Läckt roadmap från AMD

Permalänk
Melding Plague

Läckt roadmap från AMD

På ett tyskt hårdvaruforum har det publicerats en bild som verkar vara en roadmap över kommande modeller från AMD. Det gäller de kommande processorerna med kärnorna Barcelona, Agena, Agena FX samt Kuma, som bygger på den kommande K8L-arkitekturen.

Läs nyheten: Läckt roadmap från AMD

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det jag gillar är att dom rapporterar 2MB L3 även till dubbelkärnorna.
Fast man vet ju inte hur sanna de där dokumenten är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det jag gillar är att dom rapporterar 2MB L3 även till dubbelkärnorna.
Fast man vet ju inte hur sanna de där dokumenten är.

Det skulle kunna vara per kärna. who knows

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Det skulle kunna vara per kärna. who knows

Hahaha... stor chans.
Hela grejen är ju den att det ska vara 2Mb som delas.

Permalänk
Medlem

En Agena 1900 kan alltså vara min nästa maskin.... måste köpa på mig något som håller i drygga tre år...

Permalänk
Medlem

Om alla utom FX-modellen funkar med AM2-moderkort så kommer man alltså kunna använda en Opteron 1266 på ett vanligt AM2-moderkort? Vad är det som egentligen skiljer Opetron 1266 från Athlon 64 X4 2100 då månntro?

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att veta hur de presterar, AMD verkar så säkra på att de kommer ta prestandakronan. Och intel verkar lite nervösa med tanke på den stora prissänkning de flesta av deras processorer kommer få nån gång i April (som ryktet säger). Jag undrar om nästa uppgradering blir AMD eller Intel. Jag personligen vill se AMD i min burk igen, de moderkort med Ati's egna chipsets har varit de bästa jag ägt. Men innan jag gör ngt så blir det DFI RD600.

ronnylov: Förmodligen inte mkt, var ju så med Opteron på socket 939 oxå.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Nyheten
Enligt bilden har processorerna ett fyrsiffrigt nummer som startar med frekvensen i gigahertz följt av två nollor.

Eller så kan man helt enkelt se det som att det är hastigheten i MHz

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

HAHAHA! Så bra kommentar Sun!

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

Härligt. Dock är detta rykten som är lite sådär att man inte riktigt hoppar av stolen men det ser lovande ut som det är sant. Ska bli riktigt intressant med tester framöver. Nya Grafikkort ifrån Nvidia och DAAMIT och processorer ifrån Amd och Intel, vilken lång julafton det blir i år och den slutar den 25 december.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Kan vi inte sluta skriva DAAMIT?

Permalänk

"Enligt bilden har processorerna ett fyrsiffrigt nummer som startar med frekvensen i gigahertz följt av två nollor."

HAHAHAHAHAHHAHHAHAH

Eller: Enligt bilden har processorerna ett fyrsiffrigt nummer som återger frekvensen i megahertz.

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
"Enligt bilden har processorerna ett fyrsiffrigt nummer som startar med frekvensen i gigahertz följt av två nollor."

HAHAHAHAHAHHAHHAHAH

Eller: Enligt bilden har processorerna ett fyrsiffrigt nummer som återger frekvensen i megahertz.

Word!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Stjärnserien har ju varit på gång under en längre tid och detta kan nog komma att bli riktigt bra sen när de är dags. Nästa uppgradering blir med Agena CPU i botten utan tvekan (ej FX). Fast allt beror helt på hur inkomsterna ser ut.

Puttrar på med 90nm opteron tills tiden är inne

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Priser och datum? (Främst för Kuma och low end Agena.)

Varför är frekvensen ojämn? Var det inte dåligt med halvmultiplar?

Permalänk
Medlem

Är detta 65nm-processorer eller? Och som KoalaOfDoom säger, finns det inga datum för lanseringen?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Kan vi inte sluta skriva DAAMIT?

Sorry för Off-T:

Dom heter DAAMIT, heter inte ATI eller AMD när man talar om dom. DAAMIT är ett namn som är omkastat av Ati och Amd och är ett namn som Amd har gått ut med.

Fin bild va:

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

nja jag trodde att det var fjortisarna på the inq som myntade det begreppet men jag har säkert fel.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

Ja, klart företag går ut och godkänner sådana namn. Ingen hemmapulare som har gjort loggon.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandola83
"Enligt bilden har processorerna ett fyrsiffrigt nummer som startar med frekvensen i gigahertz följt av två nollor."

HAHAHAHAHAHHAHHAHAH

Eller: Enligt bilden har processorerna ett fyrsiffrigt nummer som återger frekvensen i megahertz.

Hehe jo det lät lite kul när man läser det, men säg att det skulle komma en processor som gick i frekvensen 2533MHz så kanske den hade hetat 2500 ändå

EDIT: Frekvensen i GHz är ju rätt luddigt ändå, kunde likgärna blivit 253300, tusentalet och hundratalet följt av två nollor i frekvensen (enhet MHz) kanske blir bättre, eller liknande?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

LÅter väldigt konstigt att AMD skulle gå ut göra något sådant, det är till att börja med en riktigt dålig språkbristning osv osv. Men men, du har säkert mer koll än jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
LÅter väldigt konstigt att AMD skulle gå ut göra något sådant, det är till att börja med en riktigt dålig språkbristning osv osv. Men men, du har säkert mer koll än jag.

Språkbristning? Hur menar du?

DAAMIT tycker jag inte är något konstigt?

Någon som kan hjälpa mig med länk där Amd skrivit just angående DAAMIT namnet? Vet att det var här på Swec.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

DAAMIT borde vara amerikansk internethumor för "damn it", finns ju ingen annan anledning att börja kasta om bokstäver för att det öär skoj. Det är även ett sätt att undvika att svära i ett av de äldre onlinespelen, i stälelt för då nämda "damn it" så skriver vi dammit vilket inte tas upp av en del censureringsfilter, likaså "fudge" istälelt för ja du vet vad

Edit:

HAH där ser man. Du hade rätt ändå Knasbollar det finns där ute...
http://www.bbspot.com/News/2006/07/amd-ati-daamit.html

Permalänk

Ska bli intressant att se hur 2.5GHz Barca står sig mot ~3.5GHz Yorkfield(45nm) med 12MB cache. Jag skulle tro att Barca kommer vara riktigt bra i tunga multitaskingsituationer medan York's högre frekvenser och större cache kan hjälpa till i lite mer "simpla" situationer. I 3DMark har jag dock svårt att se AMD ta tillbaka några rekord. Att matcha (nuvarande) 5.1GHz C2Q är inte det enklaste.
Ska bli kul att se hur det här utvecklas.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Eller så kan man helt enkelt se det som att det är hastigheten i MHz

Hahaha, läste inte så jag missade det.

Så modellen i 2 GHz heter helt enkelt 200 då?

Permalänk
Medlem

Det där med att 1GHz är 1000MHz verka obekant.
Eller oxå är jag en enbarmligt trist person

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Bara jag som tror att next-gen AMD kommer bli som K6-3?
Men visst man får väl hoppas. Jag har sluppit från att köpa ett intelsystem hittils och tänkte fortsätta med det, mest för skojs skull. Men jag tänker inte investera i skräp.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB