IBM utvecklar teknik för att stapla kretsar

Permalänk
Melding Plague

IBM utvecklar teknik för att stapla kretsar

IBM:s teknik går ut på att man staplar kretsar ovanpå varandra för att på så sätt få ner avståndet mellan dem och i och med det fördröjningen av signalerna. Istället för ett avstånd på kanske ett par centimeter blir avståndet istället ner till en miljondels meter.

Läs nyheten: IBM utvecklar teknik för att stapla kretsar

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med sådan teknik borde man väl kunna krympa moderkorten rejält?
Eller är det komponenterna som tar plats?

Undrat varför man inte viker moderkorten, tjockleken är ju inte direkt något problem.
Om vi nu för en stund ignorerar standarder osv.

Permalänk
Medlem

OnT: Coolt - har själv länge gått och funderat på när det skulle bli görbart.

OffT: Moderkorten är redan ganska 'crammed' - det är inte så mycket död yta på dem när man räknar med att tillverkaren måste ta hänsyn till att brontostora instickskort i princip måste kunna få plats i alla expansionsplatserna, CPun ska ha plats för brontokylare osv. Baksidan är iofs 'ledig' men svår att komma åt på de flesta datorer.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

tillverkare av datorer och datorkomponenter borde börja tänka mer 3d snart tycker jag. Det kommer därimot bli svårare att ha en standard.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Detta handlade bara om kretsarna, kopplingarna mellan till exempel sydbryggan,nordbryggan, cpu osv kommer vara detsamma. Däremot skulle man kunna köra längre kopplingar optiskt och kretsarna staplade på varandra, då har vi stora förbättringar.

Permalänk
Avstängd

Det är alltid IBM som kommer med de nya och trevliga grejerna...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Angående att krympa moderkort..... Joo, visst, man kanske till och med kan bygga in de flesta funktioner på ännu mindre moderkort...
Det är dock svårt att byta ut elektrolytkondensatorerna som finns på korten, de är rätt stora..

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid så besviken när jag läser om sådan här ny cool teknik. Jag trodde att de använde sig av sådant här redan för 10 år sedan..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu