Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

SPDIF Kontaktsproblem

Allo Allo

Det är så att jag precis köpt ett nytt moderkort (GA-M61pm-S2) och grafikkort (Winfast PX7600GS TDH HDMI edition) bla. och grafikkortet har HDMI.

Problemet är att kablen som följde med grafikkortet för att koppla in det digitala ljudet till HDMI kontakten inte alls stämmer överense med kontakten på moderkortet.

Sladden som följde med grafikkortet ser ungefär ut som den som brukar gå mellan ljudkortet och en DVD/CD läsare fast den har bara tre kontakter i stället för fyra.
En ledare är svart, en röd och den siste är en blindbock.

På moderkortet (GA-M61pm-S2) sitter en 6-poligkontakt och enligt moderkortsmanualen är pinnarna följande:

1 Power
2 No Pin (blindbock)
3 Spdif
4 Spdifi (lägg märke till det sita i:et)
5 GND
6 GND

Frågan är hur F*N ska jag koppla? enligt moderkortsmanualen så kan moderkortet/grafikkortet/TVn/Världen gå sönder/under om jag kopplar fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

gissningsvis är "spdifi" SPDIF In och den andra är Ut. Då borde det ju funka att koppla röd till spdif och svart till gnd... men det är ju bara vad jag gissar på...
Så länge du inte kopplar in pwr till nått eller kortsluter saker borde du iaf inte kunna ha sönder nått... i min värld...

/Hej hopp!