Commodore speldator på Cebit

Permalänk
Melding Plague

Commodore speldator på Cebit

Tillverkaren Commodore visar i skrivande stund upp en rejäl tilltagen speldator på Cebit-mässan som öppnade idag. Konsumenter kan dessutom välja bland ett antal snygga airbrush-målningar på lådan.

Läs nyheten: Commodore speldator på Cebit

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det där är garanterat inte en genuin Commodore. Innehållet var ok men motivlackningen som ni visar faller mig inte i smaken. Warfront motivlackningen på Hexus hemsida var lite bättre.

Permalänk
Medlem

Det finns TACKOLOV bättre lackeringar. Det här grafitistuket ser fö jefligt ut på ett chassi.

Permalänk
Medlem

Fy. De borde låta namnet vila i frid. Detta är bara löjligt! De kunde väl i alla fall tryckt in något vettigt operativsystem...

Permalänk
Medlem

Blehhh.... commodore ska fan inte ha intel cpu:er... Motorola is teh shit... I dessa moderna tider borde en Commodore var bestyckad med PPC och AmigaOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Fy. De borde låta namnet vila i frid. Detta är bara löjligt! De kunde väl i alla fall tryckt in något vettigt operativsystem...

Ja de hade kunnat installerat så man kan köra dualboot mellan Win och ett alternativt operativsystem. Gärna med välutvecklade emulatorer för för commoderes äldre maskiner (c64, Amiga etc) och kanske ha någon hårdvara med nya versioner av sid etc.

Fast å andra sidan har Commodore tidigare hållit på med pc också.

Permalänk

Commodore lever!
Nu hoppas man på att dom släpper Commodore 256

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

"Original-Commodore" hade faktiskt PC-datorer på slutet innan de konkade, 486DX4-100MHz om jag inte minns fel. Men, nej, sån hårdvara klingar inte "Commodore" ...

Jag har i alla fall en fullt fungerande Amiga 500 i garderoben

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Blehhh.... commodore ska fan inte ha intel cpu:er... Motorola is teh shit... I dessa moderna tider borde en Commodore var bestyckad med PPC och AmigaOS

Agreed! Men tyvärr inte realistiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Agreed! Men tyvärr inte realistiskt.

Det finns ju en så kallad spirituel efterföljare till Amiga vid namn Pegasus.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080

Permalänk
Medlem

ingen bandstation som standard!? :down::mad:

Citat:

förmodligen dem som lanserat datorn.

detta sprider sig redan som en löpeld på forum. snälla, uppnuntra inte till det här också!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Gråter en tår av blod.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Gärna med välutvecklade emulatorer för för commoderes äldre maskiner (c64, Amiga etc) och kanske ha någon hårdvara med nya versioner av sid etc.

Enligt Dailytech, så ryktas det om nån emulator åtminstone:
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=6505

... men visst är det tunt. Ett Amiga OS hade ju definitivt varit trevligt!

Att de kör rena vanliga PC komponenter rakt igenom är ju trist, men kanske oundvikligt för att ha en chans i praktiken.

Verkar vara en hyfsat trevlig låda annars (förutom graffittimålningen då!) men inte 17 klingar den direkt Commodore - en stiliserad logga som fläkthål på sidan räcker inte!

Vore de smarta så skulle de kunna sälja den med tangentbord som är inspirerat av gamla C64 och Amiga chassina åtminstone

... Eller faktiskt gå tillbaks och göra en variant som faktiskt funkar och ser ut som en C64/Amiga! Kan man bygga i burken i skärmen a'a Mac, så kan man väl bygga i den i tangentbordet igen Skulle klart funka som "surfburk" IMO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte att det får sälja alltför många av dessa burkar, jag hoppas det i alla fall. Commodore är någonting som inte ska missbrukas och att göra mainstream PC datorer i tider som dessa är verkligen ett missbruk. För om det skulle varit det ursprungliga commodore skulle det inte göra någonting men när de köper av av de mest anrika datortillverkarna någonsin och gör spelburkar är det illa.

Lite OT:

Jag kom och tänka på det när jag läste detta att IBM är i stort sätt den enda "old school" datortillverkaren som fortfarande existerar. Men vilka datorer de gör sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d

Lite OT:

Jag kom och tänka på det när jag läste detta att IBM är i stort sätt den enda "old school" datortillverkaren som fortfarande existerar. Men vilka datorer de gör sen.

Apple då? De var ju före IBM med PCs till folket. 1977 med Apple 1, 1979 med Apple II, 1984/5 med Macen.

Compaq gjorde sin IBM-klon 1983, räknas det som old school?
HP är ganska old school när det kommer till miniräknare och sådana datorer...

Samt, IBM säljer inte PC-datorer längre. Bara servrar och kluster osv.

Permalänk
Medlem

Ptja...verkar vara en bra dator...men det är en Pc och ingen Comodore..det märket accosierar åtmindstonde jag till de Vic20, 64 och olika Amigor jag hade för 100 år sedan...

Litegranna som att ta o smälla på namnet/loggan/dekalerna ifrån en 20 år gammal Rover och sätt på detta på en Huyndai årsmodell 2007..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Hardcore chassin i värsta Stüssy stil. I like även om det inte är en Commodore.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Apple då? De var ju före IBM med PCs till folket. 1977 med Apple 1, 1979 med Apple II, 1984/5 med Macen.

Compaq gjorde sin IBM-klon 1983, räknas det som old school?
HP är ganska old school när det kommer till miniräknare och sådana datorer...

Samt, IBM säljer inte PC-datorer längre. Bara servrar och kluster osv.

Det väl så gott som bara Apple kvar, IBM är ju som sagt Lenovo och Compaq är HP.

Lite tråkiga burkar, om dom ska använda namnet kan dom väl försöka ha något som påminner om Commodore.

Permalänk
Avstängd

Are you keeping up with the Commodore, 'cause the Commodore is keeping up with you

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Om ni hade ansträngt er att läsa artikeln, hade ni läst detta:

Citat:

Uniquely, each gaming machine can be artistically customized to match personal taste, with Commodore offering specially selected art including street art, photography, PC game artwork (such as that of GRAW 2) and many other licensed images. Using a revolutionary painting process, the exterior of the Commodore Gaming PC becomes an open and inviting canvas just waiting to be experimented with. Fans and artists alike are requested to present their creative works to become the next limited edition skin.

Detta betyder att man INTE måste ha grafiti-målning, utan att man kan ha VILKEN FÄRG MAN VILL förmodligen. Kanske tillochmed kan bli så att man kan beställa en dator målad exakt som man själv vill.

I övrigt håller jag med, trots att jag aldrig ägt varesig comodore eller annan Pre-PC dator. Commodore med PC-hårdvara är inte Commodore ^^

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Hedersmedlem

I fin lite limpa till datorm med eget operativsystem alla C64:an hade jag köpt utan tvekan men en PC bland andra? Nej!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Tufft, dra igång en emulator på den och man har känslan ;D?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Varför får jag känslan att om den nu lanserats som en slags PPC-maskin med något uphottat AmigaOS och decimaltalprestanda som en P2a så hade folk sagt ' Men vad är poängen? Man köper väl en fullfjädrad PC eller rotar fram sin Amiga500 / C128 ur garderoben?'

Men ja, Commodore-logo on side of chassi does not Commodore spirit make. Och emulator..hejhej, kan man köra på nästan vilken arkitektur som helst idag, för att inte säga alla x86or.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Låt Commondore vila i fred
suck, det finns datanördar med på tok för stor plånbok
(oj, vad bitter jag lät, oh well...)

Permalänk
Medlem

Hade varit häftigt med instickningsskort med amiga eller c64 hårdvara sedan tangentbord och mus som påminner litegrann om den gamla tiden.

Permalänk

Tacka vet jag min gamla C64, de var den goda tiden de.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Ja de hade kunnat installerat så man kan köra dualboot mellan Win och ett alternativt operativsystem. Gärna med välutvecklade emulatorer för för commoderes äldre maskiner (c64, Amiga etc) och kanske ha någon hårdvara med nya versioner av sid etc.

Fast å andra sidan har Commodore tidigare hållit på med pc också.

Om du läser här, http://www.commodoregaming.com/pcshop/Game+PC/Commodore+g.asp... så står det ju "Preloaded with a C64 emulator, containing more than 50 classic games"

Håller ändå med om att det borde varit nån häftigare chassie, typ desktop utformad lite åt Amiga hållet kanske? Och en knapp på baksidan a'la C128 så man switschar över till AmigaOS

Permalänk
Medlem

usch! inte min smak.. men prestanda messigt värkar den ju ok

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Kommer den med 12" monocrome-skärm också?