om ljuden brukar finnas i manualen alt på biostillverkarns/moderkortstillverkarns hemsidor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2006

tack för rådet ja måste nog konstruera om lite!
Till saken hör att de är ett trächassi och jordpunkterna som sitter i moderkotrer t.e.x i from av skruvarna inte är jord anslutna utan sitter far i träet...Tänkte nog inte på detta...Och hårdisken är inte heller fast i någon jord....Enda som finns jordanslutning är ju nätagg.....Så de borde nog fungera om jag jordar allt noga...Eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Brukade köra hårddiskarna på ide1 och cd/dvd på ide 2. Kolla så att allt sitter som det ska i chassit. Böt chassi för länge sedan fick ingen bild på skärmen efter det. Kollade och dubbelkollade allt, antagligen var det krypströmmar eller liknande som ställde till, plockade ur allting ur chassit och monterade ner allt nogrant sedan, vet inte om jag hade lite för brottom första gången men andra gången funkade utmärkt i vilket fall.

Annars piper datorn vid uppstart? Lyssna på pipen de berättar vilket fel datorn stöter på vid boot. info om ljuden brukar finnas i manualen alt på biostillverkarns/moderkortstillverkarns hemsidor

///Micke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Nov 2006

Svårt att svara på om det kommer fungera efteråt eftersom just nu kan man mest spekulera i felet. Dock skadar det ju inte att du gör som du skrev. Fungerar det inte efteråt kan man ju alltid avskriva den teorin från möjliga fel och gå vidare med felsökningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2006

Jag ska tänka om felet och återkommer:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Svårt att svara på om det kommer fungera efteråt eftersom just nu kan man mest spekulera i felet. Dock skadar det ju inte att du gör som du skrev. Fungerar det inte efteråt kan man ju alltid avskriva den teorin från möjliga fel och gå vidare med felsökningen.

///Micke