Gigabyte och AMD släpper öppen bios

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte och AMD släpper öppen bios

Brandon Howard hos Yahoo har i dagarna publicerat ett brev som säger att tillverkaren Gigabyte med AMD:s hjälp har släppt en bios-version till sitt moderkort M57SLI-S4 som öppen källkod.

Läs nyheten: Gigabyte och AMD släpper öppen bios

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs. Riktigt coolt med öppen källkod till Bios. Ett steg mot roligare Bios.

Permalänk

Fan vad skoj!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

trevligt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

hoppas folk som inte kan sånt här inte tar sig vatten över huvudet bara, kommer bli många felanmälningar och garantiärenden för tillverkarna om folk börjar pilla runt för mycket
skoj att se att det händer iaf

Permalänk
Avstängd

Heftiga bananer!

Ser framtiden då man söker bios till sitt moderkort och det finns ett stort urval, jag frågar swecare vilket är bäst och det är "Xrbobbans uber bios 1.4" :D:D

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Impressive!

Hoppas detta sprider sig till mp3-spelares firmware m.m. Finns så mycket skojj saker som man kan hitta på.

Permalänk
Medlem

Fanimej på tiden att 16-bits koden rensas ut.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

jajjemän! Snabbare boottider någon?

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Heftiga bananer!

Ser framtiden då man söker bios till sitt moderkort och det finns ett stort urval, jag frågar swecare vilket är bäst och det är "Xrbobbans uber bios 1.4" :D:D

Haha roligt men farligt, som tusan;) Öppen källkod innebär väl även att folk kan fixa virus och tråkiga buggar. I teorin lär man väl tillochmed kunna skriva ett virus som ändrar saker i ens bios, eftersom man nuförtiden kan flasha bios inne i Windows...Måste säga att jag är lite skeptisk till iden.

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekt, jag har väntat ett tag nu på att LinuxBIOS skulle få in en fot på den här marknaden. För dem som är rädd för ett buggigt system eller att det skulle vara osäkert, så är det bra att komma ihåg att LinuxBIOS redan envänts en längre tid i milliontals av system, och sammarbete med hårdvarutillverkare på olika nivåer har funnits ett flertal år.

Tvärtom handlar detta om större säkerhet, snabbare och bättre anpassade BIOS system.

http://linuxbios.org/index.php/Main_Page

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Impressive!

Hoppas detta sprider sig till mp3-spelares firmware m.m. Finns så mycket skojj saker som man kan hitta på.

rockbox ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Äntligen! Det tog bara 26 år för tillverkarna att inse att folk vill bestämma själva hur deras datorer ska starta!

KlavKalashj: Jävluskap som trashar BIOS finns redan. Eftersom BIOS i allmänhet är skrivna i lågnivåspråk med "kärnan" i assembler har det alltid varit tacksamt att debugga BIOS. De skithuvuden som är ute efter att förstöra datorer med virus o.dyl skiter naturligvis i om BIOS är öppet eller stängt, de deassemblerar efter behag. Tvärt om finns det säkerhetsfördelar med ett öppet BIOS där koden finns tillgänglig fullt läsbar i original.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
rockbox ?

Ja precis...
Men rockbox har ju inte direkt stöd från tillverkarna vilket gör det bra mycket svårare att utveckla det och begränsar funktionerna...

Med open-source BIOS skulle man kunna ta rockbox till nästa nivå.

Permalänk
Medlem

Intressant

Kan somsagt eliminiera många fulhack och workarounds som behövs idag

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

...
Med open-source BIOS skulle man kunna ta rockbox till nästa nivå.

Jag förstår inte vad du menar. Vad har RockBox med BIOS att göra? Den enda likheten som jag kan se är att båda är "firmware" - men för helt olika ändamål.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag förstår inte vad du menar. Vad har RockBox med BIOS att göra? Den enda likheten som jag kan se är att båda är "firmware" - men för helt olika ändamål.

Jo, men som jag skrev ovan så hoppades jag att detta skulle leda till att även mp3-spelare skulle släppas med öppna firmwares.

Lite väl optimistiskt kanske men men...

Permalänk
Medlem

Trevligt. Ett stort steg framåt.

Permalänk
Medlem

ett litet steg för "vanliga" datoranvändaren och ett stort steg för alla hackers? ^^

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
ett litet steg för "vanliga" datoranvändaren och ett stort steg för alla hackers? ^^

Ta dig lite tid till att studera LinuxBIOS. Det finns många fördelar som kan komma vanliga datoranvändare till nytta. Öppen källkod betyder nödvändigtvis inte "hacking", utan oftare större möjligheter till förbättring, och i det här fallet en av de mest ålderslidande delarna av ett datorsystem. Tanken är inte att alla vanliga datoranvändare ska börja göra egna BIOS versioner.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ. Skulle själv vilja att min bios inte gnäller om någon raid trots att jag försökt stänga av allt som har med det att göra. Tar 6 sekunder i onödig boot.

Ni som oroar er kring säkerheten. För varje person som i en öppen bios letar hål för att förstöra finns det säkert 100 som täpper igen dessa för att skydda sig.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Ni som oroar er kring säkerheten. För varje person som i en öppen bios letar hål för att förstöra finns det säkert 100 som täpper igen dessa för att skydda sig.

ja kolla bara på hur bra microsoft har lyckats...^^...

jaja jag får väll kolla lite på det, någon som har någon bra länk??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
ja kolla bara på hur bra microsoft har lyckats...^^...

jaja jag får väll kolla lite på det, någon som har någon bra länk??

och microsoft kör ju på öppen källkod? ;\

Permalänk
Medlem

Kommer bli mycket intressant om det kommer fler öppna BIOS till fler tillverkare. Då kan man optimera BIOSet för sina egna delar och få bättre överklockningsresultat.

Permalänk
Medlem

yin & yang

antarktis & sahara

usa & cuba

marianergraven & mt everest

microsoft & öppen källkod

Permalänk
Medlem

Riktigt bra!

Permalänk
Medlem

fint, då hoppas jag på lite större minne också så kan man lägga BI-OS istället även för lite tyngre biobruk, eller en arkadmaskin.. *dreggel*

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
och microsoft kör ju på öppen källkod? ;\

men du fattade kanske vad jag menade?..

så fort man ska vara rolig så ska alla komma och påpeka massa mindre viktig info

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm hoppas man inte måste vara uber super haxxor för att kunna hobby mecka lite, kanske göra så man kan ge minnena lite mer volt eller något sådant...

fast det lär nog komma många: "how to" sidor om detta såsmånigom!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.