Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001

SSE vs. FPU?

SSE har ju lanserats som ett elegantare och snabbare alternativ till FPU. Tänkte höra om någon här kan något om för- och nackdelarna med de olika.
FPU känns mer profisionellt tycker jag medans SSE känns som ett fulhack.

är någon insatt i det här på sweclockers?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stöckhölm
Registrerad
Mar 2007

Hej Boris!

FPU var en hjälpprocessor för decimaltalsberäkningar. SSE är en uppsättning nya processorinstruktioner för att snabbare kunna göra beräkningar för grafik.

FPU var till en början var en extra hjälpprocessor som satt separat på moderkortet. Ganska snart integrerades den med huvudprocessorn, i en övergångsperiod fanns det processorer med eller utan inbyggd FPU, 486ans SX-modell var utan FPU, medan DX hade den inbyggd.

http://burks.bton.ac.uk/burks/foldoc/12/58.htm
Sista stycket kan nog appliceras än idag. Han fick nog sin Processor med FPU till sist. X-D Lol.

Det var länge sen jag programmerade assembler, men det lilla jag minns från vad jag läste om FPU-instruktioner var att det involverade att ladda data i olika FPU-register, och ge ordern på vilken räkneoperation som skulle utföras. Sen började hjälpprocessorn tugga, och var det division eller något annat småklurigt var man tvungen att vänta lite. Smarta program fortsatte då istället att göra något annat under tiden (uppdatera några pixlar, el. dyl.) och kollade sen om FPU:n hade skickat tillbaka något svar.

FPU var typ stenålderns Dualcore.

Jag skulle snarare säga att FPU känns som ett fulhack, med separat stack att hålla reda på, och osäkra processtider... Men det kan man inte säga riktigt... det är ungefär som att jämföra 15 år gamla äpplen med päron.

Äh, läs mer på wikipedia om FPU.... de har länkar till SSE oxå.

- J

- J -