Tjänar man mycket på att köra utan växlingsfil?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

Tjänar man mycket på att köra utan växlingsfil?

Topic

Jag har 2GB ram, testade att köra utan växlingsfil. Vet inte om det blir någon större skilland, blir det snabbare?

Enligt aktivitetshanteraren :
Fysisktminne 2096236
Tillgängligt minne : 1557876

Är det bra eller dåligt? Kommer det att bli prestanda minskning i spel utan växlingsfil?

Laptop : Thinkpad X200S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Det kan bli problem. Många program förutsätter att det finns en växlingsfil, och då är det dumt att inte ha det.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

Ok!
Slår på växlingsfilen!

Laptop : Thinkpad X200S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stöckhölm
Registrerad
Mar 2007

Används inte växlingsfilen skadar möjligheten att använda den knappast. Att operativet skulle växlar ut minne fastän det inte behövs, tycker jag låter konstigt. Linux gör det iallfall inte så vitt jag har märkt.

Den nackdel jag såg med växlingsfil var att hårddisken blev väldigt fragmenterad för att storleken ändrades hela tiden. (det här var på stenåldern med windows 95/98.

Jag satte iallafall växlingsfilen till ett fixt värde för att slippa den effekten.

Alternativet att köra utan funkar till minnet tar slut, och när det händer tar det tvärstopp. Eventuellt krashar programmet också.

- J -

- J -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ss_lamby
Används inte växlingsfilen skadar möjligheten att använda den knappast. Att operativet skulle växlar ut minne fastän det inte behövs, tycker jag låter konstigt. Linux gör det iallfall inte så vitt jag har märkt.

Den nackdel jag såg med växlingsfil var att hårddisken blev väldigt fragmenterad för att storleken ändrades hela tiden. (det här var på stenåldern med windows 95/98.

Jag satte iallafall växlingsfilen till ett fixt värde för att slippa den effekten.

Alternativet att köra utan funkar till minnet tar slut, och när det händer tar det tvärstopp. Eventuellt krashar programmet också.

- J -

I NT-baserade OS krymper aldrig växlingsfilen, den bara ökas vid behov, förutsatt att den är dynamisk.
Rekommenderar läsning på 2cpu's forum
http://forums.2cpu.com/showthread.php?t=47482

Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Program kan vilja allokera massa minne som de kan vilja använda "utifall att". Windows kan säga att det finns i växlingsfilen då utan att behöva göra något förrens det verkligen används.
Har du ingen växlingsfil så MÅSTE dessa ges någon adress i RAM-minnet, vilket gör att programmen kan suga ut mer ur internminnet utifall växlingsfilen inte är igång än om hela programmet var inladdat i RAM fast man växlingsfilen på.

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stöckhölm
Registrerad
Mar 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
I NT-baserade OS krymper aldrig växlingsfilen, den bara ökas vid behov, förutsatt att den är dynamisk.
Rekommenderar läsning på 2cpu's forum
http://forums.2cpu.com/showthread.php?t=47482

Nja, pass på den. Det var som sagt på ett tag sen jag hade en växlingsfil, och jag känner inget större behov att läsa in mig på dem.

Heh! En jäsande växlingsfil. Finns det något som sätter stopp ifall ett program buggar ur och börjar tugga(allokera) minne?

- J -

- J -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Feb 2003

Om man vill undvika att använda växlingsfilen så gott det går utan att förlora prestanda när något inträffar så kan det vara vettigt att aktivera en växlingsfil på 20mb på en annan fysisk disk än den som systemet ligger på.
På så vis undviker man att Windows 2000/XP skapar en tillfällig växlingsfil på C: utifall man stöter på en minnesläcka i någon programvara vilket sänker systemprestandan pga de IO-trafik som detta skapar på systemdisken vid en sådan händelse. Se bara till att inte ha någon växlingsfil aktiv på C:. Windows kommer automatiskt utöka denna 20mb växlingsfil på "x:" efter behov, t.ex om man leker med 7zip och råkar ta lite för aggressiv komprimering vilket kan kräva en sisådär 4gb ram och har man bara 2gb så..... ja då blir det en växlingsfil på minst 2gb tillfälligt

.: Wks: CM Stacker|AMD64 x2 4400+@2700MHz|Asus A8N32-SLI Deluxe|4x512MB OCZ Rev2|Radeon X1900XTX|Samsung 203B|2xSS250GB(SATA)+2xWD200GB(SATA)|SB X-Fi FPS|MX1000, Z-5500, Vattenkyld|WinXP :.
.: Srv: AMD64 3000+(@2.2GHz)|Asus A8V-Deluxe|1024MB|GF2MX 64MB|Gentoo Linux(64-bit) :.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

Kör med 2Gb minne men funderade på att köpa 4Gb minne och då jag sitter med XP 32-bit OS så kan den väl bara använda sig av 4096Mb minne totalt och det bör väl innebära att den inte kan använda sig av nån växlingsfil isf?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kör med 2Gb minne men funderade på att köpa 4Gb minne och då jag sitter med XP 32-bit OS så kan den väl bara använda sig av 4096Mb minne totalt och det bör väl innebära att den inte kan använda sig av nån växlingsfil isf?

Varje enskild process kan tilldelas 2 GB minne, så den totala minnesanvändningen kan bli långt mer än 4 GB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ss_lamby
Nja, pass på den. Det var som sagt på ett tag sen jag hade en växlingsfil, och jag känner inget större behov att läsa in mig på dem.

Heh! En jäsande växlingsfil. Finns det något som sätter stopp ifall ett program buggar ur och börjar tugga(allokera) minne?

- J -

Ett program kan få 2 GB, så växlingsfilen växer inte så enormt mycket.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Precis, varje process har tillgång till 2 GiB virtuellt minne som det kan spendera hur det vill. De resterande 2 GiB virtuellt minne av minnesutrymmet som processen har är tilldelat systemet. Jag vet inte exakt vad det gör men säg att det är resurser som systemet tillhandahåller den processen.
Och eftersom man har många processer så blir det en hel del minne som kan användas.
Med en /3GB växel i boot.ini (i XP, finns väl liknande i bootcfg eller vad det hette i Vista) så kan man ge processen tillgång till 3 GiB minne. Observera att programmen måste vara kompilerade med stöd för detta.
Kan även nämnas att ett program som kompilerats för 64-bitars (x86-64 då) bara använder 2 GiB max om det inte anger denna växel till kompilatorn. Med det påslaget så blir det massa mer minne än 3 GiB såklart.
Det är väl så för att det inte ska dyka upp suspekta buggar när man tar kod som kompilerats och funkat bra på 32-bitars och bara kör 64-bitars kompilering.

Citat:

Troligen får du inte 4096 MiB minne ändå, det kan fungera med memory remapping. Kolla in den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västervik
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Tror det är 3GB som max på ett 32-bit OS, 64 bit OS klarar mer. Eller är det Vista du pratar om och det har jag ingen erfarenhet av?

Edit:
Slänger upp länken igen http://support.microsoft.com/kb/888732
står om minne och hur mycket minne olika Windows klarar av

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stöckhölm
Registrerad
Mar 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Ett program kan få 2 GB, så växlingsfilen växer inte så enormt mycket. [/B]

Är inte den begränsningen en av de som ska överkommas med 64-bitars operativsystem?

- J -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Tror det är 3GB som max på ett 32-bit OS, 64 bit OS klarar mer. Eller är det Vista du pratar om och det har jag ingen erfarenhet av?

Edit:
Slänger upp länken igen http://support.microsoft.com/kb/888732
står om minne och hur mycket minne olika Windows klarar av

Pratar om xp 32-bit XP men det blir inte att ordna något mer minne utan burken får gå med 2 Gb tills det blir dags att bygga en ny vilket lär dröja 2 - 3 år förhoppningsvis med sedvanliga bytet av grafikkort vid halvtid.