Böcker m.m om hårdvara/arkitekturer - Hur en dator (PC) fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

Böcker m.m om hårdvara/arkitekturer - Hur en dator (PC) fungerar.

Hej registrerade mig idag, och detta är min första tråd.

Jag vill lära mig hur en dator fungerar och är uppbyggt. Mina fysik-kunskaper är inte särskilt stora, om det nu spelar någon roll.
Men intresset finns. Gärna litteratur på svenska, det är dock inte ett måste. Läsa funkar ju alltid, men har/hade du några knep för att lära dig om hårdvara?

Är först och främst intresserad av att lära mig hur en PC fungerar.

Mvh,
David

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Dec 2004

Det finns en hel de böcker och annan information inom ämnet, det beror lite på vad du är ute efter...
-Gå till biblioteket, där finns säkert böcker inom ämnet (fråga!). Det behöver inte nödvändigtvis vara helt nya böcker, eftersom uppbyggnaden och funktionen är ungefär densamma som den varit länge.
-Titta efter tidsskrifter i din lokala butik, helst sådana som ser enkla och nybörjarvänliga ut och behandlar ämnen som passar dig.
-Skaffa en enkel men fungerande begagnad PC (du kan nog få tag på en sådan gratis eller mycket billigt) att prova praktiskt med. Prova att öppna den och se vad som finns därinne, senare kan du även försöka identifiera alla komponenter.
-Internet är din vän när det gäller information om i stort sett allt (det gäller bara att hitta), börja t ex på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dator och klicka dig vidare.

Läs först på grunderna för att senare gå sakta vidare, att prova praktiskt är mycket lärorikt men du bör kunna en del först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2002

Kan vara lämpligt med litteratur för A+ cerifieringen. Den är ganska informativ om hur en dator funkar.

Arbetshäst: AMD PhII X6 1100T@3,9GHz|16GiB DDR3|Gigabyte 890XA-UD3|HD6970 x-fire|Samsung 840Pro|Vattenkyld
HEPC: AMD Fusion E350|6GiB DDR3|NES-chassi|Allt inbyggt, inkl.nätagg|XBMC| NAS: AMD Fusion E450|4GiB DDR3|4TiB RAID-Z|FreeNAS 8.3