Nikon firar 10 år med Coolpix

Permalänk
Melding Plague

Nikon firar 10 år med Coolpix

Idag för tio år sedan introducerade Nikon sin första digitalkamera i serien Coolpix som var tänkt för hemanvändare. Den första modellen hette Coolpix 100 och hade en upplösning på 0,3 megapixel som tog bilder med en upplösning om 512x480 bildpunkter. Idag firar Nikon detta med nya modeller och en ny Coolpix-logga.

Läs nyheten: Nikon firar 10 år med Coolpix

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min 6 år gamla Coolpix 995 som jag använt på jobbet dog förra vecka.
Tråkigt att nikon inte har någon liknande modell längre med lika avancerade inställningsmöjligheter.

Dock så verkar Coolpix P5000 se rätt lovande ut som ersättare, synd bara att den inte har vridbar skärm.

Permalänk

Jag gjorde misstaget att köpa en Nikon coolpix L3 - tyvärr upptäckte jag inte bristerna förräns tiden för öppet köp gick ut...

En mycket dålig kamera - tex ISO 200 i ljuskänslighet kombinerat med dåligt f-tal på objektiv (3.2) gör att det är näst intill omöjligt att ta bilder med kameran.
Dessutom fokuserar den dåligt.
Prova noga innan köp.

Permalänk
Medlem

Har haft Coolpix 3100, 995 och 4500. Den sistnämnda älskade jag. Helt underbar. Nu har jag dock gått över till Canon och är lika nöjd på den här sidan.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk

Kör på Canon Powershot 710.

Bästa kameran jag haft

Permalänk
Medlem

"Coolpix"
Låter så 1337 haxx0r-wannabe på nå sätt, bara jag som tycker det?

"Omg, chek diz out, i haev n3w C00LP1X uber haxx0r edition, it maeks IMBA C00L PIX loel."

Dom såg dock rätt fräsha ut, gillar metall-looken, ger ett gediget intryck.

Permalänk
Hedersmedlem

Min digitalfotokarriär började med en Nikon Coolpix 2000.

En för den tiden rätt billig kamera (1500kr) som ändå gav hyfsade bilder. Dock var den både klumpig och plastigt.. och en batteriätare av högsta rang.

Ångrar absolut inte att jag köpte den, för det var den som fick mig att börja fota på allvar. Numera använder jag en Nikon D70 vilket är en i mina ögon helt underbar kamera.. nästa steg lär bli en D3 när och om de kommer.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har en Nikon Coolpix 3500..
tagit över 10.000pictures med den!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Skaffade en coolpix 880 när de var nya, kostade väl nästan 8000kr vill jag minnas, en riktig toppenkamera, lever än idag.

Dock så är den stor, klumpig och långsam jämfört med dagens kameror, men den är grym på macro bilder, har nog också tagit 10 000 bilder, tog över 3000 på vår sydamerikaresa då den var ny

Skaffade i vintras en ny, samsung s500 tror jag den kallas... enligt med den mest prisvärda kameran på marknaden, men man märker lätt att den inte alls har samma kvalite som nikons kvalitetskameror.

Synd att nikon nästan bara har L-serien kameror som faktiskt suger.

Permalänk
Medlem

Har nu en Nikon Coolpix p5100 12Mpix

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz