OCZ lanserar ny serie av nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

OCZ lanserar ny serie av nätaggregat

OCZ Technology har tillkännagjort att man lanserar en ny serie av nätaggregat, ModXStream. Nätaggregaten kommer i utförande om 780 och 900 watt och använder sig av modulära kablar.

Läs nyheten: OCZ lanserar ny serie av nätaggregat

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är inte överspännings- och kortslutningsskydd ganska mycket ett krav för att ens få CE-märkning? Känns som att skryta med att en bil faktiskt har ratt - och hjul!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Är inte överspännings- och kortslutningsskydd ganska mycket ett krav för att ens få CE-märkning? Känns som att skryta med att en bil faktiskt har ratt - och hjul!

Marknadsföring?

Permalänk
Medlem

Älskar nya nätagg. MMmmmmm!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Mina fråga är om dom ens är seriösa. Löjligt mycket effekt dagens nätagg ska ha. Men men, antar att det finns folk som tänder på mycket watt också eftersom det verkar sälja. Tycker synd om min dator som måste leva med ett nätagg som endast är på 350W..:rolleyes:

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Jo, är lite MHz-myt över det hela - överdimensionerade skitprodukter istället för kvalitativa nätagg med låg ljudnivå.

Obs. vet inte hur dessa är så inget riktat mot just OCZ utan nätaggsmarkanden rent generellt.

Permalänk
Medlem

Ja, om ni sitter på en dual cpu FX plattform från amd kan det krävas hela 500W nätagg.
Rätt kul, kör man en quadcore + CF/SLI så klarar man sig fint på 350-400W. Har svårt att tänka mig att de flesta skulle sitta på något värre än så.
Enda stället jag kan tänka mig att dessa nätagg vore passande skulle väl vara i 4-way system kanske, men ändå inte.. Inte fan skulle jag sätta ett jävla blingbling OCZ i en seriös burk.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo, är lite MHz-myt över det hela - överdimensionerade skitprodukter istället för kvalitativa nätagg med låg ljudnivå.

Obs. vet inte hur dessa är så inget riktat mot just OCZ utan nätaggsmarkanden rent generellt.

Det är under all implicit att produkterna riktat sig till entusiaster med Kentsfield-processorer, 8800GTX i SLI, RAM-minnen på 1200MHz+, cascade-kylning osv. Eller kanske också skryt-o-mania-kunden

Permalänk
Avstängd

Intresserar mig inte särskillt mycket, har siktat in mig på bättre.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Är inte överspännings- och kortslutningsskydd ganska mycket ett krav för att ens få CE-märkning? Känns som att skryta med att en bil faktiskt har ratt - och hjul!

CE krav på produkter som inte har kravet av speciell säkerhet och personfara bestäms av tillverkarna själva. Mao, om de anser produkten "säker" och testats av dem själva samt uppfyller deras egna krav av "säkerhet" så kan de klassas enligt normen CE.
Så var det med det.... Känns bra va...?

Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6

Permalänk
Medlem
Citat:

Rätt kul, kör man en quadcore + CF/SLI så klarar man sig fint på 350-400W. Har svårt att tänka mig att de flesta skulle sitta på något värre än så.

Hur kom du fram till det där egentligen? Ett 8800gts/gtx drar själva 280 respektive 310W vid belastning. Plus att en Core 2 Quad/Extreme drar mellan 80 och 120W beroende på version. Sedan drar diskarna ca 10-18W stycket.
Övriga komponenter är rätt sparsamma dock. Minnen t.ex. ligger på ca 1,5 - 2W.

Nej, har man en modern kraftmaskin så är det totalt dumdristigt att ge sig in på något mindre än ett rejält 500W-agg. 600W är att rekommendera för att ha spelrum för nyinvesteringar.
Kör du CF/SLI med ovanstående kort så vågar jag inte ens tänka på något under 800-900W.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Avstängd

Onödigt många watt.
Wow, en lysdiod, zomg det gör säkert nätaggregatet mycket bättre!

Antar att detta är en annan produkt som OCZ köpt in från nån kinesisk slavfabrik och sådan ompaketerat under sitt märke och sålt det för dubbla priset.

"utvecklade med fokus på datorspelare", right, lol. För datorspelare behöver andra typer av nätaggregat för spel vettu, annars får man låg fps och hög ping vet du.

Aja, måste iaf säga att den svarta färgen var snygg.

Skulle dock hellre köpa ett Sea Sonic, då vet man att man får kvalité.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
Onödigt många watt.
Wow, en lysdiod, zomg det gör säkert nätaggregatet mycket bättre!

Antar att detta är en annan produkt som OCZ köpt in från nån kinesisk slavfabrik och sådan ompaketerat under sitt märke och sålt det för dubbla priset.

"utvecklade med fokus på datorspelare", right, lol. För datorspelare behöver andra typer av nätaggregat för spel vettu, annars får man låg fps och hög ping vet du.

Aja, måste iaf säga att den svarta färgen var snygg.

Skulle dock hellre köpa ett Sea Sonic, då vet man att man får kvalité.

Yep, OCZ är ett "klistermärke" företag... men som sagt "min penis heter ...." är ju vad dom flesta går efter

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Yep, OCZ är ett "klistermärke" företag... men som sagt "min penis heter ...." är ju vad dom flesta går efter

Hehe många gör det, medans många andra går efter hur bra saker är baserat på mängden lysdiodrar

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Hur kom du fram till det där egentligen? Ett 8800gts/gtx drar själva 280 respektive 310W vid belastning. Plus att en Core 2 Quad/Extreme drar mellan 80 och 120W beroende på version. Sedan drar diskarna ca 10-18W stycket.
Övriga komponenter är rätt sparsamma dock. Minnen t.ex. ligger på ca 1,5 - 2W.

Nej, har man en modern kraftmaskin så är det totalt dumdristigt att ge sig in på något mindre än ett rejält 500W-agg. 600W är att rekommendera för att ha spelrum för nyinvesteringar.
Kör du CF/SLI med ovanstående kort så vågar jag inte ens tänka på något under 800-900W.

Ja, precis. Alla datorer drar 500W. Nu slipper vi använda element för datorerna värmer så bra att dom kan ersätta.:rolleyes:

Nåja, det betyder väl runt 700-800W enligt dina beräkningar på ett SLI 8800 system.

Jag ser max hälften av det.
För övrigt tycker jag att om man kör med endast 1 grafikkort och inte planerar att köra SLI/CF så är allt över 350W overkill. Kvalitéagg då givetvis.

Edit: Jag skulle vilja se test där någon loadar 700W eller vad aggen var speccade till. Intressant att se om dom klarar det ens.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Jaa! det är bara en myt att man skulle behöva så där äckligt mycket kräm!

Själv så kör jag mitt " Athlon 64 FX-74 multithreaded personality" med åtta reptiler i raid femtioelva på mitt nya Mobo: "Insane Extrem" med två par " R600" prototyper som jag snodde från AMD på Cebit " LoL" - allt detta kräver max 307 & en 1/2 watt.

Hela mitt nya chassi är moddat med små självlysande ekorre-kranium från Tjernobyl som lyser upp halva min Fantomen-Grotta när jag spelar : P.S.U - S.T.A.L.K.E.R

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekorre

Jag kör allt detta på mitt nya : IN DENIAL PSU ÜBER ALLES EDITION 367watt
och jag kan inte ens höra att fläkten snurrar! när jag "multitaskar" med en heavy load på 4 kärnor såsom följandes :

Laddar ner/tankar-fett/downloadar samtidigt:

-Livs levande Pirater!
-En väderspänd och lätt fuktig Leif Pagrotsky i naturlig storlek = 161cm http://sv.wikipedia.org/wiki/Leif_Pagrotsky
-Magiska svampar från Långtbortistan!
-Tanka MILF-porr *som jag för guds skull inte får glömma att gömma för Morsan!!*

Hacka: "Haxxor" mig in i på Kamrat-Postens hemsida samtidigt som jag:

-Spelar LO's nya Counter-Strejk
-Tjattrar med "Ullis" - "Bystiga Linda15" och "Benke från Järfälla" på Lunarstorm.
-Photoshoppar nya falska "Leg" till Ullis & Linda - *puss Linda!*
-Laddar upp nya snyft-rullen: "En Script-Kiddie på rymmen möter Lassie" på Pajrate Bäj.
-Skriver morgondagens fyndiga insändare om korsriddaren Henrik Pontén.
-Kollar in det senste skvallret hos "sekten" på forumet: SilentPCR
-Modellerar och renderar nya fräcka/moddade 3D karaktärer till LO's nya Counter-Strejk.
-Räknar ut hela Canadas energiåtgång de kommande 5 åren vilket landar på 367w.

Allt detta och mycket mer klarar mitt system stabilt på I.D.P.Ü.A.E 367w.

(Överklockat 23% dessutom!)

Så debatten att man skulle behöva något annat är bara sorgligt att höra!.:rolleyes:

Brudarna tänder nog inte på högeffektiva 777 wattare och strömhungriga och snordyra(R600) grafikkort? men vad vet jag om det? min erfarenhet sträcker sig bara till
MILF-porr! :o.

(No offence till Forum-Brudar om det här skulle stämma? )

Men om ni vill imponera på Forum-Brudarna? och slänga den sparade veckopengen i sjön - så låt inte mig stoppa er.

Nää! nu måste jag nog släcka ner datorn innan Morsan stormar in igen och gormar om att jag måste ha händerna ovanför täcket!

En serie som jag laddade ner i kväll från PB och som jag verkligen varmt kan rekommendera är säsong 1:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Piff_och_Puff_-_R%C3%A4ddningspa...

Titlar på Tyska:http://www.zeichentrickserien.de/chip.htm

Tips på ett bra piff&Puff forum:http://www.chipndaleonline.com/forum/

Vi ska se den i tidigt i morgonbitti när jag och "Broushan" dricker Bailey's-spetsad O'boy och äter chips i Farsan's nya hottade&moddade hembioavdelning - så berätta inget!!

Nää nu ska vi på med lite nytankad & fet musik i lurarna så jag kan drömma mig bort från min trygga vrå i den här lugna radhusidyllen! - I mina drömmar ger jag mig i stället ut på vilda äventyr med Piff&Puff och OCZ i betongförorten.

*musik strömmar ur hörlurarna och den unge mannen sluter ögonen och ler*

-"En för förorten och två för betongen

Botkyrka PSU watt-maffia kommer alltid korrekt

Spelar getto som om du vore från där under

Shonnar baxar "strömmen" för de e´hjärndöda

Om du tar våran "PSU" kompis aaaajajajaj shonnar vet
Om du tar våra "Ampere" kompis aaaaajajjaja shonnar vet

Shonnar vet om de jiddrar me OCZ de blir aaaaajajajajaj...kompis
Shonnar vet om de krigar mot oss det blir aaaaajajjajaj...kompis

för många shonnar som sitter hemma och "runkish"
för många shonnar som sitter hemma och "pundish"
för många shonnar som sitter hemma och "strömlösa"

Edit: Sorry för OT-ironi!. Påminnelse till mig själv att jag måste sluta att skriva på Forum efter en blöt kväll på krogen! - herregud!.

Seriöst så är OCZ Psu'en rätt frän med det blå ljuset - I like it.
Men personligen väntar jag med "spänning" på Seasonic's 900w.
Hoppas att det får bra reviews och är tyst? då slår vi till på ett sådant direkt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se hur stabilt ett modernt kraftpaket susa stabilt på 350W. En sak är ju säker, jag hade inte velat mäta felmarginalen på volten med ett system som peekar väldigt nära max-effekten.

Dessutom drar både grafikkort och processor mycket mer när komponenterna är kalla, vilket oftast innebär att man får mycket problem i starten. Man kan INTE räkna kallt på den kontinuerliga förbrukningen, särskilt inte med komponenter som är mycket känsliga för spikar.

Jag kan inte trycka nog på det här, man SKA ha en god marginal mellan kontinuerlig W-förbrukning och maximal effekt.

Nog för att ni ha rätt i att det är ett överdrivet Watt-race, och nej man behöver kanske inte 800-900W, men det är viktigt att ha en del till godo.

Naturligtvis är det A och O att nätagget är av god kvalitet, något som ofta (ska inte användas som definitiv riktlinje) känns så fort man tar i det.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Varför skulle processorn och grafikkortet dra mycket mer när de är kalla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Ett 8800gts/gtx drar själva 280 respektive 310W vid belastning.

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.

Nä.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Jag skulle vilja se hur stabilt ett modernt kraftpaket susa stabilt på 350W. En sak är ju säker, jag hade inte velat mäta felmarginalen på volten med ett system som peekar väldigt nära max-effekten.

Dessutom drar både grafikkort och processor mycket mer när komponenterna är kalla, vilket oftast innebär att man får mycket problem i starten. Man kan INTE räkna kallt på den kontinuerliga förbrukningen, särskilt inte med komponenter som är mycket känsliga för spikar.

Jag kan inte trycka nog på det här, man SKA ha en god marginal mellan kontinuerlig W-förbrukning och maximal effekt.

Nog för att ni ha rätt i att det är ett överdrivet Watt-race, och nej man behöver kanske inte 800-900W, men det är viktigt att ha en del till godo.

Naturligtvis är det A och O att nätagget är av god kvalitet, något som ofta (ska inte användas som definitiv riktlinje) känns så fort man tar i det.

Jag har sett moderna kraftpaket susa stabilt på 330W till och med. Ett SLI-system med en AMD dualcore. Om inte nätagget är stabilt vid sin maxeffekt, varför har då tillverkaren satt gränsen där. De kanske borde satt den lägre i så fall? Tack vare hysterin som finns nu så finns det i princip inga kvalitetsagg på runt 350W. Därför om man jämför, så slutar det alltid med att man jämfört ett dåligt 350W mot ett bra 700W och då är testet helt ogiltigt.

Man kan kallt räkna på den kontinuerliga förbrukningen. Det tillverkaren uppger (frånsett qtec t.ex.) är hur mycket nätagget klarar under kontinuerlig drift. Det brukar i det finstilta sedan stå att nätagget klarar högre effekt under en kort stund. Dåliga nätaggstillverkare gillar att skriva ut denna siffra istället, vilket gör att nätagget klarar lägre effekt under kontinuerlig drift.

Man ska givetvis ha en god marginal, för det blir dyrare. 3ggr marginal, 4ggr marginal, 5ggr, var är nog?

Om ett 8800GTX sedan drar 310W, hur kan då techreport.com uppmäta ett SLI-system med 2st 8800GTX och en C2D X6800 till runt 300W?

Om ett sådant grafikkort drog 300W så skulle man med en AMD 4x4-plattform och SLI komma upp i nästan 1000W. Det är ungefär vad en spisplatta lämnar på halv effekt. Med en spisplatta på halv effekt tar det inte allt för lång tid att få 2-3 liter vatten att faktiskt koka. Hur skulle man då lyckas kyla ett sådant system med vatten, eller ännu värre, med luft?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

PCIe porten och PCIe 6 strömkontakten är speccade för 75w var, dvs max load 150w med några % diff.

Kör själv 8800 GTS i SLI på en 520w Hiper i trimmad opteron burk, inga som helst problem!

Satsa på single rail agg när ni handlar SLI/CF system, för 8800 kort bör 12v klara minst 40A för att vara på säkra sidan

Visa signatur

//NIRee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha.

Nä.

Fel av mig. 264 - 294W. Förskräckliga fel vi gör här, sheesh.
http://www.computerbase.de/artikel/hardware/grafikkarten/2007...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Om ett 8800GTX sedan drar 310W, hur kan då techreport.com uppmäta ett SLI-system med 2st 8800GTX och en C2D X6800 till runt 300W?

http://techreport.com/reviews/2006q1/geforce-7600-7900/index....

318W på ett 7800GTX, 456W i SLI. Det skulle alltså innebära ca 400W för ett enkelt 8800GTX om du omvandlar siffror från t.ex. computerbase.
Lägg sedan till att deras system är rätt sparsamt, med endast en hårddisk (ok de drar bara ca 10-18W) inga direkta USB-anslutningar eller expansionskort.

Lägg till 8800GTX i SLI, lite extra hårddiskar och någon extern uppblåsbar barbara - som i en gamerburk - så får du nog räkna kallt med 600W, vilket jag aldrig hade nöjt mig med själv (det är ju valfritt).

Hela argumentet med att kyla en spisplatta.... tja, vet du vilken värmeutveckling ett grafikkort har utan kylare? Som annars har en referens på mellan 70-95 grader? 200 grader är inte otippat. Inga problem för en processor att få plasten i ditt moderkort att smälta heller precis.
Ta du en liten spisplatta (1000W) och ring till Zalman så ska vi nog se att de kan kyla ner den åtskilliga hundratals grader om de gick med på konceptet.

[Edit]: Jag lovar heligt att jag ska testa mitt system i full belastning genom en watt-mätare på jobbet på måndag. Har jag helt fel så kommer jag posta en ömklig post om hur fel jag hade.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Fel av mig. 264 - 294W. Förskräckliga fel vi gör här, sheesh.
http://www.computerbase.de/artikel/hardware/grafikkarten/2007...

Vet inte varför du väljer att lita på en tysk sida du inte förstår. Det står i artikeln att dom mäter hela systemet i dom där graferna. Det är inga 264 - 294W på korten själva.

Citat:

http://techreport.com/reviews/2006q1/geforce-7600-7900/index....

318W på ett 7800GTX, 456W i SLI. Det skulle alltså innebära ca 400W för ett enkelt 8800GTX om du omvandlar siffror från t.ex. computerbase.
Lägg sedan till att deras system är rätt sparsamt, med endast en hårddisk (ok de drar bara ca 10-18W) inga direkta USB-anslutningar eller expansionskort.

Lägg till 8800GTX i SLI, lite extra hårddiskar och någon extern uppblåsbar barbara - som i en gamerburk - så får du nog räkna kallt med 600W, vilket jag aldrig hade nöjt mig med själv (det är ju valfritt).

Hela argumentet med att kyla en spisplatta.... tja, vet du vilken värmeutveckling ett grafikkort har utan kylare? Som annars har en referens på mellan 70-95 grader? 200 grader är inte otippat. Inga problem för en processor att få plasten i ditt moderkort att smälta heller precis.
Ta du en liten spisplatta (1000W) och ring till Zalman så ska vi nog se att de kan kyla ner den åtskilliga hundratals grader om de gick med på konceptet.

Rätt kul att du bara kan slänga ihop lite siffror från ingenstans. Eller ursäkta, omvandla. Vart får du 400W för enkelt 8800GTX system? I bilden jag postade några inlägg uppmätt 373W för ett SLI 8800GTX system, det är 27W mindre samt ett grafikort mer? Fast dina 24 hårddiskar du verkar ha kanske du även räknar med?

Citat:


[Edit]: Jag lovar heligt att jag ska testa mitt system i full belastning genom en watt-mätare på jobbet på måndag. Har jag helt fel så kommer jag posta en ömklig post om hur fel jag hade.

Det blir spännande att läsa.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Fel av mig. 264 - 294W. Förskräckliga fel vi gör här, sheesh.
http://www.computerbase.de/artikel/hardware/grafikkarten/2007...

"We measured total system power consumption at the wall socket using a watt meter."

Det är alltid en fördel att veta vad man tittar på innan man drar slutsatser.

Om jag får länka lite nu?

http://techreport.com/reviews/2006q4/geforce-8800/index.x?pg=...
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-shootou...
http://www.techpowerup.com/reviews/OCZ/GameXStream700W/4

Vi börjar med länk 1.

Där drar deras testsystem 227W i load vid vägguttaget.

De komponenter som är nödvändiga att känna till i testsystemet är

CPU: Intel X6800
GPU: 8800GTX
PSU: OCZ Gamexstream 700W

Ur länk 2 kan vi utläsa att en X6800 drar 66W i load. Detta mätt direkt i de kretsar som förser CPU'n med strom. De nämner dock att detta exkluderar effektiviteten i moderkortets spänningsregulatorer. Jag har ingen aning om vad dom kan ligga på, men ett nätagg räknas som bra om det ligger över 80%, så det får vara en duglig analogi.

Ur länk 3 kan vi utläsa att nätaggregatet som använts i länk 1 har en effektivitet på 73%. Hur korrekt det är vet jag inte, då 73% är ganska dåligt, men för enkelhetens skull kan vi anta att effektiviteten ligger på 80% där med. Då återstår bara lite matematik.

227W*0.8-(66W/0.8) = 99.1W Detta inklusive moderkortets egna kretsar, och en hårddisk.

Naturligtvis får man inte en helt korrekt bild av att jämföra värden mellan olika sidor såhär, då testmetoderna avviker, men man förstår ganska snabbt att det inte är några 264-294W för ett 8800GTX det handlar om.

Edit: Oops, var visst 277, inte 227.

Sätter man in det i ekvationen ovan får man istället 139.1W. Tyckte väl att det lät lite med strax under 100

Permalänk

Hur som helst är det vansinningt att köra två av de kommande R600 i crossfire med ett top of the line highend system med en 700wattare PSU.

Om jag räknar på hur mitt system kommer att se ut när det är färdigt , så ser det ut att jag behöver ha en högeffektiv kvalitets PSU på ~900w.

Detta för att inte belasta PSU'n hela tiden och att slippa höra hur PSU'n arbetar för fullt hela tiden - med ljud osv.

Sen kan det också vara smart att ha lite tak för ev kommande utrustning och klockning.

Med:
2st R600 + QX6700 + Okänt Mobo + 4 GB minne + 4st HDD + 2st DVD +
6st 3watts fläktar + 1 st Creative's X-FI + diverse USB extern utr.

Så landar jag i mina beräkningar på ungefär på ~700w i load.

Därför har jag räknat med att använda en ~900 watts PSU till detta

Dell skickar sina SLI Gamers riggar med 1Kw Agg ,och så kostnadsmedvetna eller snåla! som Dell är så tror jag inte de sitter där för skojs skull?.

Ni får gärna rätta mig om jag är ute och cycklar med detta?.

Jag snackade med jonny Guru och han verkade hålla med mig mer eller mindre i mitt resonomang!.

Mvh

Permalänk
Medlem

Antar att du inte läst något som skrivitis innan i tråden?
Och vem är denna jonny "guru" som inte vet vad han talar om då?

Jag tycker det är sjukligt hur nätaggstillverkarna har påverkat folk idag. Vet inte hur dom gjort det men nog fan har dom lyckats, minst 1kW för en dator? Har inte dagens noobs någon källkritisk förmåga eller?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Antar att du inte läst något som skrivitis innan i tråden?
Och vem är denna jonny "guru" som inte vet vad han talar om då?

Jag tycker det är sjukligt hur nätaggstillverkarna har påverkat folk idag. Vet inte hur dom gjort det men nog fan har dom lyckats, minst 1kW för en dator? Har inte dagens noobs någon källkritisk förmåga eller?

Är det någon som kan PSU så är det herr Guru. En av få trovärdiga 'oberoende' testare där ute. http://www.jonnyguru.com

Permalänk
Medlem

Om han sitter och påstår att 900W är lagom till RawXcellences planerade dator är han inte seriös.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Om han sitter och påstår att 900W är lagom till RawXcellences planerade dator är han inte seriös.

Om du känner till det här så borde du också veta att få höga agg leverar de watt som anges, 900w kan bli 800w sometimes i verkligheten (lite av falsk marknadsföring)

Nu var det inte ett 900w jag snackade med honom om , utan ett thermaltake toughpower 850w - i'm so sorry!. Eftersom ingen har klara specar på de kommande R600 korten som väntas dra runt 220w st (enligt ATI's chef) så frågade jag om kvaliteten i första hand på toughpower - aggen.

Senare frågade jag om det var ok att ta ett 850w till mitt kommande system - så fick jag svaret att det är svårt att veta nu pga hur mycket R600 kommer att kräva.Bättre att ta i för mycket än för lite när man köper ny PSU

Om jag hade bråttom att köpa en PSU innan korten hade kommit ut så fick jag svaret att det var bättre att vara "safe than sorry" att köpa ett 850w till mitt system om jag ville ha utrymme kvar som jag tror behövs för ljudnivån(20% är ok).

Sedan läste jag att det var viktigt med hög ampere på 12v railen som gäller för nästa generations grafikkort.

Jag räknade så här i heavy load:

440w = 2st R600
150w = 1 st klockad QX6700
80w = Mobo + 4GB Minnen
60w = 4x1 a: 15 w HDD
30w = 2st DVD-brännare
18w = 6st 3w fläktar

Summa: 778watt - jag lade till lite säkerhetsmarginal i posterna.

på listan i din post står det cinebench vilket avser multithreaded
rendering - vilket jag också jobbar med! , där kan man finna QX6700 på 225w i heavy load vilket är ytterliggare 75w som jag borde tillföra på listan - men jag avstår från det. Men summan är nu uppe i 853w.

Sen vill jag ha lite utrymme för att inte psu ska gå för fullt pga ljud + att man kanske behöver slänga in mer komponenter i framtiden.

Om det är ett bra kvalitets agg så gör det väl inget att man inte utnyttjar det fullt eller?

Om PSU'n har en effektiv nivå på 85% så är det väl o.k ?

En sak som jag inte förstår om det nu är så jeffla dåligt med högeffektiva agg.

Det är varför det satt 1000wattare(Enermax) i de arbetsstationer som vi hade på det ytterst proffesionella 3D företaget i London som jag var inhyrd på?? dessa agg var en fröjd att slänga tunga renderingar på - knappt ett ljud hördes! medans 750wattare som också fanns lät som skördetröskor i heavy load - svara på det?

Edit: Senare har jag också försökt luska fram uppgifter från folk/gamla kollegor som nu har fått korten i sina händer och de säger att det kräver mycket kräm - mer kan de inte säga pga NDA!

Så hur ska jag tolka det? kräver mycket ström i jämförelse till vad - kan man undra kanske?

De flesta agg som säljs till R600 Crossfire därute är på över 800w
Andra agg har inte ens den nya 8pins kontakten som kommer att krävas.

Visserligen viskade en fågel i mitt öra att det första av R600 kortet(X2900XT) som kommer en månad före X2900XTX går att köra med två 6pins kontakter(om nu fågeln har rätt?-NDA) - men ingen vet vad nvidia's nya eller X2900XTX kräver.

Kanske de kräver den speciella 8 pinnen för mer ström - och var hittar du de aggen på 600-700watt som har de pinnarna för crossfire , 8pins betyder att du får köpa de aggen som finns nämligen de med hög ampere och hög watt - det är ju inte mitt fel att det ligger till så!.

Tyvärr är man ju ingen expert så man är hänvisad till andras uppgifter.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av RawXcellence

Du får lägga till 50-100w för moderkortet och minnena.