VESA godkänner Displayport 1.1

Permalänk
Melding Plague

VESA godkänner Displayport 1.1

Standardiseringsorganet VESA har i dagarna godkänt version 1.1 av Displayport-standarden. Den största nyheten i version 1.1 av den kommande standarden är stöd för drm-skyddet "High-bandwidth Digital Content Protection" som brukar kallas hdcp i folkmun.

Läs nyheten: VESA godkänner Displayport 1.1

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men det är väl bra...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Släng allt som har med DRM att göra åt helvete är då min åsikt...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Släng allt som har med DRM att göra åt helvete är då min åsikt...

Håller fullständigt med.

Väldigt tråkigt med denna DRM utveckling.

http://www.drm.info/
http://nodrm.org/

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Håller fullständigt med.

Väldigt tråkigt med denna DRM utveckling.

http://www.drm.info/
http://nodrm.org/

instämmer, bara trams att försöka stoppa piratkopiering enligt min mening.

Permalänk
Medlem

Nån som sätter en peng på att detta skydd inte blir långvarigt? Att dom inte ger upp allt vad innehållsskydd heter och börjar tillverka kondomer istället för där har vi ett skydd som är bra för mäskligheten särskilt i aidsdrabbade områden!

Permalänk
Avstängd

Håller med de flesta här. Bort med äckel-drm... löjligt att det tillåtas i en standard.
Borde ju vara helt tvärtom imo.

Visar sig som vanligt att det är de stora företagens plånböcker som styr..
Vi har inget att säga till om, bara vara tysta och köpa.

Så bojkotta skiten !

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Håller med de flesta här. Bort med äckel-drm... löjligt att det tillåtas i en standard.
Borde ju vara helt tvärtom imo.

Visar sig som vanligt att det är de stora företagens plånböcker som styr..
Vi har inget att säga till om, bara vara tysta och köpa.

Så bojkotta skiten !

w0rd!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Varför bryr ni er om drm, ni piratkopierar väl ändå inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Varför bryr ni er om drm, ni piratkopierar väl ändå inte

sa den okunige

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Varför bryr ni er om drm, ni piratkopierar väl ändå inte

Det är fånigt att tro att det bara handlar om piratkopiering.

Det första stora företag kommer att titta efter är affärsnyttan; Att kunna ta så mycket betalt som möjligt. "Du får köpa den här låten, men den varar bara i 3 dagar. Du får bara kopiera den 2 gånger till andra enheter, och på dessa enheter får du bara lyssna på låten en gång." Musik eller film köps inte längre, utan hyrs. Det är vad DRM kommer leda till.

Innan har företagen krigat om olika standarder på media och apparater, för att hindra kunder att byta mellan leverantörer. Nu blir det istället drm-skydd som låser dig till specifika apparater. För att lyssna musik krävs vissa spelare. Och vad gör du den dagen då det inte finns några alternativ? När ingen hårdvara spelar annat än drm-skyddade filer. Varenda spelare, varenda skärm och apparat bara spelar drm-skyddade filer.

Vad kan det inte bli i licenspengar för att få sin låt att kunna spelas i t.ex. iPod? Är det främjande för artisterna kanske? Jag får känslan att de försöker bygga upp något för att ersätta den roll som skivbolagen har. Man vill tvinga folk att betala för en mellanhand som ingen vill ha.

Ska du inte ha någon som helst rätt över saker du köpt? Om man inte äger musikalbumet man köpt, när tror du ägandeskapet av våra datorer slutar? När du slår på datorn så är allt du kommer se ett uppfräshat "Windows marketplace". Du får inte titta på vad du vill med din skärm. Du får inte spara vad du vill på din hårddisk. Är DRM-skyddade bilder långt borta? Förmodligen inte.

På tal om detta? Hur många har fått mp3-filer borttagna av MSN? "Denna fil kan vara skadlig för din dator och har därför tagits bort." fick jag när en kompis försökte skicka över sin hemmagjorda låt. Sånt gör mig förbannad. Jag har köpt datorn jag sitter vid, därför är den min. Om jag vill plocka isär den och elda med den, så är det min ensak. Jag har köpt musiken jag lyssnar på, om jag vill lyssna på den i datorn eller göra en kopia för att lyssna på kassetbandsradion(!) är också min ensak.

Ni får ursäkta min överdrivet cyniska sinnesstämmning idag. Men alvarligt talat, vad bryr väl vi oss drm? Vi piratkopierar väl inte?
- Nej, men man borde kanske börja för att behålla någon kontroll? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Varför bryr ni er om drm, ni piratkopierar väl ändå inte

Oerhört korkat inlägg.

DRM handlar om att flytta kontrollen bort från användaren till storföretag. De ska bestämma över dig, de vet bättre vad som är bra och dåligt för dig. Den fria viljan existerar inte längre.

"Varför bryr ni er om drm, ni piratkopierar väl ändå inte :O":
Är det inte då, tycker du, man SKA bry sig om DRM, eftersom det är vid lagligt skaffat material man drabbas av skiten?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Oerhört korkat inlägg.

DRM handlar om att flytta kontrollen bort från användaren till storföretag. De ska bestämma över dig, de vet bättre vad som är bra och dåligt för dig. Den fria viljan existerar inte längre.

"Varför bryr ni er om drm, ni piratkopierar väl ändå inte :O":
Är det inte då, tycker du, man SKA bry sig om DRM, eftersom det är vid lagligt skaffat material man drabbas av skiten?

damn right skipy...

OfT: Glad påsk på er alla

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Varför bryr ni er om drm, ni piratkopierar väl ändå inte

Nej, men skulle jag vilja göra det, så ska jag kunna göra det. Ingen ska bestämma över vad jag kan och inte kan göra med min dator.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!