Permalänk

Spoiler-tag

Jag har sett på flera olika forum som har en sk. "spoiler"-tag. Med den knappen kan man gömma olika slags innehåll. T.ex hur en film slutar eller vilka hemligheter det finns hos ett spel och liknande.

Här i forumet hittar man ofta halvdana spoiler-varningar som ser ut så här ungefär:

*spoiler**spoiler**spoiler**spoiler**spoiler**spoiler**spoiler*

Bla bla bla bla...

Och det är inte speciellt effektivt. Speciellt om man skumläser igenom trådar och där blicken råkar hamna under spoilervarningen. Inte speciellt trevligt. Tycker att SweC borde fixa en sådan funktion. Bör inte vara alltför tidskrävande eller svårt.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu ger [spoiler]xyz[/spoiler] följande resultat:

xyz

Dold text
Permalänk
Medlem

Trevligt

Dold text

^^

Permalänk
Medlem

Ännu trevligare hade det kunnat bli om texten blev läslig vid exempelvis mouseover.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Ännu trevligare hade det kunnat bli om texten blev läslig vid exempelvis mouseover.

Vi hade det som ett alternativ, men det visade sig att det blev alltför lätt att råka se spoilern av misstag då.

Permalänk
Medlem

Nu är jag väl iof ingen förkämpe för javascript, men jag hade nog föredragit någon typ av onclick-version för att visa spoilers... (Där man använder javascript för att dölja texten från första början, så det inte blir så att de utan javascript inte kommer kunna läsa texten..)

Visst, spoiler-taggen kommer inte fungera för de som använder webbläsare utan javascript igång.. Men versionen med background-color kommer ju åandrasidan inte fungera i webbläsare utan css-stöd (typ terminal-webbläsare), samt lär den väl fungera konstigt i mobiler (inte insatt alls, men kan tänka mig att många mobiltelefoner är otrevliga att använda för att markera text.. Dock stödjer väl mobiltelefoner inte alltid javascript heller..)

Aja, tål väl att tänkas på iaf...

EDIT:
Fixade en javascript-version med hjälp av greasemonkey (plugin till firefox)..
Och man måste ju nästan dela med sig av resultatet, utifall någon annan också skulle vilja ha denna funktionalitet.
Screenshot:

Efter man klickat visas den dolda texten som vilken annan text som helst alltså.

Och här kommer koden:

allSpoilers = document.evaluate( "//*[contains(@class, 'splrclss')]", document, null, XPathResult.UNORDERED_NODE_SNAPSHOT_TYPE, null); for (var i = 0; i < allSpoilers.snapshotLength; i++) { thisSpoiler = allSpoilers.snapshotItem(i); temp=thisSpoiler.innerHTML; thisSpoiler.style.backgroundColor="inherit !important"; thisSpoiler.innerHTML="[Spoiler: Click to Show]"; thisSpoiler.style.textDecoration='underline'; thisSpoiler.style.color="#1a4b7d;" thisSpoiler.setAttribute("onclick","javascript: this.innerHTML=\""+temp+"\"; this.style.textDecoration='none'; this.style.color='inherit'"); }

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits