GC-RGB till Wii + Virtual Console-fusk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2007

GC-RGB till Wii + Virtual Console-fusk?

Ja, så sitter man alltså här med sin nya fina Wii och funderingarna har börjat flockas i mitt speltunga huvud (är förkyld, gissa om det blir mycket Zelda!).

Den första funderingen jag har är det här med RGB-kabel. Jag vet att bilden blir bättre med en sådan, ty jag har en till min gamla Gamecube. Dock är det trist att den gamla sladden inte funkar till Wii. Det borde rimligen vara samma kabel men med en annan kontakt vid konsolländen. Kan det stämma? Borde det i så fall inte finnas någon form av billig adapter att köpa någonstans?
Någon som vet något om detta? 350 pixx är onekligen lite mastigt för en kabel, tycker ni inte?

Det andra är en liten fundering jag har angående Virtual Console-spel. Man lagrar ju dessa på Wiins inbyggda minne och om detta tar slut kan man lagra på ett SD-kort, right?
Vad är det då som hindrar folk från att föra över spelfilerna till sin dator och lägga ut dem på nätet för nerladdning? Det känns onekligen som att det finns någon slags spärr mot sånt där, kanske att ens konsollnummer lagras på någon nintendoserver när man laddar ner från VC, eller liknande. Finns det nån form av fakta eller rykten om detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

here you go.

beträffande det senare har du antagit ganska rätt.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Mar 2002

På din andra fråga så är det så att VC-spelen blir låsta till din konsoll när du laddar hem dom, så att ingen kan kopiera spelen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2007

Åkej, då har jag mina fuskmisstankar bekräftade (även om någon attan säkert kommer på ett sätt att gå runt det i framtiden).

Men utifrån det schema AndreaX länkade till ser det ut som en smal sak att göra en adapter för RGB-kablar, om man är lite händig. Nu är jag inte lite händig, så jag hoppas på en kommersiell adapter inom en snar framtid. Är det en realistisk förhoppning eller en naiv dröm?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torkel2k
På din andra fråga så är det så att VC-spelen blir låsta till din konsoll när du laddar hem dom, så att ingen kan kopiera spelen.

Man kan väl nästan säga att man köper nån sorts licens för spelen på VC till just sin konsol, för om inte jag missminner mig helt rätt, så har man full rätt att ladda ner spelen till sin konsol igen, om man nu skulle behöva ta bort något till fördel för något annat spel!?

En sak som jag har funderat på. Varför har de inget stöd för USB-flashdrives, så att man kan göra säkerhetsbackuper, eller vad man nu vill, till sin USB-sticka?

Används något speciellt filsystem för sd-korten som man kan använda, eller varför funkar det bättre? (det är väl lite samma princip egentligen?)

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber

En sak som jag har funderat på. Varför har de inget stöd för USB-flashdrives, så att man kan göra säkerhetsbackuper, eller vad man nu vill, till sin USB-sticka?

Används något speciellt filsystem för sd-korten som man kan använda, eller varför funkar det bättre? (det är väl lite samma princip egentligen?)

för att de har valt SD endast antar jag, FAT används ändå.

borde inte vara något praktiskt problem mot en extern adapter dock.. (?)

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint