Sämre Playstation 3 i Sverige än i USA

Permalänk
Medlem

Sämre Playstation 3 i Sverige än i USA

Hela artikeln hittas här: http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=1255617

I nästa vecka lanseras Playstation 3, men den version som kommer till Sverige är både dyrare och sämre än den spelkonsoll som redan har kommit ut i USA och Japan. Eftersom tillverkningen av spelet har varit en förlustaffär för Sony har man minskat kostnaderna genom att bygga en konsoll, som inte klarar av alla spel från de tidigare maskinerna. (P3 Nyheter)

....

Men redan nu har man meddelat att omkring 1 000 av de över 2 000 spel som finns till Playstation 2 inte kommer att vara kompatibla med 3:an.

Det här är ju helt värdelöst. Nu behöver man ju inte ens fundera på om man vill köpa den.

Permalänk
Medlem

Ja visst är det hemskt att man inte kommer kunna spela alla sina kassa PS2-spel på PS3an... och jättetrist att man kommer kunna spela många av de riktigt bra PS2-spelen i högre upplösning... Självklart fixar de så att man kan lira de "bra" spelen även på vår PS3a, det vore ju idiotiskt annars och jag kan inte komma på mer än 1000 bra spel till PS2-spel som jag vill lira på PS3an ^^

Visa signatur

FZ.se <---- behövs förklaring?
UnrealNorth <--- Om du undrar över något kring Unreal Tournament 2004
Spel och filmsamlingen <--- inte så stor nu men man måste ju börja någonstans

Permalänk
Medlem

Oj, ironi. Jag tycker iaf det är riktigt dåligt att jag ska betala mer för en produkt som är sämre.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte vara en "smart AZZ" kille, men jag tror de har uppfattat allt fel.

Sony ska emulerar PS2 spelen istället för att använda ett PS2-chip.

så himla hemskt är det inte ändå

Permalänk
Medlem

Istället för wajna så beställ från USA...Enkelt eller?

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem

Samma förändringar kommer genomföras på USA-maskinerna. Dock så sker inte det förrän i April.

Mjukvaruemulering är inte enbart dålig, det betyder att spelen kan få grafiska förbättringar.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Avstängd

Komiskt att detta kommer upp hela tiden när dom gick ut med detta för länge sedan nu, och det har varit uppe i Ps3 tråden många gånger.
65nm kommer inte vara med vid launch i EU.

Alla ps3 kommer bli likadana, inte bara eu som får mjukvaruemulering.

Permalänk
Medlem
Citat:

..........
65nm kommer inte vara med vid launch i EU.,,,,,,,,,,,,,,,,

AH! My BAD....du har så rätt så....
TUR att jag sa inte vill vara en smart AZZ kille!

Permalänk
Medlem

Allså är det PS3:an med 20GB hårddisken och INTE PS3:an 60GB HDD som säljs i Sverige?

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av szhred
Allså är det PS3:an med 20GB hårddisken och INTE PS3:an 60GB HDD som säljs i Sverige?

Det är med 60GB som säljs i sverige

Permalänk
Permalänk
Medlem

e24 suger ju röv, de skriver artiklar utan att ha det minsta koll på ämnet..

Permalänk
Medlem

Vem fan spelar PS1 och PS2 spel på en Playstation 3????????

Visa signatur

Cooler Master Elite 330 | Corsair HX520W | Gigabyte GA-P35C-DS3R | Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz | Corsair 2Gb 800Mhz CL4 | Asus Extreme GeForce 8800GT 512MB | Vista Prem 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DR
Vem fan spelar PS1 och PS2 spel på en Playstation 3????????

Spelar alla de gamla ps1 spelen nu på PSP'n och hade garanterat spelat ps2 spelen på ps3an (skoj att plocka upp ngt billigt spel ibland för skojs skull).

- Måste säga att det är totalt värdelöst initiativ från Sony men så vitt jag förstod så fanns det redan dålig kompatibilitet med ps1/2 titlarna (dåliga textures etc).

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk

Finns ju redan en tråd om det här.
Tänker iallafall inte strunta i ps3e för några gamla spel som ingen gillar...
De bra ps2-spelen är redan fixade..

Permalänk
Medlem

E24 borde kolla fakta någon gång.

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Rillo
Hela artikeln hittas här: http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=1255617

I nästa vecka lanseras Playstation 3, men den version som kommer till Sverige är både dyrare och sämre än den spelkonsoll som redan har kommit ut i USA och Japan. Eftersom tillverkningen av spelet har varit en förlustaffär för Sony har man minskat kostnaderna genom att bygga en konsoll, som inte klarar av alla spel från de tidigare maskinerna.

Det här är ju helt värdelöst. Nu behöver man ju inte ens fundera på om man vill köpa den.

Spelet? Bra koll dom har...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxor
Ursprungligen inskrivet av Rillo
Hela artikeln hittas här: http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=1255617

I nästa vecka lanseras Playstation 3, men den version som kommer till Sverige är både dyrare och sämre än den spelkonsoll som redan har kommit ut i USA och Japan. Eftersom tillverkningen av spelet har varit en förlustaffär för Sony har man minskat kostnaderna genom att bygga en konsoll, som inte klarar av alla spel från de tidigare maskinerna.

Det här är ju helt värdelöst. Nu behöver man ju inte ens fundera på om man vill köpa den.

Spelet? Bra koll dom har...

Tja, jag har då inga problem med att kalla PS3 för ett TV-spel, vilket gör att "spelet" blir en helt ok benämning på konsollen som är det de syftar på.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Tja, jag har då inga problem med att kalla PS3 för ett TV-spel, vilket gör att "spelet" blir en helt ok benämning på konsollen som är det de syftar på.

TV-spel är ju inte en ps3 utan det är t.ex. Jag spelar TV-spel. Att kalla en spelkonsol för spel är i mitt tycke fel.

Permalänk
Medlem

1. EE & GS ryker, de var aldrig tänkta att finnas med i maskinen från början, mjukvaran för att emulera spelen var inte färdigställd till release så de fick vara med i ett inledande skede. Detta gick Sony ut och berättade redan i höstas.

2. Dessa maskiner är inte bara tänkta för europa utan för alla marknader.

3. Kvalitén på komponenterna kommer inte försämras, skillnaden är att CELL ska börja tillverkas med 65nm teknik istället för 90nm. Vissa personer som blandar ihop amerikanska V8or med Processorer får då för sig att detta kommer innebära sämre prestanda och börjar skriva bullshit rykten om sämre kvalitet och prestanda på europeiska maskiner ..

4. Mjukvaruemulering erbjuder betydligt trevligare möjligheter för de gamla spelen än vad kompabilitet via EE+GS erbjuder. Desutom kommer stöd för nya spel läggas till konternuerligt i och med firmware updates.

5. sluta tro på alla sensationsartiklar skrivna av personer som tydligen inte vet vad de skriver om, jag sätter mig inte ner och skriver sensationsartiklar efter att ha misstolkat en vetenskaplig rapport om det senaste inom kvantfysiken. Synd att så många journalister inte verkar förstå när de tagit sig vatten över huvudet ..

6. Denna tråd borde nog låsas då den inte är den första om detta ämne ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned

3. Kvalitén på komponenterna kommer inte försämras, skillnaden är att CELL ska börja tillverkas med 65nm teknik istället för 90nm. Vissa personer som blandar ihop amerikanska V8or med Processorer får då för sig att detta kommer innebära sämre prestanda och börjar skriva bullshit rykten om sämre kvalitet och prestanda på europeiska maskiner ..

4. Mjukvaruemulering erbjuder betydligt trevligare möjligheter för de gamla spelen än vad kompabilitet via EE+GS erbjuder. Desutom kommer stöd för nya spel läggas till konternuerligt i och med firmware updates.

som sagt, en missuppfattning som härleds till nyheten "EU PS3 - EE" = sämre utrustad (vilket är sant) ~ sämre komponenter (vilket inte är sant) ... annars brukar emellertid Europeiska maskiner få bättre komponenter än tex de för USA-marknaden. (jag snackar grunktilvergare generellt nu, inte Sony) vilket hänger ihop med allmänt högre kvalitetskrav och bättre garantiregler.

vi får väll se. men jag tycker ändå de skulle väntat med det steget till mjukvaruemuleringen funkade bra..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vi får väll se. men jag tycker ändå de skulle väntat med det steget till mjukvaruemuleringen funkade bra..

Jo det är klart att de kunde ha väntat lite men det blir ju en kompromiss i så fall. Maskinen kostar skjortan, både för sony som går back på den och för konsumenten som skall köpa den. Ju snabbare de gör förändringar som innebär lägre produktionskostnad ju snabbare kan de sänka priset på den. Det finns ju en gräns för hur länge ett företag kan pumpa ut maskiner till förlustpris innan de röda siffrorna blir för höga och tålamodet hos aktieägarna börjar ta slut. Jag tror särskilt de senare börjar bli ivriga att se att projekt PS3 börjar ro iland lite stålar.

Permalänk
Medlem

När vi får PS3, så får vi även nya 1.6 firmware. Som har stöd för 1200+ av de vanligaste PS2-spelen, enligt Phil. Sen verkar många missat att ett annat billigare chip sitter där istället, så det är inte enbart mjukvaruemulering.

Prissänkningar internt belönas japanerna med i första hand, då de knappt kan stava till piratkopiering, så det är inte mer än rätt när de betalat för sig hela tiden. Men det finns även ett glapp mellan EU och Sverige, så även om EU sänker sina priser till jul, så kan man inte lita på att Sverige hänger på.

England sänkte PS2 till motsvarande 999:- till julhandeln, men här var det 1495:- som gällde.

Det kan bli lönsamt att plocka upp en PAL-maskin i tyskland, om man ändå ska öl, ehh, åka dit och handla nått. Vet man med sig att man måste köpa PS3 här hemma, så tror jag inte man ska hålla andan efter nått prisras...

EDIT:

Citat:

Phil did confirm that the PAL/Euro version of the Playstation 3 currently has over 1200 compatible PS2 titles, with more to be added to the list by the time the console launches. This will be via a necessary firmware upgrade to 1.6 (the consoles were shipped over 4 weeks ago.)

Sådär...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

finns det inte över 8000 spel till PS2? tror jag har sett det nånstans

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Medlem

Det var PS1...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

nope det var PS2, Finns fler spel till PS2 än till PS1. Kom inte ihåg exakta siffror för PS1 men PS2 hade några hundra uppemot 1000 fler titlar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Det var PS1...

det kanske var dom spelen som inte finns i sverige också?

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Medlem

ja totalsiffrorna som närmar sig de imponerande 5-siffriga talen innefattar troligen alla regioners spel som det alltid gjorts (alltså tex Tekken JP Tekken EU och Tekken US räknas som 3 spel) sen räknas säkert även konstiga Japanska "AVidol-skivor" som spel också, såna finns det driver av..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig att Blu-ray spelaren kommer att ge lika bra bild som en 199kr DVD spelare hos Clas Ohlsson...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem