Dyra vs. billiga moderkort - prestandaskillnad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Dyra vs. billiga moderkort - prestandaskillnad?

Ja, är det någon skillnad på dyra och billiga moderkort förutom vilka portar och liknande den är utrustad med?
Min tanke ligger på nordbryggan. Är det någon prestandaskillnad mellan dem fastän de är märkta med samma specs? Alltså finns det till exempel ett bra 800 Mhz FSB-chip och ett dåligt?

Min tanke från början var att köpa ett ljudkort, för mitt nuvarande integrerade suger apa. Men så hittade jag inget vettigt och funderade på att kanske köpa nytt moderkort och hoppas på att ljudet är lite bättre i ett dyrt. Sitter på sockel 478 och tänker INTE byta upp mig.

Så ja, är det lönt att byta? Blir det nån prestandaskillnad? Har skapliga minnen, PC3200 som körs i dual channel vilket borde ge en teoretisk hastighet på 6400 MB/s. Men Memtest säger att det är runt 2500. Stämmer det? Eller är Memtest inte att lita på?

Hittade två begagnade moderkort, ett med Intel 865PE tror jag och ett med Intel 875.
Närmare bestämt Asus, P4P800E Delkuxe respektive Abit IC7-G. Vilket är bäst? Blir någon skillnad?

500 watt räcker för en elementär dator oavsett grafikkort utan överklockning. Räkna ut annat på OuterVision Power Supply Calculator. Power. Performance. PRIME.
Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Nov 2006

Jo prestandaskillnad kan det bli. Både uppåt och nedåt beroende på vad du köper. Frågan är om du kommer märka av det så mycket

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Mina misstankar är alltså sanna. Kan ju säga att jag har ett Asus P4S800D nu. Och jag gillar att maxa en plattform, därför funderar jag på att byta ett 478-moderkort.

Men det är alltså generellt för alla moderkort? Dyrare moderkort har bättre nordbrygga som presterar mer.

Det blir ju mest runkobjekt för mig själv om det nu knappt märks nån reell skillnad. Frågan är om jag orkar slänga ut nästan 1000 spänn på det

500 watt räcker för en elementär dator oavsett grafikkort utan överklockning. Räkna ut annat på OuterVision Power Supply Calculator. Power. Performance. PRIME.
Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborgstrakten
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Men det är alltså generellt för alla moderkort? Dyrare moderkort har bättre nordbrygga som presterar mer.

Nej, det stämmer inte. Prestandaskillnader beror vanligtvis på vilka inställningar moderkortstillverkaren använder sig av i BIOS (de som inte är synliga för användaren).

Vanligtvis är det ingen prestandaskillnad mellan dyra och billiga kort som använder samma chipset. Även om det ibland kan skilja någon procent i prestanda, så brukar det inte finnas någon direkt koppling till priset på korten.