Permalänk
Medlem

Minnes timing och FSB

Har lite problem, har en K8N NeoF Ultra-Fi, samt 1536mb pc3200 sökte litegran på forumet samt läst Överklocknings F.A.Q.en men hittar inte mycket om minnes timmings och eftersom jag inte är så insatt på detta vill jag ha lite tips.

(Min enkla illustration om vad jag tänkte med minnet)

Vilka timmings ska jag ha? Skulle gärna vilja amd x2 3800 upp till 2500mhz men är detta möjligt med dom minnena jag har? Samt gör CommandRate någon skillnad?

/

För övrigt, ifall jag ställer CR på 2T får jag en freq. på 110 MHz (220MHz) istället för 220 MHz (440MHz), och en FSB: DRAM på CPU/20 istället för CPU/10 (Alltså om jag kör CPUn i 2200 så får jag med CR 1T 220MHz(440MHz) o.s.v.).

Permalänk
Medlem

Först och främst, hur många minnen och vilken storlek är resp minne.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

1024mb och 512 antar jag.

Permalänk
Medlem

Jo det stämmer, 1024 + 512.

Permalänk
Medlem

Först och främst, single channel gör att du får samma begränsade minnesbandbredd som en socket754-processor, och att låta 2 st cores dela på denna begränsade minnesbandbredd sänker prestandan högst påtagligt.

Ändring av command rate ska inte påverka minneshastigheten. 1T ger något bättre prestanda, men kan ge stabilitetsproblem.

Leta reda på HTT multiplier i bios. Står nog på Auto eller 5x. Sänk den till 4x. Ställ in att du har DDR333-minnen, och öka FSB med några Mhz i taget. Kör tex en runda 3Dmark för att kontrollera att datorn klarar hastigheten innan du ger dig på nästa ökning. Om datorr kraschar när du närmar dig 250Mhz så pröva att sänka minneshastigheten ytterligare ett steg.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Exakt hur gör jag för att få dual channel med en 1 gb minne och en 512mb?
Har testat att köra i olika kanaler men då startar inte datorn, måste alltså ha dem i varsin slott eftervarandra.

Permalänk
Medlem

Det går inte. Du behöver 2 likadana minnen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara