Vista ökar inte datorförsäljningen

Permalänk
Melding Plague

Vista ökar inte datorförsäljningen

Då Windows Vista lanserades i Januari i år trodde många att försäljningen av datorer och övriga hårdvara skulle öka. Nu har det visat sig att Window Vista inte alls har bidragit till att öka försäljningen av datorer och annan hårdvara. På Indiatimes har man disskuterat läget för de stora dator- och hårdvarutillverkarna och hur den närmaste framtiden ser ut för dessa.

Läs nyheten: Vista ökar inte datorförsäljningen

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad var deras motivering för att Vista skulle öka försäljningen av datorer och övrig hårdvara? Med tanke på Vistas höga pris så är det väl snarare så att ingen har råd att köpa några nya prylar alls...

Permalänk
Medlem

Men herregud, hur storsint får man vara? Det är som att man lanserar ett nytt avgassystem och sen så förväntar man sig att bilföräljningen ska öka..

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Riktigt dumt att tro att folk ska tror att de skulle behöva en ny dator bara för att det har kommit ett nytt Operativsystem som de inte behöver:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

jättekonstigt.. eller hur?
Det stora dragplåstret DX10 har ju inte visat sig än.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag vet, det börjar bli lite tjatigt, men när Crysis släpps.. ja, sen vet ni resten.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Hoppas bara att det kommer att komma en XP uppgradering så att man kan ha DX10 i XP med för jag personligen gillar inte alls vista :S

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

för att köra vista krävs det dx10 kort som inte är så billigt.

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
för att köra vista krävs det dx10 kort som inte är så billigt.

Uhm näh varför skulle Vista kräva ett DX10 kort? Och Billigt är ganska upp till var och en, det kanske inte fnns kort för under 2000 kr än men det kommer.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Men tjena, vem hade trott det här. "Många", snarare inga.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ibland önskar man att dom som kom fram till detta fick sparken...

Visa signatur

[Antec SonataII][Athlon64X2 4400+][MSI K8N Neo4 Platinum][Corsair TWINX2048-3200C2][Gainward 7800GT][2 x WD Caviar SE16 250 GB SATA II][NEC MS 20WGX²][Creative X-fi Platinum] [IBM Thinkpad T43]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
för att köra vista krävs det dx10 kort som inte är så billigt.

Nej, det krävs det inte.

Permalänk
Avstängd

Idag ser jag ingen anledning att skaffa Vista. Det lär bli ett större sug efter Vista när alla DX10-spel börjar dyka upp, men innan dess så blir de absolut inget köp.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Idag ser jag ingen anledning att skaffa Vista. Det lär bli ett större sug efter Vista när alla DX10-spel börjar dyka upp, men innan dess så blir de absolut inget köp.

'

Ja, den dagen Vista funkar bättre än XP är det dags för uppgrade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
för att köra vista krävs det dx10 kort som inte är så billigt.

Nej?
Ett gma 900 duger mer än väl.

Permalänk
Medlem

Haha, ja.

Jag tror dom flesta mer insatta gärna väntar lite för det finns ingen anledning att skynda.
Alla program och grejer bör vara anpassade lagom tills alla buggar är utredda med Service Pack 1.

Och alla som inte är så insatta är inte särskilt intresserade av att spendera massa pengar på något helt nytt som dom inte känner till eller kan med,

Permalänk

En trolig orsak till att försäljningen skulle öka, är att många sitter med gamla system och väntade på att uppgradera innan det nya operativsystemet släpptes. Många av oss märkte att övergången som vanligt inte var helt problemfri och vi väntar därför lite längre med att uppgradera våra system.
Nu fick folk en sådan där uppgraderingskupong, vilket minskade detta fenomen lite.

En annan orsak till att folk skulle ha uppgraderat/köpa nya datore var att de nu hade ett behov av ett nytt system om de skulle använda nya Windows. Varför införskaffa en snabbare dator, om man ändå inte behöver ha det?

Själv för min del så kommer jag inte köpa någon ny hårdvara till datorn före jag vet att den har riktiga drivrutiner till Vista, fast jag nu kör WinXp. Jag är så trött på tröga tillverkare av hårdvaror som bara vill sälja skiten och sedan strunta i att uppgradera sina drivrutiner.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Nej, det krävs det inte.

jo det krävs dx10 kort.

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
jo det krävs dx10 kort.

Ehhh, Nej.

Exakt vilken del av windows skulle explodera utan stöd för directx 10?

Permalänk
Medlem

Jag får vista gratis genom universitetet och körde det under nån vecka när det kom på min AMD 2100+, 512MB RAM och Radeon 9700 Pro. Det funkade faktiskt bättre än jag trodde... kunde köra Aero och allt. Nu ska jag ju inte säga att det gick smärtfritt... det var bra segt då och då men om jag hade varit min mor t.ex. hade prestandan varit fullt akseptabel. Nu är ju hon sjuk i huvudet men det tror jag de flesta 50-talisterna är när det gäller datorprestanda. Min poäng är att folk flest kommer bländas av utseendet i Vista och bry sig mindre om prestandan. Själv tyckte jag att som sagt att min konfiguration gick rätt bra med Vista men eftersom jag aldrig har känt nån längtan efter ett nytt operativsystem sen XP så såg jag ingen anledning att fortsätta med Vista då det trots allt MHz för Mhz går lite snabbare med XP... If it aint broke, dont fix it. Win 3.X, win95, win98, var alla trasiga och då kändes uppgraderingen nödvändig... nu, inte så mycket.

Hehe, första gången jag försvarar en Microsoft-produkt... så är de mot en annan Microsoft-produkt. ...men det står jag för. Jag gillar XP. Stabilt och bra.

Citat:

jo det krävs dx10 kort.

Nej, det där är så mycket skitsnack så det finns inte! Snälla, berätta för oss alla var du har läst att det behövs ett DX10-kort för att köra Vista. Du kan åtminstone berätta hur du kan vara så naiv att du upprepar ditt påstående med sådan självsäkerhet trots att flera andra forumbesökare hävdar motsatsen. Jag säger själv nu att jag har kört Vista med ett Radeon 9700 Pro. Du får gärna motbevisa mig och säga att 9700Pro stödjer DX10 eller att jag ljuger men jag börjar bli lagom trött på alla korkade uttalanden som görs i detta forum.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
jo det krävs dx10 kort.

Du kanske tänker tvärtom? För att kunna använda DX10 krävs Vista.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Inaktiv

http://www.pici.se/?37966

nytagen skärmdump från min dator precis nu, och om jag inte har helt fel så är de t faktiskt så att jag kör Vista och 7900GTO inte är ett DX10 kort

Permalänk
Medlem

Vista fungerar utmärkt med mtt 6800 också, så inlägg med att man måste ha dx10 så kan man ta på lunarstorm..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
jo det krävs dx10 kort.

hehe gött, ge dej inte !

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Jag vet, det börjar bli lite tjatigt, men när Crysis släpps.. ja, sen vet ni resten.

Ska finnas som DX9 version också eller om det är en inställning som gör att man kan ändra det till DX9 kompatibellt i spelet. Så va inte för säker på att Crysis kommer att öka grafikkortförsäljningen. Jag själv lär inte byta för Crysis skull för då skulle jag få byta hela systemet då det inte finns DX10 kompatibelt grafikkort till AGP

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

***BORT***
Dock uppgradera för att förr eller senare kommer man ändå att uppgradera från XP till Vista, men orsaken till varför jag gjorde är att man hinner kommer "in" i operativsystemet och göra allt till en vana än att vänta tills spelen kommer ut, för nu när spelen kommer ut behöver man inte oroa sig för att uppgradera ;).
Flyter på helt okej också, inga problem om man kan konfiguera lite.. Dock så är det lite halvtaskigt för vanliga "svenson" som inte kan mycket om datorer, på grund av inkompletta drivrutiner.

*Inlägg editerat av Kanel*
§7 - Till reglerna >>

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Nja detta med DX10 och att det bara kommer finnas i Vista så tror jag nog att nån påhittig finnig yngling kommer att komma på en alternativ konstruktiv lösning så det går att lägga in i XP och där försvann enda anledningen till att köpa Vista så inte tror jag datorförsäljningen kommer att öka så mycket som div analytiker trott.

Kanske dom kollat fel i spåkulan dessa analytiker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanazin
***BORT***
Dock uppgradera för att förr eller senare kommer man ändå att uppgradera från XP till Vista, men orsaken till varför jag gjorde är att man hinner kommer "in" i operativsystemet och göra allt till en vana än att vänta tills spelen kommer ut, för nu när spelen kommer ut behöver man inte oroa sig för att uppgradera ;).
Flyter på helt okej också, inga problem om man kan konfiguera lite.. Dock så är det lite halvtaskigt för vanliga "svenson" som inte kan mycket om datorer, på grund av inkompletta drivrutiner.

Vadå 4000? Var har du kollat då?
Home Premium är nog för de flesta då Ultimates extrasaker är mer eller mindre värdelösa i dagsläget och verkligen inget man behöver för produktivitet. 1700 för Ultimate-licens (OEM) annars...
Home Premium (OEM) kostar under tusenlappen. Men du kanske ska köpa 4 licenser?

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Vadå 4000? Var har du kollat då?
Home Premium är nog för de flesta då Ultimates extrasaker är mer eller mindre värdelösa i dagsläget och verkligen inget man behöver för produktivitet. 1700 för Ultimate-licens (OEM) annars...
Home Premium (OEM) kostar under tusenlappen. Men du kanske ska köpa 4 licenser?

Sen har vi ju problemet att OEM licenser inte fungerar om du byter moderkort och endast får säljas med kompletta datorer. Om man inte tänker köpa helt ny dator, eller om man tror att man kommer byta moderkort inom de närmsta åren innan nästa Windows släpps bör man alltså satsa på en fullverision.
Helt plötsligt hamnar inte priset på 1000-1800 utan på 2800 för home premium eller 4700 för ultimate.

Permalänk
Hedersmedlem

Tja man får två OEM licenser för 2800kr plus lite godispengar över.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM