Hur känslig är processorns ovansida?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2002

Hur känslig är processorns ovansida?

Hej!

Jag har gjort misstaget som en del andra dvs lagt på lite för mycket kylpasta som sedan gnuggats ut på ovansidan av processorn vid applicering av kylflänsen. De små chipen eller "rutorna" på ovansidan bredvid kärnan har nu fått besök av kylpasta och jag undrar nu hur hårdhänt jag kan vara i min rengöring?

Jag har läst diverse "rengöring av CPU" där jag fått info om vad som skall användas t ex isopropanol, kemisk ren aceton eller kemisk ren bensin plus verktyg såsom ickeluddande trasa eller tops...vissa har även sagt att man kan lägga hela processorn i ett bad, vilket låter lite väl häftigt :S?

Eftersom mitt specifika fall inte tagits upp av någon annan tråd, så behöver jag ytterliggare vägledning och framför allt lite info om vilka dela på ovansidan av processorn som man absolut inte får skrubba eller hälla någon som helst vätska på. Jag skrapade t ex upp lite pasta som alldeles intill kärnan med en skruvmejsel...hur allvarligt är det t ex :)? Fyller det mörka på ovansidan någon funktion (alltså det som kärnan, de små chipen osv sitter på) ?

Min huvudsakliga fråga:

Då de små chipen på ovansidan är ojämna och det är svårt att komma emellan, är det svårt att få bort allt med en trasa eller tops. Kan man använda en sådan där rektangulär svamptrasa eller nåt annat lämpligare eller hur känsliga är dom chipen eller ovansidan överhuvudtaget? Kan man hälla vätska på ovansidan eller ska man se till att det alltid bara är pyttelite vätska på själva trasan eller vad man nu använder?

Är det aktuellt att lägga i ett bad? Vad ska man tänka på i sådana fall och om nu allt löses upp i ett bad ska man skölja av det sedan när man har tagit upp den, så att det inte fastnar smuts som hänger med när man tar upp den?

...Kylpastan som använts är "Arctic Cooling MX-1" som är så tjock att det är väldigt jobbigt att applicera. Det är anledningen till att det blev så här knasigt

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Från Arctic-Coolings hemsida.

"Since the MX-1 does not contain any metal particles, there are no problems regarding electrical conductivity and capacitance. In contrast to silver and copper compounds, contact to electrical traces, pins, and leads cannot result in any damage."

Det ska räcka att du avlägsnar överflödet, det behöver inte vara helt rent runt coren.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2002

Hmm när du kommer men den informationen, så kanske det inte är processorn som ställer till det ändå. Men det verkar ändå mest logiskt att det är den hmm...det jag har gjort för övrigt är att råka komma emot moderkortet ett par gånger med en skruvmejseln när jag slant vid monteringen av fläkten samt att jag böjde till moderkortets komponenter som ser ut som små vertikala batterier men det ska väl inte kunna påverka...Vad jag vet så har jag slintit åtskilliga gånger på ett moderkort innan och inte sitter det väl så vitala grejer där, då man för bövelen måste kunna sätta fast en fläkt utan att sabba hela skiten :S. kanske är det något av detta som gör att jag inte ens får signal till skärmen nu men hur vet man?

Hur feltestar jag om det är moderkortet eller processorn det är fel på för båda grejerna kan ju göra att det inte visas nåt på skärmen...Strömmen och hårddisken startar ju upp fint men nada signal till skärmen. Jag var och skrapa lite med en tandborste på ovansidan på CPU:n...och fick bort det mesta synliga men fortfarande inget livstecken :(.

Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa nytt moderkort och CPU ?

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Uh.. De små batteri liknande grejerna är kondensatorer. Och när du slant med skruvmejseln kan du ha slagit bort allt från små motstånd och dioder, till delar av kopparbanorna som binder i hopa delarna. Prova cpu'n i ett annat moderkort, det är antagligen moderkortet som gett upp. Har du lite otur har även cpu'n gått åt skogen som tack för besväret.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.