Permalänk
Melding Plague

AMD pratar K10

AMD höll igår en presskonferens där man talade om företages kommande processorarkitektur K10, Digitimes har publicerat sammanfattning på det hela. Vi får bland annat veta lite mer om den uppdaterade minneskontrollern och om förbättrade överklockningsmöjligheter.

Läs nyheten: AMD pratar K10

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter fint

Permalänk
Inaktiv

Skall amd slå ner intel från tronen måntro ?

Permalänk
Medlem

Låter riktigt gött, när K10 kommer slipper man dra ner på minnena för att överklocka processorn, yummy!
Det enda som saknas är drivers som gör att kärnorna slås ihop och arbetar som en kärna när enkeltrådade program, program som bara kan utnyttja en kärna används.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Låter fint

Det kan man kort och gott säga.
Såsom jag har förstått det så kan man klocka hur mycket man vill, det är bara processorn som sätter stopp?

Undrar om nord/sydbryggan kommer flaska till klockmöjligheterna?
Väldigt trevligt att man kan klocka var sin kärna för sig, men kan man inaktivera kärnorna också om man känner för det?

Jag måste bara ha en fyrkärning K10!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Finns inget mer än att säga att detta blir underbart. Längtar redan tills de är dags för uppgradering.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

No shit. Trevligt värre, får väl uppgradera nästa år.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta göra det möjligt att läsa och skriva samtidigt till minnet, något som blir mer viktigt när flera processorkärnor används.

Hur pass viktigt är detta? En revolutionerande prestandaförbättring eller bara en liten bonus i kanten?

Permalänk
Avstängd

Hoppas verkligen amd lyckas med k10

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrigTSD
Hur pass viktigt är detta? En revolutionerande prestandaförbättring eller bara en liten bonus i kanten?

Jag tror på det senare.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Även en ny teknik som låter kärnor som inte används underklockas medan de som används automatiskt överklockas när behov uppstår. Exempelvis då enkeltrådade program körs.

Det skulle vara riktigt fint om man kunde styra själv hur mycket olika kärnor kunde överklockas vid behov.
För i dagsläget är det ofta så att ena kärnan kan klockas högre än den andra (vid användning av dualcore)...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Låter grymt!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Fräsigt, hoppas det blir en hit!

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk

Undrar om den kommer spöa en E6600 som jag annars funderar på att bygga min nästa dator kring?

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Undrar om den kommer spöa en E6600 som jag annars funderar på att bygga min nästa dator kring?

Skiter björnar i skogen??

Visa signatur
Permalänk

för att citera gert fylking "äntligen"
AMD lever och har grejer på G.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
AMD höll igår en presskonferens där man talade om företages kommande processorarkitektur K10, Digitimes har publicerat sammanfattning på det hela. Vi får bland annat veta lite mer om den uppdaterade minneskontrollern och om förbättrade överklockningsmöjligheter.

Läs nyheten: AMD pratar K10

Vilken socket kommer dessa CPU:S att göras till?

Permalänk
Medlem

Klart AMD lever, frågan är bara när vi får se dessa processorer på marknaden.
Ska bli intressant att se hur det är med coldbug.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Kul med extrafunktioner istället för "40% snabbare än Intel".

Permalänk
Medlem

De kommer funka i vilket AM2-system som helst men då endast med Hypertransport 2. Om du vill dra nytta av Hypertransport 3 får du invänta AM2+ socketen och om jag inte är alldeles ute och cyklar kommer dessa moderkort dyka upp lagomtill releasen av K10.

För övrigt tycker jag personligen att denna strategi från AMDs sida med bakåtkompatiblitet i och med AM2 är mycket tilltalande. Det finns inget som är mer frustrerande än att 6 månader efter att man köpt en dator upptäcka att alla möjligheter till uppgradering är borta på grund av att det har kommit en ny socket. Som det planerna ser ut nu kommer du förmodligen också i framtiden kunna använda ditt DDR2-minne på ett AM3-moderkort och sen uppgradera till DDR3 allt eftersom du får råd.

Jag kan faktiskt inte förstå all denna skit AMD får för AM2-socketen av 939-ägare på detta forum. Det har alltid skett socket-byten med jämna mellanrum. Nu har man gjort något åt problemet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC
Vilken socket kommer dessa CPU:S att göras till?

AM2 och AM2+.

HTT3, split powerplanes och delad minnebuss är några av fördelarna med AM2+.

AMD borde visa upp något konkret snart tycker jag.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

låt säga att dessa spöar C2D med hästlängder (vilket jag inte tror, kanske lite bara ), vem behöver den CPU kraften isf? inte en "vanlig dödlig" iaf

iaf underbart med nya CPU'er från AMD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Undrar om den kommer spöa en E6600 som jag annars funderar på att bygga min nästa dator kring?

Med tanke på att AMD redan har A64or som är hyffsat jämna så tror jag nog att deras nya serie som har massor med förbättringar kommer klara det ganska lungt. Dom har fler avgörande förbättringar än K8 hade över K7.

Permalänk
Medlem

Riktigt roliga nyheter. Ser fram emot dom processorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
Blala....

Jag kan faktiskt inte förstå all denna skit AMD får för AM2-socketen av 939-ägare på detta forum. Det har alltid skett socket-byten med jämna mellanrum. Nu har man gjort något åt problemet.

De bytte ju bort denna socketen väldigt snabbt och fasasde ut prollarna till en på nolltid. Inte många andra socketar som de gjort det så snabbt och på en gång tidigare. (kanske har helt fel men så känns det iaf). Hade velat uppgradera men skiter ju i det nu då jag behöver köpa ett helt nytt system. Och skulle jag köpt ett nytt system nu så skulle det ha blivit C2D. Vilket då inte gagnar AMD. hade de fortfarande haft prollar till 939 så hade de fortfarande fått sålt väldigt mycket. Många som har uppgraderat från 939 har ju bytt bort AMD till Förmån för C2D. Då det inte funnits några 939 prollar i butikerna.

Men men. denna nya prolle och moderkort verkar bli riktigt intressant iaf:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

jo, ett sån CPU + R600 vore inte fel hehe

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
jo, ett sån CPU + R600 vore inte fel hehe

Skulle inte gråta om någon knackade på och gav mig en sån maskin direkt.

Permalänk
Medlem

finns det några uppgifter när grejjerna kommer finnas till hands ? kanske bara jag som missat något ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
låt säga att dessa spöar C2D med hästlängder (vilket jag inte tror, kanske lite bara ), vem behöver den CPU kraften isf? inte en "vanlig dödlig" iaf

Så sa man väl då P3 (P2?) 500 MHz kom också.

CPU kraften kommer alltid behövas.

Undra hur snabba processorer vi har om 10 år?

Skulle gissa på motsvarande AMD 18000+ iaf.

De senaste åren har väl dock främst prestandaökningen skett i form av mer minne och snabbare grafikkort. Där är ju utvecklingen hejdlös.

Om 10 år sitter säker alla med 20 GB RAM.

Permalänk
Medlem

jo... det e ju klart, menar så klart i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Skulle inte gråta om någon knackade på och gav mig en sån maskin direkt.

Det skulle jag, av lycka.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.