Innodisk lanserar usb-minne för Vista Readyboost

Permalänk
Melding Plague

Innodisk lanserar usb-minne för Vista Readyboost

När Microsoft i januari lanserade Windows Vista fick vi se en rad nyheter, en av dessa nyheter var Readyboost. Readyboost är en teknik som låter användaren koppla in ett kompatibelt usb-minne och använda detta som extra cache. Innodisk har nu lanserat ett något annorlunda usb-minne som istället för att monteras utanpå datorn monteras innuti, direkt på moderkortet.

Läs nyheten: Innodisk lanserar usb-minne för Vista Readyboost

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Smart lösning, men hur presterar denna jämfört mot vanliga usb-minnen. Menar, inte bara teoretiskt.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

Det är bara korkat att köpa ett sådant där minne, man kan lika gärna köpa ett riktigt minne och få mycket bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag håller med Girgoo, meningen med Readyboost försvinner ju om man måste köpa speciella USB-minnen för att använda det, då kan man ju lika gärna köpa RAM-minnen..

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd

Wow, imponerande... not.
Sparar allt på RAM redan, samma med laptopen, trycker på power knappen och allt sparas där så att datorn startar på ett par sec.

Hur skulle denna "ploj" vara snabbare?
3 MegaByte/s och ungefär 2-4GB... en vecka?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Allt har med accesstid att göra som vissa inte verkar fatta här:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

men är det som ett vanligt usb-minne, isåfall borde det slitas sönder tycker man, med så pass många skrivningar.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Men.. den hastigheten är väl inte så bra? Enligt HDtune så kan man läsa min Corsair Voyager GT 4GB i 25MB/s...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Men.. den hastigheten är väl inte så bra? Enligt HDtune så kan man läsa min Corsair Voyager GT 4GB i 25MB/s...

Vid läsning ja, men hastigheten är avsevärt lägre vid skrivning till kortet.

Permalänk
Medlem

Som sagts, det är accesstiden man vill åt - annars kunde man lika gärna använt hårddisken. Förenklat kan man kanske likna det vid ett cache-minne, även om nu de brukar vara läskigt snabba.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emkill
men är det som ett vanligt usb-minne, isåfall borde det slitas sönder tycker man, med så pass många skrivningar.

Det är något man hade i åtanke när man utvecklade funktionen, enligt MS så har jag för mig att ett vanligt minne skulle räcka i 10 år eller något men kan ha fel på den punkten. Klart godkänt var det i alla fall (anser jag).

Så minnet kommer främst användas för läsning.

edit:
hittade artikeln jag hade i huvet:

Citat:

Q: What perf do you need on your device?
A: 2.5MB/sec throughput for 4K random reads and 1.75MB/sec throughput for 512K random writes

Q: My device says 12MB/sec (or 133x or something else) on the package but windows says that it isn't fast enough to use as a ReadyBoost device... why?
A: Two possible reasons:

1. The numbers measure sequential performance and we measure random. We've seen devices that have great sequential perf, but horrible random
2. The performance isn't consistantly fast across the entire device. Some devices have 128M of lightning fast flash and the rest of the device is really slow. This is fine for some applications but not ReadyBoost.

...

Q: Won't this wear out the drive?
A: Nope. We're aware of the lifecycle issues with flash drives and are smart about how and when we do our writes to the device. Our research shows that we will get at least 10+ years out of flash devices that we support.

Fler frågor och svar för den intresserade finns här:
http://blogs.msdn.com/tomarcher/archive/2006/06/02/615199.asp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Vid läsning ja, men hastigheten är avsevärt lägre vid skrivning till kortet.

Men den i artikeln hade ju bara 5MB/s...

Är min supersnabb då eller ? (Jag vet att den är snabb.. men så snabb ? )

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

praktisk grej tycker jag som inte ens använder Vista. fast denna lär ju iof inte ändra på det ändå..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Men den i artikeln hade ju bara 5MB/s...

Är min supersnabb då eller ? (Jag vet att den är snabb.. men så snabb ? )

hajjar du inte att det är skillnad på läsning och skrivning.

din hade tydligen 25/s mb på läsning , medans den hade 5 mb/s på skrivning.

Edit ------------------------------------------------------------------------
Hittade dock en reccension på everythingusb.com som visade visade att en usb liknande din, eller kanske samma

kom upp i 22MB/s i write på större filer och 4 MB/S på 32 kb stora filer

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Bäst av allt ifall det funkar är ju att köra med CF kort, där har man tillräckligt hög skriv- och läshastighet. T.ex. Sandisk Extreme IV som har en skriv och läshastighet på runt en 20mb/s.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Avstängd

Kanske bra om man inte vill att nån stjäl sitt USB minne.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk

Mja, klart de kan prova. Men jag fattar inte varför man inte bara köper RAM istället.. Lär ju ha rätt mycket bättre accesstider.

Permalänk

Onödigt? knappst! Många ITX har ju bara plats för 1gig minne! Älskar idén med att kunna bygga in

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightKnight
Mja, klart de kan prova. Men jag fattar inte varför man inte bara köper RAM istället.. Lär ju ha rätt mycket bättre accesstider.

För att det är mycket dyrare?

Meningen är inte att detta ska ersätta ramet - har inget med ramet i sig att göra. Utan är ett komplement till ramet.

Permalänk
Medlem

borde inte risken vara större för att en sådan här produkt skulle lossna ur sin kontakt än med en usb sladd då det här minnet i rimlighetens namn väger mer?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
För att det är mycket dyrare?

Meningen är inte att detta ska ersätta ramet - har inget med ramet i sig att göra. Utan är ett komplement till ramet.

RAM-minnet rensas ju dessutom när du stänger av datorn, det här gör ju inte det. Det som lagras på detta är vissa av dina systemfiler som används ofta. Kan göra boottiden riktigt kort t.ex, genom att ladda vissa delar av OS där. De hamnar ju i minnet sedan, men innan dess ligger de på detta minne, vilket har bra mycket snabbare accesstid än en hårddisk. En hårddisk utklassar dock ett sådant här minne när det gäller sekventiell läsning, men inte random access!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
borde inte risken vara större för att en sådan här produkt skulle lossna ur sin kontakt än med en usb sladd då det här minnet i rimlighetens namn väger mer?

Jag tror inte det är någon vidare fara, hur mycket kan det väga egentligen, typ 15 gram? Det är tillräckligt många stift som står för friktion att hålla fast minnet med.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

Suspend To RAM är en smartare lösning... det kör jag, 2sec kanske? skärmen hitter inte med så jag vet inte

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Suspend To RAM är en smartare lösning... det kör jag, 2sec kanske? skärmen hitter inte med så jag vet inte

Men nu handlar inte Readyboost om vänteläge/viloläge serru...det handlar om att öka prestanda under uppstart/drift

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

enligt http://www.everythingusb.com/innodisk_readyboost_2gb_12288.ht... kommer den gå för 15 dollar så kanske kan vara en sund investering

Permalänk
Hedersmedlem

Kom ihåg att det är läsningen/skrivningen som angives är vid random-ställen på minnet och med 512byte och 4KiB datasegment. Inte 25 MB sekventiellt som era fina monsterusb-minnen klarar.
Även flashminnen har en viss fördröjning att hoppa runt mellan olika ställen att skriva/läsa.

Readyboost:
Minnet är en ren och skär spegling av hårddiskens innehåll, i den mån det får plats av det viktigtaste. Det är INTE något ersättning till RAM och eftersom det då (hårddisken) inte skriver så mycket, kanske växlingsfilen så håller minnet väldigt länge. Det är inget att oroa sig för (om det håller 5-10 år, var det inte värt de 200 kr som ett USB-minne kan kosta. RAM-minnena ni köpt för några tusen kommer ni behöva byta ut ett antal gånger under den perioden pga ny standarder).

Compactflash kan nog fungera - om det ansluts till USB. Minneskortsläsare och USB-stickor verkar ju ungefär likadana och fungerar samma.
Men någon som spekulerade i compactflash tolkade jag som att han ville koppla in det på vanliga PATA med adaptern. Det fungerar inte.

Skillnaden mellan minnena i readyboost är så liten jämfört med att inte köra readyboost. Jag tror det är svårt att märka skillnad på minnena inbördes, bara åtkomsttiden är ungefär densamma.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Kom ihåg att det är läsningen/skrivningen som angives är vid random-ställen på minnet och med 512byte och 4KiB datasegment. Inte 25 MB sekventiellt som era fina monsterusb-minnen klarar.
Även flashminnen har en viss fördröjning att hoppa runt mellan olika ställen att skriva/läsa.

Readyboost:
Minnet är en ren och skär spegling av hårddiskens innehåll, i den mån det får plats av det viktigtaste. Det är INTE något ersättning till RAM och eftersom det då (hårddisken) inte skriver så mycket, kanske växlingsfilen så håller minnet väldigt länge. Det är inget att oroa sig för (om det håller 5-10 år, var det inte värt de 200 kr som ett USB-minne kan kosta. RAM-minnena ni köpt för några tusen kommer ni behöva byta ut ett antal gånger under den perioden pga ny standarder).

Compactflash kan nog fungera - om det ansluts till USB. Minneskortsläsare och USB-stickor verkar ju ungefär likadana och fungerar samma.
Men någon som spekulerade i compactflash tolkade jag som att han ville koppla in det på vanliga PATA med adaptern. Det fungerar inte.

Skillnaden mellan minnena i readyboost är så liten jämfört med att inte köra readyboost. Jag tror det är svårt att märka skillnad på minnena inbördes, bara åtkomsttiden är ungefär densamma.

Där har du du lite fel Aualize, Jag syftade på att man skulle ha de kopplat tills en minneskortsläsare. Ajaj jag orkar inte skriver ut förligt nu, har fåt i mig "lite" dricka. Ni får ursäkta stavfel.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Kom ihåg att det är läsningen/skrivningen som angives är vid random-ställen på minnet och med 512byte och 4KiB datasegment. Inte 25 MB sekventiellt som era fina monsterusb-minnen klarar.
Även flashminnen har en viss fördröjning att hoppa runt mellan olika ställen att skriva/läsa.

Readyboost:
Minnet är en ren och skär spegling av hårddiskens innehåll, i den mån det får plats av det viktigtaste. Det är INTE något ersättning till RAM och eftersom det då (hårddisken) inte skriver så mycket, kanske växlingsfilen så håller minnet väldigt länge. Det är inget att oroa sig för (om det håller 5-10 år, var det inte värt de 200 kr som ett USB-minne kan kosta. RAM-minnena ni köpt för några tusen kommer ni behöva byta ut ett antal gånger under den perioden pga ny standarder).

Compactflash kan nog fungera - om det ansluts till USB. Minneskortsläsare och USB-stickor verkar ju ungefär likadana och fungerar samma.
Men någon som spekulerade i compactflash tolkade jag som att han ville koppla in det på vanliga PATA med adaptern. Det fungerar inte.

Skillnaden mellan minnena i readyboost är så liten jämfört med att inte köra readyboost. Jag tror det är svårt att märka skillnad på minnena inbördes, bara åtkomsttiden är ungefär densamma.

dessutom är det inte bara en renspeglning , readyboost är så smart att den låter stora filer vara kvar på hårddisken och nyttja dess fina STR och så nyttjar man flashens fina access tid för random små segment, precis som MS krav random läs/skrivning av småsegment ...

best of both worlds alltså!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
dessutom är det inte bara en renspeglning , readyboost är så smart att den låter stora filer vara kvar på hårddisken och nyttja dess fina STR och så nyttjar man flashens fina access tid för random små segment, precis som MS krav random läs/skrivning av småsegment ...

best of both worlds alltså!

Det har du rätt i, jag skrev klumpigt. Finns så många readyboosttrådar tycker jag har ingen koll på vad jag skriver vart (söker jämt efter mitt användarnamn för att se vad som senast hänt i trådarna jag skrivit i).
Precis som du säger så kan den ha små fragment av stora filer inlaggda i usb-minnescachen, inte hela filerna då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Där har du du lite fel Aualize, Jag syftade på att man skulle ha de kopplat tills en minneskortsläsare. Ajaj jag orkar inte skriver ut förligt nu, har fåt i mig "lite" dricka. Ni får ursäkta stavfel.

Alltså var det inte så jag skrev? Att det nog fungerar om det ansluts via USB? För om SD-minnen fungerar i USB-kortläsare så gör nog compact flash det med, tycker jag.

Vi får väl se vad du säger idag efter ruset gått över

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det har du rätt i, jag skrev klumpigt. Finns så många readyboosttrådar tycker jag har ingen koll på vad jag skriver vart (söker jämt efter mitt användarnamn för att se vad som senast hänt i trådarna jag skrivit i).
Precis som du säger så kan den ha små fragment av stora filer inlaggda i usb-minnescachen, inte hela filerna då.

Alltså var det inte så jag skrev? Att det nog fungerar om det ansluts via USB? För om SD-minnen fungerar i USB-kortläsare så gör nog compact flash det med, tycker jag.

Vi får väl se vad du säger idag efter ruset gått över

Usch, jag minns knappt gårdagen. Just vaknat..
Men jag syftade på att du sa att jag spekulerade i att ansluta till PATA-gränssnittet vilket jag inte gjorde.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2