Inphi släpper de första jedec-kompatibla ddr3-minnena

Permalänk
Melding Plague

Inphi släpper de första jedec-kompatibla ddr3-minnena

Den relativt okända tillverkaren Inphi Corporation har i dagarna lanserat jedec-kompatibla ddr2-minnen med frekvenser om 800, 1066, 1333 och 1600 megahertz. Minnena ingår i Exactik-serien minnen och är de första jedec-kompatibla ddr3-minnena på marknaden.

Läs nyheten: Inphi släpper de första jedec-kompatibla ddr3-minnena

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

DDR3 så klart...

Permalänk
Avstängd

Det är bara minneskretsar va?
Inte DIMM minnes moduler?

0,18 mikrometers?
Bör inte de använda nanometer?

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Det är bara minneskretsar va?
Inte DIMM minnes moduler?

0,18 mikrometers?
Bör inte de använda nanometer?

0,18µm = 180 nm

Känns skönt att veta att minnena ligger på en så stor tillverkningsprocess, då finns det en del mer att ta av.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
0,18µm = 180 nm

Känns skönt att veta att minnena ligger på en så stor tillverkningsprocess, då finns det en del mer att ta av.

/Adrian

180nm, gammal teknologi. Det hade man på processorer för 5-8 år sedan.

Borde vara 65nm eller mindre.
Iaf inte större än 90nm.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

eftersom detta är bara början så kör dom väl med gammal teknik?, och sedan improvera tills det blir jätte bra?:)

Permalänk

Vad snackar vi om för storlek på minnena?

Permalänk
Medlem

800-1600MHz, rätt stort spann

Permalänk

jedec != JEDEC

Permalänk
Medlem

Vad är jedec?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Så små företag kan äga stora med precis som när man i tidigt stadium tävlade met motorcycklar och en privatperson bygge en som krossade allt motstånd.

Permalänk
Medlem

ddr1600 W00t ! allså 800 x 2 då Dawn säger jag

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Vad är jedec?

JEDEC Solid State Technology Division, formerly known as Joint Electron Device Engineering Council.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
ddr1600 W00t ! allså 800 x 2 då Dawn säger jag

sen lite dualchannel på det så blir det nog en scysst bandbredd...OM timinsen är hyfsat scysta förståss vore kasst med 50-80-80-110, fast det tro jag knappast men kanske 6-9-9-15 på de första eller nått runt där

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

M a o dags att snart bygga sig en ny speldator eftersom jag aldrig hoppade på DDR2 cirkusen.

Senaste bygget var faktiskt ett DDR baserat men med en E4300 mest beroende på att jag hade ett 1950 Pro AGP som efter en reklamation fått i utbyte som låg o skräpade ett tag.

Väntar iofs ett tag tills det blivit mer mainstream än att gå med i cirkusen ifrån början mest pga dom barnsjukdomar som kan uppträda mm.

Permalänk
Medlem

finns det några prollar och chipsets som stödjer ddr3 än? timings vore mysigt att se också.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD