Permalänk
Medlem

Ram-minne uppdatering?

Är de värt att köpa till 1G extra i ram till en bärbar dator?
har 1GB redan idag men kanske lite väl lite när man jobbar med tunga saker i Photoshop.

Min dator är följande:

Acer TravelMate 4270
Intel Core Duo
1GB i ram
ATI X1400 512mb

står att de är två platser lediga till ram-minne och att 4gb är max.
(Memory max. 4GB
Extention of memory 2 Sockets)

Kör nu med Vista Ultimate, datorn funkar klockrent och är snabb som man vill förutom när man jobbar i högupplösta bilder/texturer i photoshop då de kan tänka en å annan sekund längre

Vart hittar man bästa minnes typ och till bästa pris, vad rekommenderar experterna här?

Har en stationär Acer med, men är inte hemma så kan inte kolla upp vad den heter exakt men är en AMD +3800 dual core på den med 1GB ram, ATI X850XT 256mb i nu.. Vista Ultimate även på den.. skulle gärna uppdatera den med 1GB så tipsa gärna för den med.

Har dock planer på bygga en helt ny stationär till hösten så kanske är lite onödigt att köpa till 1GB minne till den eller vad tycker ni? beror ju så klart på vad de ligger i för prisklass till den så klart.

tack på förhand.

/northrider,

Permalänk
Medlem

De beror nog på vilken typ av photoshoparbete du pratar om. Vad gäller att arbeta med enstaka bilder, även högupplösta, så blir det ingen skillnad. Själv uppmätte jag ingen som helst skillnad vid den här typen av arbete när jag bytte från 512mb till 1256mb. Mer stöd till det jag hävdar hittar du här om du orkar:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=47351
i denna enorma tråd är den allmänna slutsatsen att det som spelar roll för bildbehandling är processorn. Jag tror att ramminnet spelar roll till ett visst tröskelvärde (som ligger långt under 1gb) sen är det bara överflöd.

Sen om du har 300bilder öppnade i cameraraw samtidigt är ju en annan sak... då lär du behöva mycket ram.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X220, Core i7, intel 310 80GB msata SSD, 320GB HDD
----
HP nx8220 1.6 GHz Pentium M, 2048MB DDR2, 60GB, x600 64mb/64mb
----
IBM Thinkpad X40 1.4GHz Pentium M

Permalänk
Medlem

Okej, tackar.. nä bilder i sig är inga problem.. utan jobbar med stora högupplösta psd filer med massa lager hit och dit.. och effekter mm.. så de märks att de suger uppp kraft de gör det. Skall ut på stan här imorgon måndag och kolla om de är någon som har hemma till bra pris annars kolla runt på nätet och beställa.. några bra tips på sidor som är bra och ha att göra med`? och gärna bra priser mm.. funderar då först byta upp ram-minnet på stationära datorn.

/northrider